Marianne & Ranko
HBK Medlem
Grundavgifter för att åka över broar (Öresund, Stora bält), båttransporter (t.ex. Norge), vissa betalvägar efter vikt >3,5t, hastighetsbegränsning på autobahn, köra över romerska broar (t.ex. Frankrike, 3,5t) istället för omvägar och betraktas som personbil, med mycket mer, allt detta försvinner för husbilar över 3,5t.Jag kan efter alla upplysande svar konstatera att redan 5 % övervikt, d.v.s, 175 kg kan ge ganska dyra böter.
Eftersom jag vill fylla bilen full med vatten på någon ställplats jag stannat över natten ock sedan tanka fullt med diesel på första mack i någon by så förmodar jag att det ganska ofta blir överlast, därför faller nog 3,5 ton bilar bort för min del, och jag får rikta in mej på en uppvägd bil igen så en Plåtis verkar svår att hitta. Mellan år 2018-2020 hade jag en Malibu 640 Plåtis som var uppvägd till 4000 kg med 3.0 l motorn och automat och med fast gasinstallation, såldes för jag tyckte den var för trång.
Skulle jag mot förmodan köpa en 3,5 tons bil så säg inget till poliserna ute i EU.
Jag hade hellre letat efter en lätt 3,5t husbil, kanske inte ”plåtis” och anpassat mina utsvävningar efter den tillåtna vikten istället!