• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kostnad överlast i övriga EU

kullen

HBK Medlem
Inlägg
408
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Jag hittar inte heller någon översikt för EU bara den som gäller i svedala
 

Bilagor

  • IMG_0383.png
    IMG_0383.png
    909,7 KB · Visningar: 54

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.749
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Uppgifterna är från tyska media under 2024. Svårt att få reda på vilka som kräver omlastning.

Land / Tolerans / Straff / Anmärkning

Belgien
/ upp till 2 procent / 110 till 330 euro / Utlänningar betalar på plats

Danmark / upp till 1 procent / 10 euro per procent överlast

Frankrike / Ingen tolerans / 135 till 750 euro / Över 5 procent överlast körförbud

Storbritannien / Ingen tolerans / upp till 6000 euro / något oklart, men stor varning!

Italien / upp till 5 procent / 41 till 1700 euro / Ingen fast skala, kan bli dyrt

Nederländerna / upp till 10 procent / 130 till 850 euro

Portugal / Ingen tolerans / 60 till 300 euro

Österrike / Ingen tolerans / 36 till 2180/5000 euro, Svårtolkat!!
Det kan bli riktigt dyrt i Österrike. Överbelastning upp till 100 kilo ger böter på 85 euro. Från sex procents överlast ska cirka 170 euro (fordon upp till 3,5 ton) eller 210 euro (fordon över 3,5 ton) betalas. Om fordonet är överlastat med 15 procent (fordon upp till 3,5 ton) eller fem procent (fordon över 3,5 ton) finns det också risk för anmälan och individuell bestraffning. Om överbelastningen är mer än två procent kan tjänstemännen hindra fordonsägaren från att fortsätta köra. För särskilt allvarliga överträdelser kan böterna till och med bli upp till 5 000 euro. Ägaren eller, i dennes frånvaro, föraren betalar för vägning och omvägning efter omlastning.

Schweiz / Ingen tolerans / 85 till 170 euro / vid mer än 5 procent överlast blir det åtal

Spanien / upp till 5 procent / 300-400 till 4600 euro
Det kan också bli riktigt dyrt i Spanien. Toleransen för överbelastning är fem procent av den tillåtna totalvikten för fordon upp till tio ton. Om gränsen överskrids med sex procent till 15 procent är böterna 301 euro till 400 euro. Om den tillåtna totalvikten överskrids med 15 procent till 25 procent får du räkna med straff på mellan 1 501 euro och 2 000 euro. För mer än 25 procent sträcker sig böterna från 3 301 euro till 4 600 euro.

Luxemburg / är särskilt strikt: Här kan du till och med hamna i fängelse för att ha överlastat din husbil. 74 euro ska betalas om det överbelastas med upp till tio procent. Den som överstiger tio procent betalar minst 251 euro och upp till 5 000 euro. Fängelsestraffet för ägaren kan sträcka sig från åtta dagar till ett helt år. Fordonet kan också stängas av. Ägaren får också betala för vägningen.

Kroatien / Det finns ingen skala i Kroatien. Men vägning av husbilen kan också ge böter för överlast. Det börjar på 40 euro.

Tyskland / ganska moderata böter

Böter för överskridande av totalvikt husbilar upp till 7,5 ton och släpvagnar upp till 2 ton.

Från 5 %: 10 euro

Från 10 %: 30 euro

Från 20 %: 95 € och en straffpoäng

Från 25 %: 140 € och en straffpoäng

TILLÄGG: Dvs Tyskland har 5% tolerans.
.
 
Senast ändrad:

Per P

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Uppgifterna är från tyska media under 2024. Svårt att få reda på vilka som kräver omlastning.

Land / Tolerans / Straff / Anmärkning

Belgien
/ upp till 2 procent / 110 till 330 euro / Utlänningar betalar på plats

Danmark / upp till 1 procent / 10 euro per procent överlast

Frankrike / Ingen tolerans / 135 till 750 euro / Över 5 procent överlast körförbud

Storbritannien / Ingen tolerans / upp till 6000 euro / något oklart, men stor varning!

Italien / upp till 5 procent / 41 till 1700 euro / Ingen fast skala, kan bli dyrt

Nederländerna / upp till 10 procent / 130 till 850 euro

Portugal / Ingen tolerans / 60 till 300 euro

Österrike / Ingen tolerans / 36 till 2180/5000 euro, Svårtolkat!!
Det kan bli riktigt dyrt i Österrike. Överbelastning upp till 100 kilo ger böter på 85 euro. Från sex procents överlast ska cirka 170 euro (fordon upp till 3,5 ton) eller 210 euro (fordon över 3,5 ton) betalas. Om fordonet är överlastat med 15 procent (fordon upp till 3,5 ton) eller fem procent (fordon över 3,5 ton) finns det också risk för anmälan och individuell bestraffning. Om överbelastningen är mer än två procent kan tjänstemännen hindra fordonsägaren från att fortsätta köra. För särskilt allvarliga överträdelser kan böterna till och med bli upp till 5 000 euro. Ägaren eller, i dennes frånvaro, föraren betalar för vägning och omvägning efter omlastning.

Schweiz / Ingen tolerans / 85 till 170 euro / vid mer än 5 procent överlast blir det åtal

Spanien / upp till 5 procent / 300-400 till 4600 euro
Det kan också bli riktigt dyrt i Spanien. Toleransen för överbelastning är fem procent av den tillåtna totalvikten för fordon upp till tio ton. Om gränsen överskrids med sex procent till 15 procent är böterna 301 euro till 400 euro. Om den tillåtna totalvikten överskrids med 15 procent till 25 procent får du räkna med straff på mellan 1 501 euro och 2 000 euro. För mer än 25 procent sträcker sig böterna från 3 301 euro till 4 600 euro.

Luxemburg / är särskilt strikt: Här kan du till och med hamna i fängelse för att ha överlastat din husbil. 74 euro ska betalas om det överbelastas med upp till tio procent. Den som överstiger tio procent betalar minst 251 euro och upp till 5 000 euro. Fängelsestraffet för ägaren kan sträcka sig från åtta dagar till ett helt år. Fordonet kan också stängas av. Ägaren får också betala för vägningen.

Kroatien / Det finns ingen skala i Kroatien. Men vägning av husbilen kan också ge böter för överlast. Det börjar på 40 euro.

Tyskland / ganska moderata böter

Böter för överskridande av totalvikt husbilar upp till 7,5 ton och släpvagnar upp till 2 ton.

Från 5 %: 10 euro

Från 10 %: 30 euro

Från 20 %: 95 € och en straffpoäng

Från 25 %: 140 € och en straffpoäng
.
Bra redogörelse
Sedan har man ju alltid rätt som förare, att korrigera vikten. Eftersom man inte kan veta om man väger för mycket.
De flesta av oss kör runt med typ dryga 100kg eller mer i färskvatten.
Det har du rätt att släppa ut vid kontroll, om man skulle väga för mycket.
Man kan ju fylla färskvatten igen när man kommer fram till resmålet.
Hade varit spännande att veta hur många i detta forum som har blivit stoppade och vägda ?
Jag har åkt många tusen mil i Europa ( sedan 2001)och även mina husbilsvänner. Ingen som jag känner eller jag själv har någonsin blivit invinkade och vägda .

Mvh Per
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Uppgifterna är från tyska media under 2024. Svårt att få reda på vilka som kräver omlastning.

Land / Tolerans / Straff / Anmärkning

Belgien
/ upp till 2 procent / 110 till 330 euro / Utlänningar betalar på plats

Danmark / upp till 1 procent / 10 euro per procent överlast

Frankrike / Ingen tolerans / 135 till 750 euro / Över 5 procent överlast körförbud

Storbritannien / Ingen tolerans / upp till 6000 euro / något oklart, men stor varning!

Italien / upp till 5 procent / 41 till 1700 euro / Ingen fast skala, kan bli dyrt

Nederländerna / upp till 10 procent / 130 till 850 euro

Portugal / Ingen tolerans / 60 till 300 euro

Österrike / Ingen tolerans / 36 till 2180/5000 euro, Svårtolkat!!
Det kan bli riktigt dyrt i Österrike. Överbelastning upp till 100 kilo ger böter på 85 euro. Från sex procents överlast ska cirka 170 euro (fordon upp till 3,5 ton) eller 210 euro (fordon över 3,5 ton) betalas. Om fordonet är överlastat med 15 procent (fordon upp till 3,5 ton) eller fem procent (fordon över 3,5 ton) finns det också risk för anmälan och individuell bestraffning. Om överbelastningen är mer än två procent kan tjänstemännen hindra fordonsägaren från att fortsätta köra. För särskilt allvarliga överträdelser kan böterna till och med bli upp till 5 000 euro. Ägaren eller, i dennes frånvaro, föraren betalar för vägning och omvägning efter omlastning.

Schweiz / Ingen tolerans / 85 till 170 euro / vid mer än 5 procent överlast blir det åtal

Spanien / upp till 5 procent / 300-400 till 4600 euro
Det kan också bli riktigt dyrt i Spanien. Toleransen för överbelastning är fem procent av den tillåtna totalvikten för fordon upp till tio ton. Om gränsen överskrids med sex procent till 15 procent är böterna 301 euro till 400 euro. Om den tillåtna totalvikten överskrids med 15 procent till 25 procent får du räkna med straff på mellan 1 501 euro och 2 000 euro. För mer än 25 procent sträcker sig böterna från 3 301 euro till 4 600 euro.

Luxemburg / är särskilt strikt: Här kan du till och med hamna i fängelse för att ha överlastat din husbil. 74 euro ska betalas om det överbelastas med upp till tio procent. Den som överstiger tio procent betalar minst 251 euro och upp till 5 000 euro. Fängelsestraffet för ägaren kan sträcka sig från åtta dagar till ett helt år. Fordonet kan också stängas av. Ägaren får också betala för vägningen.

Kroatien / Det finns ingen skala i Kroatien. Men vägning av husbilen kan också ge böter för överlast. Det börjar på 40 euro.

Tyskland / ganska moderata böter

Böter för överskridande av totalvikt husbilar upp till 7,5 ton och släpvagnar upp till 2 ton.

Från 5 %: 10 euro

Från 10 %: 30 euro

Från 20 %: 95 € och en straffpoäng

Från 25 %: 140 € och en straffpoäng
.
Föredömliga sammanställning och bra kostnadsnivåer
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2025
Nuvarande hb inköpt 2020 April
Vi blev vägda 2021 Falkenberg E6 100 kg överlast inga böter.
2022 tog de in oss i österike, men vi vick åka vidare utan vägning.
2023 blev det vägning i Norge 100 kg överlast inga böter.
2024 ...ingen vägning.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.663
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Med husvagn/husbil har jag aldrig blivit vägd. Med buss har jag aldrig blivit vägd. Med lastbil så har jag blivit vägd 1 gång, då vägde ekipaget under max men 300 kg för mycket på drivaxeln (två axligt dragfordon) så det låg inom felmarginalen. Jag har kört yrkesmässigt sedan 1985 i både inrikes och ytrikestrafik med ca 10-12000 mil/år.

En bra sammanställning av krinil för övrigt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.556
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Bra redogörelse
Sedan har man ju alltid rätt som förare, att korrigera vikten. Eftersom man inte kan veta om man väger för mycket.
De flesta av oss kör runt med typ dryga 100kg eller mer i färskvatten.
Det har du rätt att släppa ut vid kontroll, om man skulle väga för mycket.
Man kan ju fylla färskvatten igen när man kommer fram till resmålet.
Hade varit spännande att veta hur många i detta forum som har blivit stoppade och vägda ?
Jag har åkt många tusen mil i Europa ( sedan 2001)och även mina husbilsvänner. Ingen som jag känner eller jag själv har någonsin blivit invinkade och vägda .

Mvh Per
Det håller knappast, du är skyldig att ha kontroll på ditt fordon, så det gäller att veta hur mycket bilen väger.
Jag har under dom senaste 10 åren åkt mer än 10000mil i Europa aldrig blivit stoppad eller vägd, däremot blivit vinkad förbi viktkontroller i Tyskland där dom verkar stoppa 3.5T bilar i första hand.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.749
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Är det inte bättre att kolla hemma vad den lastade bilen väger före avresan till europa?vikten.
Såklart. Men många 3,5 tonnare ligger så på gränsen, särskilt vid långresorna söderut, att variabler som färskvatten, gråvatten, bränsle, inhandlat på Bordershop, mathandel, annan shopping, mm, snabbt förändrar vikten. Då är vetskapen om de olika förhållandena, inte minst toleransen, i de olika länderna guld värd!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.450
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Min erfarenhet är att det är svårare att hitta något ställe att väga bilen på vid olika tillfällen.
Vågarna utanför Helsingborg som numera har bommar, har tidigare fått mig att inse att det var tid att skaffa en husbil med bättre lastvikt.
Tidigare hade jag koll på totalvikt och axelvikter inför varje resa söderut.
Men numera blir det på en höft.

På 25 år och 36000 mil med 3 olika husbilar 3,1 , 3,4 , 4,5 ton har vi inte blivit vägda i någon kontroll.

Krister
 
Senast ändrad:

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2025
Blev in vinkad söder om Sundsvall och vägd i höstas.
Är länstrafikgruppen ute vid kontrollplattserna så finns alltid risken.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
408
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Såklart. Men många 3,5 tonnare ligger så på gränsen, särskilt vid långresorna söderut, att variabler som färskvatten, gråvatten, bränsle, inhandlat på Bordershop, mathandel, annan shopping, mm, snabbt förändrar vikten. Då är vetskapen om de olika förhållandena, inte minst toleransen, i de olika länderna guld värd!
Det är precis därför jag startade tråden. Eftersom jag håller på att leta efter en husbil, och jag hade tänkt mej en Plåtis, men jag börjar tveka. Det finns inte speciellt många plåtisar som har högre totalvikt än 3,5 ton, jag har bara sett en i Varberg och den hade en totalvikt på 3.650.
Vi är många här på forumet som har gett nya husbilsköpare rådet att väga husbilen innan köp,även jag har gett detta råd, jätteviktigt i och för sej men hur ska det gå till rent praktiskt. Jag har blivit nekad hittills av några säljare att låna husbilen för att åka till en vägning, så det är inte så lätt att vara köpare.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Det är precis därför jag startade tråden. Eftersom jag håller på att leta efter en husbil, och jag hade tänkt mej en Plåtis, men jag börjar tveka. Det finns inte speciellt många plåtisar som har högre totalvikt än 3,5 ton, jag har bara sett en i Varberg och den hade en totalvikt på 3.650.
Vi är många här på forumet som har gett nya husbilsköpare rådet att väga husbilen innan köp,även jag har gett detta råd, jätteviktigt i och för sej men hur ska det gå till rent praktiskt. Jag har blivit nekad hittills av några säljare att låna husbilen för att åka till en vägning, så det är inte så lätt att vara köpare.

Låt säljaren köra till vågen, om inte inget köp. På återvinningsstationer brukar finns det ofta våg.
Tommy
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2025
Det är precis därför jag startade tråden. Eftersom jag håller på att leta efter en husbil, och jag hade tänkt mej en Plåtis, men jag börjar tveka. Det finns inte speciellt många plåtisar som har högre totalvikt än 3,5 ton, jag har bara sett en i Varberg och den hade en totalvikt på 3.650.
Vi är många här på forumet som har gett nya husbilsköpare rådet att väga husbilen innan köp,även jag har gett detta råd, jätteviktigt i och för sej men hur ska det gå till rent praktiskt. Jag har blivit nekad hittills av några säljare att låna husbilen för att åka till en vägning, så det är inte så lätt att vara köpare.
Det är precis därför jag startade tråden. Eftersom jag håller på att leta efter en husbil, och jag hade tänkt mej en Plåtis, men jag börjar tveka. Det finns inte speciellt många plåtisar som har högre totalvikt än 3,5 ton, jag har bara sett en i Varberg och den hade en totalvikt på 3.650.
Vi är många här på forumet som har gett nya husbilsköpare rådet att väga husbilen innan köp,även jag har gett detta råd, jätteviktigt i och för sej men hur ska det gå till rent praktiskt. Jag har blivit nekad hittills av några säljare att låna husbilen för att åka till en vägning, så det är inte så lätt att vara köpare.
Det finns ju många 4a tonnare iTyskland men då blir det ju en sk tung husbil med vissa andra begränsningar
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
434
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Alla fullutrustade husbilar väger ca 3t eller mer.
Även en plastis väger kring 3t , och då pratar vi tom, så det gäller att ha koll, våran husbil var 3850kg men regades ner till 3500kg, så att höja upp borde inte vara stort problem om man vill det.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
408
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Jag kan efter alla upplysande svar konstatera att redan 5 % övervikt, d.v.s, 175 kg kan ge ganska dyra böter.
Eftersom jag vill fylla bilen full med vatten på någon ställplats jag stannat över natten ock sedan tanka fullt med diesel på första mack i någon by så förmodar jag att det ganska ofta blir överlast, därför faller nog 3,5 ton bilar bort för min del, och jag får rikta in mej på en uppvägd bil igen så en Plåtis verkar svår att hitta. Mellan år 2018-2020 hade jag en Malibu 640 Plåtis som var uppvägd till 4000 kg med 3.0 l motorn och automat och med fast gasinstallation, såldes för jag tyckte den var för trång.
Skulle jag mot förmodan köpa en 3,5 tons bil så säg inget till poliserna ute i EU.
 
Toppen