• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kretskort Alde 3020

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Alde 3020 Våran cirkulationspump stannade, hade en ny bytte men den gick inte. Då som först kollade jag den gamla fungerade kanon. Läst någonstans om en smältsäkring på kretskortet som gått sönder och att någon bytt den själv iställe för hela kretskortet.
Någon som vet eller kan det vara så att någon har ett kretskort över?? Hör gärna av dej. HB fulllastad på G

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Alde 3020 Våran cirkulationspump stannade, hade en ny bytte men den gick inte. Då som först kollade jag den gamla fungerade kanon. Läst någonstans om en smältsäkring på kretskortet som gått sönder och att någon bytt den själv iställe för hela kretskortet.
Någon som vet eller kan det vara så att någon har ett kretskort över?? Hör gärna av dej. HB fulllastad på G
Om jag inte missminner mig så är överhettningsskyddet återställningsbart på 3020 pannan till skillnad mot 3010.
Prova med att hitta denna återställningsknapp på kretskortet.
Borde finnas info om detta i manualen.
Lycka till
Hejs
Claes 105

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så här ser det ut på Alde 3010, med smälsäkring.
Om 3020 har denna vet jag ej.

Se bild i #51

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det verkar som det finns två glassäkringar på kretskortet (eller en del kort, glassäkringarna verkar att skifta från 3010/3020 m.m.) samt en smältsäkring på båda.
Här har du en steg för steg film för att kolla fel på matningen före och inne på kortet. Hoppas den hjälper.
Lite varningstext kommer först i filmen bara...... Termosäkringen är det sista han mäter på.
(Jag tror jag fick med svensk text.)

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Har du testat att sätta pumpen i konstant drift. Vad jag vet startar och stoppar pumpen via rumsgivaren. Det kan vara fel på rumsgivaren. Det kan vara värt att prova innan du felsöker vidare.

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Har du testat att sätta pumpen i konstant drift. Vad jag vet startar och stoppar pumpen via rumsgivaren. Det kan vara fel på rumsgivaren. Det kan vara värt att prova innan du felsöker vidare.

Jodå , pumpen går nu med inkoppling på 12v direkt

Bilagor

• IMG_2129.jpeg
    IMG_2129.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 55

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej kolla hur mycket den drar om du har möjlighet. I alla fall Kjell&Company's termosäkringar som det verkar att en del monterar är på 10A oavsett smälttemperatur, om motorn drar mycket så kan den kanske ryka av strömmen på originalmotorn och inte temperaturen om den nu är trasig efter koll.
Det finns de som monterar en vanlig säkringshållare med sladdar i stället och struntar i termogrejen. Vet ej om det är att rekommendera, men frågan är kan det bli runt hundra grader på kretskortet.

M.v.h. JANKRO

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
När pannan i vår bil blir för varm, och cirkulationspumpen och pannan slår ifrån, så kommer det ett larm på Aldepanelen. Då gör jag en "norsk återställning" genom att lyfta på locket på pannan och lossa på kontakten med 12V matningen. Väntar ca en minut och kör igång den igen. I vårat fall så är det i stort sett alltid orsakad av att vi har satt på högsta gasoleffekten för varmvattnet utan att förbruka det.

Toppen