• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krackelering i lacken

Sven58

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Ystad
HBK-Nr
8570
Medlemskap
2021
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Trigano CIA6
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0 160
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: CI
Husbilsmodell: Riviera Garage
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej jag undrar varför lacken på husbilstaket krackelerar(ter sig som småsprickor)?Vad kan man göra åt det?
 

Sven58

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Ystad
HBK-Nr
8570
Medlemskap
2021
Krister Ursula 18 skrev:
Är det plåt eller glasfibertak?
Om det är glasfibertak kan det va fibertrådarna som börjar synas genom lackytan.
Solstrålarna kan ta hårt på vissa av dessa taken och torka ut materialet,
Krister.
Tack för att du svarade,men det är glasfibertak..Vad kan man göra åt det,och är risken stor för fuktskador?:spinny:Mvh,Sven58
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.371
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det du kan göra är att ta kontakt med något av företagen som säljer Ci.
Exempelvis Bengt i Örkeljunga som har sålt Ci husbilar i många år.
Har själv haft en Ci Riviera 2003, med aluminiumtak.
På den bilen var det 5 års fuktgaranti om fukt-testerna hade gjorts enl. schema.
Har det inte gått för långt med skadan borde det gå att efter rengöring och lätt slipning, lägga på en grundfärg och sedan lackera med två comp. material.
Och det bör utföras av en fackman (t.ex. billackerare med lite större verkstad), om man inte har någon kunskap om hur det går till.
Men vänta inte med att undersöka skadan för din bil ligger på 5 års gränsen.
Hoppas det ordnar sig.
Krister.
 
F

F.d. 29925

Guest
En bild säger mer än tusen ord.
Att bedöma en skada utan att ha sett den är nog i det närmaste omöjligt då det finns rätt många möjliga orsaker.
En liten misstanke kan vara att laminatet är lite för tunt med dålig vidhäftning till underlaget. Men som sagt inte lätt att gissa.
Att endast måla, även om man använder tvåkomponentsfärg, är nog ingen bra lösning, men billig.
(Ytskiktet på glasfiber brukar vara "gelcoat")
 

Sven58

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Ystad
HBK-Nr
8570
Medlemskap
2021
Krister Ursula 18 skrev:
Det du kan göra är att ta kontakt med något av företagen som säljer Ci.
Exempelvis Bengt i Örkeljunga som har sålt Ci husbilar i många år.
Har själv haft en Ci Riviera 2003, med aluminiumtak.
På den bilen var det 5 års fuktgaranti om fukt-testerna hade gjorts enl. schema.
Har det inte gått för långt med skadan borde det gå att efter rengöring och lätt slipning, lägga på en grundfärg och sedan lackera med två comp. material.
Och det bör utföras av en fackman (t.ex. billackerare med lite större verkstad), om man inte har någon kunskap om hur det går till.
Men vänta inte med att undersöka skadan för din bil ligger på 5 års gränsen.
Hoppas det ordnar sig.
Krister.
Tack för svaret,skall kontakta Bengt i Örkelljunga.Ha en trevlig helg.
 

Sven58

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Ystad
HBK-Nr
8570
Medlemskap
2021
decker skrev:
En bild säger mer än tusen ord.
Att bedöma en skada utan att ha sett den är nog i det närmaste omöjligt då det finns rätt många möjliga orsaker.
En liten misstanke kan vara att laminatet är lite för tunt med dålig vidhäftning till underlaget. Men som sagt inte lätt att gissa.
Att endast måla, även om man använder tvåkomponentsfärg, är nog ingen bra lösning, men billig.
(Ytskiktet på glasfiber brukar vara "gelcoat")

Jag förstår dig,men tack för svaret.Ha en trevlig helg.:)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.371
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Decker, som anställd i ett företag som Pierre.dk så rekommenderar jag alltid i första hand en lösning av en fackman.
Och därför utan att gå in på arbetssätt och material i detalj, så hur tror du vi hade klarat reprationer med krav på kvalitet, finish och kulörpassning på bilar med glasfiberdetaljer i karossen, om vi inte hade använt billackprodukter.
Det hade inte fungerat.
Och hur lösningen är på detta taket anser jag bara kan bedömas visuellt av en fackman.

MVH. Krister.
 
Toppen