• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kostnad överlast i övriga EU

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.280
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag kan efter alla upplysande svar konstatera att redan 5 % övervikt, d.v.s, 175 kg kan ge ganska dyra böter.
Eftersom jag vill fylla bilen full med vatten på någon ställplats jag stannat över natten ock sedan tanka fullt med diesel på första mack i någon by så förmodar jag att det ganska ofta blir överlast, därför faller nog 3,5 ton bilar bort för min del, och jag får rikta in mej på en uppvägd bil igen så en Plåtis verkar svår att hitta. Mellan år 2018-2020 hade jag en Malibu 640 Plåtis som var uppvägd till 4000 kg med 3.0 l motorn och automat och med fast gasinstallation, såldes för jag tyckte den var för trång.
Skulle jag mot förmodan köpa en 3,5 tons bil så säg inget till poliserna ute i EU.
Grundavgifter för att åka över broar (Öresund, Stora bält), båttransporter (t.ex. Norge), vissa betalvägar efter vikt >3,5t, hastighetsbegränsning på autobahn, köra över romerska broar (t.ex. Frankrike, 3,5t) istället för omvägar och betraktas som personbil, med mycket mer, allt detta försvinner för husbilar över 3,5t.
Jag hade hellre letat efter en lätt 3,5t husbil, kanske inte ”plåtis” och anpassat mina utsvävningar efter den tillåtna vikten istället!
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
408
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Grundavgifter för att åka över broar (Öresund, Stora bält), båttransporter (t.ex. Norge), vissa betalvägar efter vikt >3,5t, hastighetsbegränsning på autobahn, köra över romerska broar (t.ex. Frankrike, 3,5t) istället för omvägar och betraktas som personbil, med mycket mer, allt detta försvinner för husbilar över 3,5t.
Jag hade hellre letat efter en lätt 3,5t husbil, kanske inte ”plåtis” och anpassat mina utsvävningar efter den tillåtna vikten istället!
Utsvävningar är svåra att ändra på;)
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Jag kan efter alla upplysande svar konstatera att redan 5 % övervikt, d.v.s, 175 kg kan ge ganska dyra böter.
Eftersom jag vill fylla bilen full med vatten på någon ställplats jag stannat över natten ock sedan tanka fullt med diesel på första mack i någon by så förmodar jag att det ganska ofta blir överlast, därför faller nog 3,5 ton bilar bort för min del, och jag får rikta in mej på en uppvägd bil igen så en Plåtis verkar svår att hitta. Mellan år 2018-2020 hade jag en Malibu 640 Plåtis som var uppvägd till 4000 kg med 3.0 l motorn och automat och med fast gasinstallation, såldes för jag tyckte den var för trång.
Skulle jag mot förmodan köpa en 3,5 tons bil så säg inget till poliserna ute i EU.
Har haft ungefär samma tankegångar som du. Idag har jag en Adria Matrix på 4,4 t men letar efter en lite smidigare bil. Plåtis är för trångt för oss så vi vill ha en nättare plastis, just nu funderar jag på en Adria Compact. Den kan man få på 3,5 t alternativt 4+t. Konfigurerar man en bil på Adrias hemsida så får man också en detaljerad viktspecifikation.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.749
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Grundavgifter för att åka över broar (Öresund, Stora bält), båttransporter (t.ex. Norge), vissa betalvägar efter vikt >3,5t, hastighetsbegränsning på autobahn, köra över romerska broar (t.ex. Frankrike, 3,5t) istället för omvägar och betraktas som personbil, med mycket mer, allt detta försvinner för husbilar över 3,5t.
Jag hade hellre letat efter en lätt 3,5t husbil, kanske inte ”plåtis” och anpassat mina utsvävningar efter den tillåtna vikten istället!
Resonerar likadant. Upplever friheten betydligt större ute i Europa med 3,5 ton. Dessutom är det lite av en sport att köra light! Även om jag trillar över 3,5 ton då och då. Inte så sällan i anslutning till gränshandel! :) Jag vet i stort sett vad varenda pryl jag har i bilen väger och kan oftast bedöma min bruttovikt hyggligt. Köra sällan med mer än 20 liter vatten och drygt halv tank diesel. Tömmer grå- och toatank så fort tillfälle ges.
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2025
Jag kan efter alla upplysande svar konstatera att redan 5 % övervikt, d.v.s, 175 kg kan ge ganska dyra böter.
Eftersom jag vill fylla bilen full med vatten på någon ställplats jag stannat över natten ock sedan tanka fullt med diesel på första mack i någon by så förmodar jag att det ganska ofta blir överlast, därför faller nog 3,5 ton bilar bort för min del, och jag får rikta in mej på en uppvägd bil igen så en Plåtis verkar svår att hitta. Mellan år 2018-2020 hade jag en Malibu 640 Plåtis som var uppvägd till 4000 kg med 3.0 l motorn och automat och med fast gasinstallation, såldes för jag tyckte den var för trång.
Skulle jag mot förmodan köpa en 3,5 tons bil så säg inget till poliserna ute i EU.
Jag tror att dom flesta 6 meters 3,5 tons plåtisarna har lite marginal till överlastgränsen 3,5 ton.
Vi har en sunlight cliff 601 aut och med vår semester packning och fulla tankar och cyklar så har vi nog i alla fall 200kg marginal.
går man på 636 lång bädd blir marginalen mindre såklart.
Bara ett tips och reflektion.
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Resonerar likadant. Upplever friheten betydligt större ute i Europa med 3,5 ton. Dessutom är det lite av en sport att köra light! Även om jag trillar över 3,5 ton då och då. Inte så sällan i anslutning till gränshandel! :) Jag vet i stort sett vad varenda pryl jag har i bilen väger och kan oftast bedöma min bruttovikt hyggligt. Köra sällan med mer än 20 liter vatten och drygt halv tank diesel. Tömmer grå- och toatank så fort tillfälle ges.
Lätta 3.5 tonnare är nyare LMC, T712 är en bil med bra lastvikt!
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2025
Uppgifterna är från tyska media under 2024. Svårt att få reda på vilka som kräver omlastning.

Land / Tolerans / Straff / Anmärkning

Belgien
/ upp till 2 procent / 110 till 330 euro / Utlänningar betalar på plats

Danmark / upp till 1 procent / 10 euro per procent överlast

Frankrike / Ingen tolerans / 135 till 750 euro / Över 5 procent överlast körförbud

Storbritannien / Ingen tolerans / upp till 6000 euro / något oklart, men stor varning!

Italien / upp till 5 procent / 41 till 1700 euro / Ingen fast skala, kan bli dyrt

Nederländerna / upp till 10 procent / 130 till 850 euro

Portugal / Ingen tolerans / 60 till 300 euro

Österrike / Ingen tolerans / 36 till 2180/5000 euro, Svårtolkat!!
Det kan bli riktigt dyrt i Österrike. Överbelastning upp till 100 kilo ger böter på 85 euro. Från sex procents överlast ska cirka 170 euro (fordon upp till 3,5 ton) eller 210 euro (fordon över 3,5 ton) betalas. Om fordonet är överlastat med 15 procent (fordon upp till 3,5 ton) eller fem procent (fordon över 3,5 ton) finns det också risk för anmälan och individuell bestraffning. Om överbelastningen är mer än två procent kan tjänstemännen hindra fordonsägaren från att fortsätta köra. För särskilt allvarliga överträdelser kan böterna till och med bli upp till 5 000 euro. Ägaren eller, i dennes frånvaro, föraren betalar för vägning och omvägning efter omlastning.

Schweiz / Ingen tolerans / 85 till 170 euro / vid mer än 5 procent överlast blir det åtal

Spanien / upp till 5 procent / 300-400 till 4600 euro
Det kan också bli riktigt dyrt i Spanien. Toleransen för överbelastning är fem procent av den tillåtna totalvikten för fordon upp till tio ton. Om gränsen överskrids med sex procent till 15 procent är böterna 301 euro till 400 euro. Om den tillåtna totalvikten överskrids med 15 procent till 25 procent får du räkna med straff på mellan 1 501 euro och 2 000 euro. För mer än 25 procent sträcker sig böterna från 3 301 euro till 4 600 euro.

Luxemburg / är särskilt strikt: Här kan du till och med hamna i fängelse för att ha överlastat din husbil. 74 euro ska betalas om det överbelastas med upp till tio procent. Den som överstiger tio procent betalar minst 251 euro och upp till 5 000 euro. Fängelsestraffet för ägaren kan sträcka sig från åtta dagar till ett helt år. Fordonet kan också stängas av. Ägaren får också betala för vägningen.

Kroatien / Det finns ingen skala i Kroatien. Men vägning av husbilen kan också ge böter för överlast. Det börjar på 40 euro.

Tyskland / ganska moderata böter

Böter för överskridande av totalvikt husbilar upp till 7,5 ton och släpvagnar upp till 2 ton.

Från 5 %: 10 euro

Från 10 %: 30 euro

Från 20 %: 95 € och en straffpoäng

Från 25 %: 140 € och en straffpoäng

TILLÄGG: Dvs Tyskland har 5% tolerans.
.

Är det % av totalvikten som avses?

Mvh
Håkan Åkesson
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Vi har en CI Kyros 5.95 meter med maxvikt 3,3 ton, Har med tiden lärt oss vad vi behöver ha med. Ofta vägt på väg ut och hamnar med full vattentank på lite över 3 ton, Endast på väg hem från vindistrikten behöver vi tanka lite oftare för att hålla vikten. (Lättare att tanka diesel än vatten.) Och vi har vad vi behöver med oss. I stort handlar vi dagligvaror dagligdags (oj).
Detta är vår tredje husbil och varje gång har vi gått ned i storlek, och maxvikt. Inga bekymmer Sydeuropas små trånga bygator.
 
Toppen