• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kran till diskho i husbil

F

F.d. 8656

Guest
Hej, i vår husbil så tycker vi att den som konstruerat reglaget för varm- och kallvatten inte har tänkt till så bra. För om man vill ha lagom mycket, lagom varmt vatten, så går det inte. Antingen så kommer det lite men JÄTTEvarmt vatten eller så sprutar det ljummet vatten hur mycket som helst. Det finns liksom ingen bra justering. :rolleyes:

2013-03-13 18.54.03.jpg

Som ni ser på bilderna så är kranen "höj och sänkbar", detta är en mycket bra konstruktion då den fungerar bra att sänka ner så att man kan lägga på "glaslocket".

2013-03-13 18.54.46.jpg

Så... Nu till vår fråga... Är det någon som har en bra idé på hur man kan justera denna typ av kran, eller är det någon som har tips på en annan kran som vi kan sätta dit? Det måste gå att stänga "glaslocket".

Tacksam för svar!

Ha det så bra allihop!!


Kram Emma
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kran till disko i husbil

Disko ?? Fattade ju att du menade diskho hihi ...

Det är absolut inga problem Emma ....
Steg 1 :
Kan det vara så att det bara är en ingång för vattnet på eran kran ? Är det så kan det vara svårt att blanda varm och kallvatten så det blir ljummet..


Här är en kran med 2 ingångar , för både varmt och kallt vatten ( eller åtminstone samma temperatur som i tanken) .
Den bör dessutom nersänkbar .
Mischhahn, Wasserhahn Prestige f. Wohnwagen, Wohnmobil, Weiß | eBay


23 euro plus frakt men kan ju bli samma pris i Sverige .
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: Kran till diskho i husbil

Hej igen!

Tack Bengt-Åke, jo visst kan man ha disko i husbilen, men som du förstod och alla andra med hoppas jag, så ska det stå DISKHO! :D

Vet du Bengt-Åke, eller någon annan här på forumet hur denna kran fungerar?
Alltså den som du länkar till i tråden innan. Klarar denna kran av en tryckvattenpump och har den som det ser ut på bilden både så att man kan reglera vattenmängd, kallt och varmt vatten?

Önskar er en fin kväll!


 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kran till diskho i husbil

Din kran är väl att när den är nere så är den avstängd via en inbyggd microbrytare och när du vrider den uppåt så släpper den ström till pumpen .
Det ser ut på markeringarna att den är blå först och sen kokar färgmarkeringen och blir rött.
Så det bör vara kallvatten först och när vreden står rakt upp ljummet och framåt varmt.
Är det tvärtom så kanske tidigare ägare kopplat inkommande vatten fel =varmt på kallt och kallt på varmt.

Kranen jag länkade till är väl vredet/kranen till höger av/på samt flödet och man justerar tempen på mitten vreden.

Detta trodde jag att TeknikLasse kunde ??
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Kran till diskho i husbil

hej Emma
Den ser ut som den vi har i Hb,men vist går dett att reglera vattnets temp med den.
Nu har jag visserligen köksförbud, men jag har inte sett eller hört att Frun bränner sig på varmvattnet.
/Vidhem
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kran till diskho i husbil

Hej på er!

Problemet med kranen som finns idag är att det inte går att reglera vattenmängd (endast när man öppnar den lite i början och då är det kallt)

Vad Emma menade med sitt sista inlägg var om kranen som det länkades till klarar av tryckvattenpump, inte pump som startar av strömbrytare i kranen. (vår stängs av när trycket höjs)

Tror att jag funnit en som kan vara bra:)
KAMA Fritid
 
Toppen