• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krockkuddar bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Såg att Honda skall återkalla miljontals bilar med farliga krockkuddar. Krockkudden exploderar och partiklarna som skickas ut dödar föraren eller passageraren. Det låter inte bra, vi har en Honda och en BMWmed e47-motorn som vi nyligen fått kallelse till verkstad för att åtgärda. Vad tycker ni? Känns det OK med bilen fullsmetad med krockkuddar?
Åke:confused:

F

F.d. 25941

Guest
Sv: Krockkuddar bra?

Jag lever i tron att krockkuddarnas fördelar uppväger nackdelarna(vore det inte så skulle nog motorbranchen börja argumentera för att inte ha krockkuddar). Det är ju inte ofta man läser om olyckor som orsakats av krockkuddarna men jag HOPPAS att de i "det tysta" räddar en del liv eller skyddar för allvarliga skador när olyckan är framme...

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

En bekant och jag blev påkörda från höger av en lastbil som inte lämnade företräde vid en väjningspliktskylt. Det fanns inget utrymme att väja undan utan det enda vi kunde göra var att hoppas att lastbilen stannade. När lastbilen träffade vår bil blev hela bilen full med glasspitter från framrutan som tur var utlöste inte någon airbag annars hade väl airbagen tryckt in glasskärvor i ansiktena på oss. Sedan dess har jag varit skeptisk till krockkuddar.
Åke

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag tar hellre glasskärvor i ansiktet än att bli allvarligt skadad eller rentav dö. Att krockkuddar räddar liv är ett faktum, det har många tester & utredningar av allvarliga trafikolyckor klart bevisat. Att det någon gång blir fel i produktionen av en bil eller en krockkudde får man nog stå ut med. Huvudsaken är väl att producenterna tar sitt ansvar & åtgärdar felen när dom upptäcks. Svaret på krockkudde eller inte är för mej väldigt enkelt. Krockkuddens fördelar är överlägsen dess ev. nackdelar.

Bennie

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Airbag som fungerar korrekt är bra i tuffare smällar men minns en polisbil med två poliser som körde på ett rådjur för x antal år sedan, vill minnas att det var en Saab. Förarens airbag utlöste så att han blev medvetslös och körde av vägen. Den airbagen fungerade men resultatet blev fel. Olyckor med rådjur är vanliga.
Åke

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Eftersom olyckor med rådjur är vanliga så sker nog inte den utlösningen av airbag ofta. Då hade det nog varit mer omskrivet i pressen.

Som tidigare skrivet så föredrar jag Airbag, så länge det inte är med barnstol på Airbags plats eller om den utlöser utan anledning. Det är viktigt att den ses över efter serviceboken, kan tänka mig att det blir dyrt när tändningen av den ska bytas..

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Airbag som fungerar korrekt är bra i tuffare smällar men minns en polisbil med två poliser som körde på ett rådjur för x antal år sedan, vill minnas att det var en Saab. Förarens airbag utlöste så att han blev medvetslös och körde av vägen. Den airbagen fungerade men resultatet blev fel. Olyckor med rådjur är vanliga.
Åke

Jag har "klippt" 3 rådjur varav ett förstörde framrutan. Inget glassplitter eftersom framrutor numera är splitterfria & heller ingen airbag i "nyllet". Om man vill undvika glassplitter vid sidokrockar skall man köpa en bil typ Volvo som är utrustad med krockgardin.

Bennie

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det värsta med krockkuddar är att det försvårar/försenar räddningsarbetet vid kollisioner där människor är fastklämda p.gr.av att brandmännen är rädda för odetonerade krockkuddar. Jag har sett amerikanska filmer där räddningspersonal blivit svårt skadade då kuddar smällt av. Kraften sägs motsvara en handgranat som smäller av i ett gummidäck. Ju fler kr.kuddar desto säkrare anses bilen vara. Risken för en kortslutning i någon ökar med antalet kr.kuddar. Det kanske finns någon brandman i klubben som vet vilka risker det är med kr.kuddar.
Åke

F

F.d. 55397

Guest

krockkuddar är bra, var ju samma med bilbälten som skylldes avbrutna revben i början (utan bilbälten hade revbenen krossats med resten...).

Säkring/desarmering av krock kuddar är en kunskap räddningstjänsten har, även om det hänt några enstaka olycksfall vid räddningsarbeten. Även krockkuddstillverkarna tänker mer på räddningstjänsten...

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Brandmän på jobbet gillar inte krockkuddar

[YOUTUBE]b1Qj75pbl8o[/YOUTUBE]

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det sitter airbags i var & varannan bil idag så dom borde vara utbildade på detta vilket dom säkerligen är.

Bennie

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Tar mellan 2sek och 30min att deaktivera en airbag enl. uppgift. Vid brandrisk gäller det att få ut en skadad omedelbart. Hur löser man det?
Åke

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Man får skynda sig. Att brandmän utsätts för diverse faror är väl helt naturligt & ingår som en del i deras arbete. Airbags är nog inte den största faran av dessa men skall naturligtvis inte negligeras. Runt om i världen, varje dag räddas massor av människors liv av airbags. Jag har aldrig hört talas om att någon dött pga att en airbag har löst ut. Om jag vore som dej & var orolig för att en airbag skulle skulle lösa ut så skulle jag koppla ur dom direkt. Det måste vara obehagligt att köra omkring & vänta på smällen som kan komma när som helst.

Bennie

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ved normale trafikk ulykker er det ingen problem med airbags, de har løst ut og er ufarlige. Det er spesialtilfellene som kan kreve desarmering, men da skal det mye til at bilen er deformert slik at berging av personer er problematisk.

De få virkelig farlige situasjoner med kudden var i USA helt i starten, kombinasjon ingen beltebruk og kudde er farlig.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Ja Knut så är det nog men då pratar vi om ytterligheter. Om man sedan inte använder bilbältet (som f.ö inte är tillåtet & renderar böter i Sverige) & airbagen löser ut får man i mitt tycke skylla sig själv.

Bennie

Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Ja du har rätt men det är väl ingen orsak att skrota användningen av airbag. Det har ju även hänt att fallskärmar inte vecklat ut sig men inte har man slutat använda dessa för det.

"A girl of ten was killed by a passenger airbag after her mother crashed while trying to help her send a text message, the schoolgirl was leaning forward in her seat when she asked her mother, Jolene Bunney, 30, to help her send a text message to her grandparents." När man åker skall man sitta lutad mot ryggstödet & inte mot instr.panelen ifall man som i det här fallet krockar.

" He didn't switch off the airbag." Fadern gjorde fel/mänsklig faktor.

"It wasn't the severity of the crash itself that killed Solis, rather it was a faulty airbag in his 2002 Honda Accord." Fel på en airbag kan det väl bli precis som på alla andra produkter.

Bennie

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Du skriver om fallskärmar Bennie där finns det regler om ompackning men i Europa är det tillåtet att åka omkring med airbags som är kanske 30år. I USA är det lag på att airbags måste bytas ut efter max 10år. Det har hänt massor med dödsolyckor med airbags men jag är inte orolig för egen del men jag tycker att informationen hur man skall deaktivera en sådan borde spridas och att man byter ut dessa vart 10år. När det händer en trafikolycka och det är bråttom att få ut människor p.gr.av brandrisk, det luktar bensin kraftigt så är det inte brandkåren som är där först och kan rädda liv utan det är sådana som du och jag. Och att i det läget bli hämmad av det finns ett antal airbags som inte är utlösta kanske kostar passagerarna livet. Jag har haft en Volvo som brunnit och vet hur bråttom det är.
Åke

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag förstår inte ditt resonemang. Vill du ha bort airbags från marknaden? Du verkar ju vara rätt så negativ till dessa om läser dina inlägg. Detta med att dom bör bytas vart 10:e år är väl inte nödvändigt om man får dom kollade vid servicetillfällena. Däremot kan jag tycka att kontroll av dessa skall ingå då man besiktigar. Om detta ingick i en kontrollbesiktning så skulle även de fordon som inte lämnas in för service kontrolleras med avseende på airbagens funktion.

Bennie

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det finns kanske statistik någonstans om hur många som skadats respektive räddats av airbags? När man vet det kan man ju diskutera frågan lite mer seriöst?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen