Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Bra redogörelseUppgifterna är från tyska media under 2024. Svårt att få reda på vilka som kräver omlastning.
Land / Tolerans / Straff / Anmärkning
Belgien / upp till 2 procent / 110 till 330 euro / Utlänningar betalar på plats
Danmark / upp till 1 procent / 10 euro per procent överlast
Frankrike / Ingen tolerans / 135 till 750 euro / Över 5 procent överlast körförbud
Storbritannien / Ingen tolerans / upp till 6000 euro / något oklart, men stor varning!
Italien / upp till 5 procent / 41 till 1700 euro / Ingen fast skala, kan bli dyrt
Nederländerna / upp till 10 procent / 130 till 850 euro
Portugal / Ingen tolerans / 60 till 300 euro
Österrike / Ingen tolerans / 36 till 2180/5000 euro, Svårtolkat!!
Det kan bli riktigt dyrt i Österrike. Överbelastning upp till 100 kilo ger böter på 85 euro. Från sex procents överlast ska cirka 170 euro (fordon upp till 3,5 ton) eller 210 euro (fordon över 3,5 ton) betalas. Om fordonet är överlastat med 15 procent (fordon upp till 3,5 ton) eller fem procent (fordon över 3,5 ton) finns det också risk för anmälan och individuell bestraffning. Om överbelastningen är mer än två procent kan tjänstemännen hindra fordonsägaren från att fortsätta köra. För särskilt allvarliga överträdelser kan böterna till och med bli upp till 5 000 euro. Ägaren eller, i dennes frånvaro, föraren betalar för vägning och omvägning efter omlastning.
Schweiz / Ingen tolerans / 85 till 170 euro / vid mer än 5 procent överlast blir det åtal
Spanien / upp till 5 procent / 300-400 till 4600 euro
Det kan också bli riktigt dyrt i Spanien. Toleransen för överbelastning är fem procent av den tillåtna totalvikten för fordon upp till tio ton. Om gränsen överskrids med sex procent till 15 procent är böterna 301 euro till 400 euro. Om den tillåtna totalvikten överskrids med 15 procent till 25 procent får du räkna med straff på mellan 1 501 euro och 2 000 euro. För mer än 25 procent sträcker sig böterna från 3 301 euro till 4 600 euro.
Luxemburg / är särskilt strikt: Här kan du till och med hamna i fängelse för att ha överlastat din husbil. 74 euro ska betalas om det överbelastas med upp till tio procent. Den som överstiger tio procent betalar minst 251 euro och upp till 5 000 euro. Fängelsestraffet för ägaren kan sträcka sig från åtta dagar till ett helt år. Fordonet kan också stängas av. Ägaren får också betala för vägningen.
Kroatien / Det finns ingen skala i Kroatien. Men vägning av husbilen kan också ge böter för överlast. Det börjar på 40 euro.
Tyskland / ganska moderata böter
Böter för överskridande av totalvikt husbilar upp till 7,5 ton och släpvagnar upp till 2 ton.
Från 5 %: 10 euro
Från 10 %: 30 euro
Från 20 %: 95 € och en straffpoäng
Från 25 %: 140 € och en straffpoäng
.
Föredömliga sammanställning och bra kostnadsnivåerUppgifterna är från tyska media under 2024. Svårt att få reda på vilka som kräver omlastning.
Land / Tolerans / Straff / Anmärkning
Belgien / upp till 2 procent / 110 till 330 euro / Utlänningar betalar på plats
Danmark / upp till 1 procent / 10 euro per procent överlast
Frankrike / Ingen tolerans / 135 till 750 euro / Över 5 procent överlast körförbud
Storbritannien / Ingen tolerans / upp till 6000 euro / något oklart, men stor varning!
Italien / upp till 5 procent / 41 till 1700 euro / Ingen fast skala, kan bli dyrt
Nederländerna / upp till 10 procent / 130 till 850 euro
Portugal / Ingen tolerans / 60 till 300 euro
Österrike / Ingen tolerans / 36 till 2180/5000 euro, Svårtolkat!!
Det kan bli riktigt dyrt i Österrike. Överbelastning upp till 100 kilo ger böter på 85 euro. Från sex procents överlast ska cirka 170 euro (fordon upp till 3,5 ton) eller 210 euro (fordon över 3,5 ton) betalas. Om fordonet är överlastat med 15 procent (fordon upp till 3,5 ton) eller fem procent (fordon över 3,5 ton) finns det också risk för anmälan och individuell bestraffning. Om överbelastningen är mer än två procent kan tjänstemännen hindra fordonsägaren från att fortsätta köra. För särskilt allvarliga överträdelser kan böterna till och med bli upp till 5 000 euro. Ägaren eller, i dennes frånvaro, föraren betalar för vägning och omvägning efter omlastning.
Schweiz / Ingen tolerans / 85 till 170 euro / vid mer än 5 procent överlast blir det åtal
Spanien / upp till 5 procent / 300-400 till 4600 euro
Det kan också bli riktigt dyrt i Spanien. Toleransen för överbelastning är fem procent av den tillåtna totalvikten för fordon upp till tio ton. Om gränsen överskrids med sex procent till 15 procent är böterna 301 euro till 400 euro. Om den tillåtna totalvikten överskrids med 15 procent till 25 procent får du räkna med straff på mellan 1 501 euro och 2 000 euro. För mer än 25 procent sträcker sig böterna från 3 301 euro till 4 600 euro.
Luxemburg / är särskilt strikt: Här kan du till och med hamna i fängelse för att ha överlastat din husbil. 74 euro ska betalas om det överbelastas med upp till tio procent. Den som överstiger tio procent betalar minst 251 euro och upp till 5 000 euro. Fängelsestraffet för ägaren kan sträcka sig från åtta dagar till ett helt år. Fordonet kan också stängas av. Ägaren får också betala för vägningen.
Kroatien / Det finns ingen skala i Kroatien. Men vägning av husbilen kan också ge böter för överlast. Det börjar på 40 euro.
Tyskland / ganska moderata böter
Böter för överskridande av totalvikt husbilar upp till 7,5 ton och släpvagnar upp till 2 ton.
Från 5 %: 10 euro
Från 10 %: 30 euro
Från 20 %: 95 € och en straffpoäng
Från 25 %: 140 € och en straffpoäng
.
Det håller knappast, du är skyldig att ha kontroll på ditt fordon, så det gäller att veta hur mycket bilen väger.Bra redogörelse
Sedan har man ju alltid rätt som förare, att korrigera vikten. Eftersom man inte kan veta om man väger för mycket.
De flesta av oss kör runt med typ dryga 100kg eller mer i färskvatten.
Det har du rätt att släppa ut vid kontroll, om man skulle väga för mycket.
Man kan ju fylla färskvatten igen när man kommer fram till resmålet.
Hade varit spännande att veta hur många i detta forum som har blivit stoppade och vägda ?
Jag har åkt många tusen mil i Europa ( sedan 2001)och även mina husbilsvänner. Ingen som jag känner eller jag själv har någonsin blivit invinkade och vägda .
Mvh Per
Såklart. Men många 3,5 tonnare ligger så på gränsen, särskilt vid långresorna söderut, att variabler som färskvatten, gråvatten, bränsle, inhandlat på Bordershop, mathandel, annan shopping, mm, snabbt förändrar vikten. Då är vetskapen om de olika förhållandena, inte minst toleransen, i de olika länderna guld värd!Är det inte bättre att kolla hemma vad den lastade bilen väger före avresan till europa?vikten.
Det är precis därför jag startade tråden. Eftersom jag håller på att leta efter en husbil, och jag hade tänkt mej en Plåtis, men jag börjar tveka. Det finns inte speciellt många plåtisar som har högre totalvikt än 3,5 ton, jag har bara sett en i Varberg och den hade en totalvikt på 3.650.Såklart. Men många 3,5 tonnare ligger så på gränsen, särskilt vid långresorna söderut, att variabler som färskvatten, gråvatten, bränsle, inhandlat på Bordershop, mathandel, annan shopping, mm, snabbt förändrar vikten. Då är vetskapen om de olika förhållandena, inte minst toleransen, i de olika länderna guld värd!
Det är precis därför jag startade tråden. Eftersom jag håller på att leta efter en husbil, och jag hade tänkt mej en Plåtis, men jag börjar tveka. Det finns inte speciellt många plåtisar som har högre totalvikt än 3,5 ton, jag har bara sett en i Varberg och den hade en totalvikt på 3.650.
Vi är många här på forumet som har gett nya husbilsköpare rådet att väga husbilen innan köp,även jag har gett detta råd, jätteviktigt i och för sej men hur ska det gå till rent praktiskt. Jag har blivit nekad hittills av några säljare att låna husbilen för att åka till en vägning, så det är inte så lätt att vara köpare.
Det är precis därför jag startade tråden. Eftersom jag håller på att leta efter en husbil, och jag hade tänkt mej en Plåtis, men jag börjar tveka. Det finns inte speciellt många plåtisar som har högre totalvikt än 3,5 ton, jag har bara sett en i Varberg och den hade en totalvikt på 3.650.
Vi är många här på forumet som har gett nya husbilsköpare rådet att väga husbilen innan köp,även jag har gett detta råd, jätteviktigt i och för sej men hur ska det gå till rent praktiskt. Jag har blivit nekad hittills av några säljare att låna husbilen för att åka till en vägning, så det är inte så lätt att vara köpare.
Det finns ju många 4a tonnare iTyskland men då blir det ju en sk tung husbil med vissa andra begränsningarDet är precis därför jag startade tråden. Eftersom jag håller på att leta efter en husbil, och jag hade tänkt mej en Plåtis, men jag börjar tveka. Det finns inte speciellt många plåtisar som har högre totalvikt än 3,5 ton, jag har bara sett en i Varberg och den hade en totalvikt på 3.650.
Vi är många här på forumet som har gett nya husbilsköpare rådet att väga husbilen innan köp,även jag har gett detta råd, jätteviktigt i och för sej men hur ska det gå till rent praktiskt. Jag har blivit nekad hittills av några säljare att låna husbilen för att åka till en vägning, så det är inte så lätt att vara köpare.