• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Hej alla, vi kunde inte låta bli att gå med i husbilsklubben idag. Vi köpte vår första husbil för ca två månader sedan, var tidigare båtägare. Vår första resa var till Lycksele (barnbarnen) Skärtorsdagen när det blåste så mycket (motvind) så att Höga Kusten bron stängdes av. Nu har vi varit till Öland, gissa om vi blev förvånade när vi svängde in på några bensinmackar och ville fylla på vatten i husbilen, men si det kostade pengar, 50 öre litern, är det vanligt förekommande?
I kväll är vi i Orrefors, skall kolla in glasriket för att så småningom vända hem till Hälsingland
Lennart o Hillevi
Ps vi kör med Telia trådlöst på resorna, hemma i Hälsingland kan vi bara få modem och 53 Kbits, blää, Ds
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Hej Frankia,
är du riktigt säker på att du fick dricksvatten och inte tvättvatten.
Vad jag förstod så tog dom på Statoil i Borgholm hand om och återanvände tvättvattnet i deras biltvätt.
Det var därför som dom inte ansåg det vara lämpligt för oss att fylla på vårt dricksvatten från den kranen i deras tvättautomat.
V-backen :wink:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Hej!

Vi har inte insjuknat ännu i alla fall. Har aldrig hört talas om att man har annat vatten i den kranen än i andra kranar från huset, men säker kan man aldrig vara. Det luktar inget av vattnet heller.

Frågan är om dom sa att det var tvättvatten för att slippa ge dig vatten och för att på ett enkelt sätt avfärda dig. Undrar vad dom svarat om du sagt att ville ha 10 liter istället.......

Vi får väl se om vi får tillfälle att träffas (om vi överlever)
:twitcy:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Hej igen,
jag skulle nog välja att tömma den tanken och göra den ordentligt ren invändigt.
Tjejen i kassan frågade en kille, som jag uppfattade vara någon fom av stationsföreståndare. De funderade ett tag på min frågan och kom gemensamt fram till det olämpliga i att tanka dricksvatten från den kranen i skåpet för fönsterputs m.m.
Jag hade inte heller hört talas om detta tidigare, men kan tänka mig att de kör med återvinning av tvättvatten på Öland under sommarperioden då det är ont om vatten där.
Men, de borde sätta upp en skylt om att det inte är dricksvatten i tvättskåpet.
V-backen :wink:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Hej igen!

Vi bara tillägga att vi tankade diesel och fyllde vatten i en Statoil 1-2-3 mack på Storgatan i Borgholm.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Stämmer, det var Statoil-macken på Storgatan som avrådde oss från att fylla dricksvatten från deras tvättskåp.
V-backen :wink:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Hej V-backen!

Har idag på morgonen pratat med Statoil i Borgholm. Berättade att vi fyllt vatten och därefter hört att vattnet inte var tjänligt.

Så farligt var det inte sa han. Men då man har vatten brist på Öland så var man inte säker på hur bra eller dåligt vattnet var. Man får inte ens tvätta bilar på Öland.

- Om du ska dricka vattnet så kanske det är bra att koka det, men det är troligen helt okey sa han.

Det var definitivt inget återvunnet vatten från någon biltvätt och inga tillsatser, sa han. Han påstod att det satt en skylt om att det inte var dricksvatten, men jag såg ingen.

Då vi inte dricker vattnet ur tanken utan bara använder till dusch, tvätt, disk. potatiskok, osv. så får det vara kvar. Vi fyller nytt i morgon igen.

Tack för varningen, men det verkar som dom överdrivit en del.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Om det inte är dricksvatten i en kran som kan användas av offentligheten är förmodligen ägaren till kranen skyldig att sätta upp en skylt, Ej dricksvatten.
En anmälan till hälsovårdsnämnden i kommunen borde göras. På ställplatsen på Mösseberg i Falköping finns skylt över slangen till kranen att spola ur toan med. Men vattnet kommer ur samma rör som dricksvattenkranen. Från Vättern
Sådär, nu fick fler veta att det finns en ställplats utanför campingen på mösseberg. Tidigare en quickstopp.
Här finns badsjö, slalombacke, vandringsspår allt t och m freesbegolf.
Skyltar som visar husbil/tömning borde sättas upp vid riksvägen, men som någon skrev, vi ligger här i Sverige många år efter när det gäller husbilsturismen.
Dock, antalet husbilar på vägarna har ökat enormt bara i år så snart får väl kommunerna upp ögonen för hur viktiga vi är.
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Tack Åke "Frankia" för att du tog kontakt med Statoil i Borgholm. Det hade jag också tänkt göra för att få klarhet i situationen. Nu vet vi hur det förhåller sig med dricksvattnet i Borgholm och kanske på fler ställen på Öland.
Jag har för vana att alltid fråga på stationen om det går bra att tanka vatten. På flertalet ställen så hänvisar dom till tappkranen i skåpet för tryckluft och förnstertvätt.
Med en egen koppling som passar uttaget och egen slang så funkar det för det mesta bra. Tror att det är bra att tydliggöra våra behov så att även mackarna får upp ögonen för våra behov. De mackar som erbjuder oss husbilsturister borde uppmärksammas och därmed kunna locka till sig fler husbilar.
V-backen :wink:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Hej, en fundering. Har kommunen tagit bort platsen för tömmning och vatten fyllning inne i Borgholm som fanns förra hösten eller är den stängd på värsta högsäsong med risk för överbelastning??

PICT0003-400.jpg

Jag har tyvärr inte koordinaterna just nu (sitter mitt ute i grönskan) men det finns kanske någon annan som varit där.

M.v.h. JANKRO.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Opppsss.... :eek:

Viss e man lite "stollig" men inte så farligt sjuk efter att gjort detsamma som "Frankia" på den stationen.
Dessutom druckit av vattnet under flera dagar, inga probs här!
Kan det vara en "liten vit lögn" för att slippa bli tappstation för vatten?

Vilket som så frågade vi när vi tankade om det gick bra att samtidigt fylla på vatten,
mannen i kassan, Mycket trevlig & service mindedness sa att det gick så bra så!

Förövrigt, enl. hörsägnen...
Skulle inte Statoil utöka sina stationer för att bättre bemöta det allt mer växande turistandet i HB?

Betalat för vattnet har vi gjort i stort sett över allt i övriga Europa.
Men då är det oxå en helt uppbyggd service anläggning Enbart för ändamålet! Brukar kosta 0.50€ för typ 100L.

På en vanlig "bensin" station i sverige i samband med diesel tankning har vi aldrig behövt betala en krona!

Mvh. Magnus
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Det är lustigt att läsa hur någon talar om att det skulle kosta 50 öre litern att tanka vatten. Någon räknar då snabbt ut att det blir 500 kronor kubikmetern och konstaterar att det är ett väldigt högt pris.

Nu kommer det lustiga eller kanske snarare märkliga att plötsligt så är vi med husbil snåla, kräver att allt skall vara gratis och någon skäms. Men var kan man utläsa att vi kräver att det skall vara gratis när konstaterandet enbart är att kubikmeterpriset är ca 20 gånger högre än det verkliga vattenpriset?

Jag själv sätter en relation till varans inköpspris och tycker att ett påslag på ca 2 000% är ganska mycket. När jag sedan tänker på hur det är utomlands där vattnet ibland kostar och då ca ½ - 1€ för en tankning om i runda slängar 100 liter så känns det svenska exemplet oskäligt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Välkommen tillbaka Kölis och Kingen.

Jägarn

Deras inlägg var från 2007 .


Jag tycker att det är okay att dom tar lite betalt för vattnet om man "tankar" från en plats som är specifikt anlagd för oss husbilsfolk som ex på ebn ställplats för det är ju inte gratis att anlägga en sådan och jag har fått betala 1 euro för 60-80 liter som det stått på skyltarna .

Har jag tankat fullt med diesel så kan dom gott bjussa på vattnet men åker jag bara till tappen för att tanka vatten så kan jag tänka mej att betala lite för det men inom rimliga gränser .

Tankar vi fulltank med vatten när vi åker hemifrån så klarar vi oss ca 1 vecka och är vattnet slut så är ju gråvatten tanken full och även kanske dom 2 toalettcassetterna som vi har och då är det ju dags för ställplats eller camping .
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Hej, en fundering. Har kommunen tagit bort platsen för tömmning och vatten fyllning inne i Borgholm som fanns förra hösten eller är den stängd på värsta högsäsong med risk för överbelastning??

Visa bilaga 29177

Jag har tyvärr inte koordinaterna just nu (sitter mitt ute i grönskan) men det finns kanske någon annan som varit där.

M.v.h. JANKRO.

Platsen är öppen fortfarande. Jag tömde och fyllde för en vecka sedan! Den ligger strax före Kapelluddens camping, har inga koordinater dock.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Betalade 5:- för 20 liter på macken vid Fårösund dom hade gjort en betalautomat där man stoppade in en 5:a så spolade det i några ninuter ca 20 liter. Vad skulle man göra utan vatten kunde man ju inte va. Det var första gången, och det blir säkert vanligare när denna hobby ökar i omfattning. Tyvärr
 
F

F.d. 50172

Guest
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Råkade ut för exakt samma på OKQ8 i Löttorp, sedan hittade jag gästhamnen i Böda där det gick att tömma allt och samtidigt fylla vatten ur en kran utan slang, jag har skaffat lite olika kranadaptrar till min slang + en sån med gummituta o inbyggd slangklamma ,så nu kan jag tillochmed koppla på ett slätt rör eller bortslipad gänga.
 
F

F.d. 50172

Guest
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Vi var där för några veckor sedan och tömmde & fyllde vatten ur slang, superbra plats, jag känner igen fotot så den finns kvar, jag kollade på Eniros flygkarta och ganska säker på att det ligger enl nedan vid värmeverket.
Koordinater
WGS 84:N 56° 52.924', E 16° 39.686'
WGS 84 - decimal:56.88207, 16.66143
RT90:6306474, 1552197
SWEREF99:6305488, 601241
 
Toppen