• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Hej alla, vi kunde inte låta bli att gå med i husbilsklubben idag. Vi köpte vår första husbil för ca två månader sedan, var tidigare båtägare. Vår första resa var till Lycksele (barnbarnen) Skärtorsdagen när det blåste så mycket (motvind) så att Höga Kusten bron stängdes av. Nu har vi varit till Öland, gissa om vi blev förvånade när vi svängde in på några bensinmackar och ville fylla på vatten i husbilen, men si det kostade pengar, 50 öre litern, är det vanligt förekommande?
I kväll är vi i Orrefors, skall kolla in glasriket för att så småningom vända hem till Hälsingland
Lennart o Hillevi
Ps vi kör med Telia trådlöst på resorna, hemma i Hälsingland kan vi bara få modem och 53 Kbits, blää, Ds
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Hej och välkomna till Husbilsklubben.se hoppas att ni ska trivas i och med gänget.
Det är väl någon som försöker dryga ut sin egen kassa med att ta betalt för vattnet.
Jag skulle inte betala för att få ta lite vatten på en bensinstation.
Att betala för att få tanka vattentanken full vid en ställplats är en annan sak, tycker jag.
Men inte är det värt 500kr/kubiken. Hutlöst. Bara att bojkotta.
Var någonstans var detta?
Bra att veta så man inte behöver utsätta sig för något sånt när vi ska åt Öland till.

Fortsatt trevlig resa önskar jag er

Ha de
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Brukar kombinera dieseltankning och vattentankning.
Aldrig några problem, inte ens när jag måste fråga om jag kan låna deras kran-nyckel.
Du har nog lyckats hitta en tankstationspersonal som har svårt med stavningen till ordet Kundservice
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Brukar tanka på lastbilstappar. I skåpet sitter en kran bara
att aptera medhavd slang. Ibland kann man använda medhavd
vattenkanna, på andra inrättningar längs våra vägar.


Åke 65;)
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Till Knölis,
Tyvärr kunde jag inte skratta, tappade bara hakan och gick ut därifrån, när jag kommit till bilen och jag besinnat mig sa jag till frugan, nu tappade dom en försäljning på 60-65 liter diesel, fortsatte med ett envist stirrande på tankmätaren ner till Borgholm.
Till Kingen,
Tack för välkomst hälsningen, Hoppas ni kommer att trivas med oss ochså. Håller med dig, om det vore på en ställplats skulle det vara ok, men på en konsument ägd mack som OK/Q8 i Löttorp.
Till Robert,
Som jag skrev ovan fortsatte vi ner till Borgholm och där gjorde jag tvärt om (OK/Q8) kollade i o för sig om de hade kran utvändigt för att tappa i vatten, tankade sedan, var ju tvungen, lampan lyste ju, gick sedan in för att betala och frågade samtidigt om jag kunde bunkra vatten, fick svar att de inte hade den möjligheten, men ni har ju en kran ute försökte jag, vi har för kort slang blev svaret, jamen jag har slang blev mitt svar, nej blev svaret, då kunde jag inte hålla mig, utan sa rent ut, ni vill inte, nej blev svaret och tillade, tanka vatten får husbilarna göra på campingplatserna.
:mad:
Avslutningsvist så kom vi till Orrefors, hittade en mack som var stängd (kommer inte ihåg märket) men de hade slut på 95 oktan och diesel men en kran fanns det så vi anslöt våran slang och fick vårat vatten,
Så glad i hågen fortsätter vi våran resa.
Hare bra och sköt om er.
Lennart
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Ja det är ju ett bra sätt att sparka undan fötterna för sig själv att ta betalt för vatten av turisterna som man lever fett av under sommaren, vad händer på Öland under vinterhalvåret.. Ett tips kanske kan vara hamnen i Byxelkrok, där har jag tankat vatten tidigare i husbilen utan att någon har sagt ett ord. Det finns slang och allting.
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Jag känner hur adrenalintillströmningen öker märkbart när jag läser sån't här :mad:
Det jag spontant tänker på är att kanske upprätta en slags svarta lista över t.ex. företag, myndigheter, kommuner etc. som uppvisar en otrevlig attityd mot oss husbilsägare...det vore intressant att veta hur huvudkontoret för OKQ8 skulle reagera om de visste att vissa av deras stationer finns där, på en internetsida som drar till sig ett såpass stort intresse och riskerar bojkott från en stor mängd dieseltankare :swoon:
Håkan
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Vi har haft husbil sedan 1995. Vi fyller för det mesta vatten i samband med tankning. Jag frågar vad det kostar att fylla upp vattentanken och har aldrig blivit nekad eller behövt betala, inte ens på Öland. Ibland försöker de slingra sig och säger att det inte finns slang, men det och kopplingar har man ju alltid med sig.
Du hade nog bara otur Lodjuret, fel gubbe vid kassan den gången.
 
F

F.d. 7675

Guest
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Hallå på er
Detta verkar vara ett fenomen som bara gäller Ok/Q8-mackarna
Jag har själv råkat ut för det på sådana mackar
När jag frågade om dom hade någon stans som jag kunde fylla på färsvatten så fick jag till svar "varför skulle vi"
Det var macken i Handen nere vid gamla OBS
Likaså så blev jag nekad på OK/Q8 i Köping
Efter det så har jag bara tankat på Statoil och Preem
På dessa mackar har jag aldrig haft några problem att få fylla färskvatten
Inte någonstans i Sverige har jag blivit nekad eller fått betala.
Om man skall hård-dra saken så måste Mackar som tar betalt för vattnet lämna in prover till analys 2 ggr/år
Man får inte sälja något som kan vara en hälsorisk.

En lista över griniga mackar skulle kanske vara något som fick fart på dom

På dom bara

Ronny
 
Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Mackar fins sådana ännu det är länge sedan jag träffade på en mack, nu förtiden är det bara livsmedsafärer ock korv kiosker som har ben sin försäljning somm hobby i allafall i sydsverige.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Visserligen en gammal tråd, men det verkar som att den röda tråden är att allt skall vara gratis för oss husbilsåkare annars är det "skit" :confused:

Så är det väl ändå inte, för då skäms jag!
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

så har jag åxo uppfattat saken efter två sommrar med husbil, när man läser om ställplatser så är det skit om dom inte är gratis med all service, hade inte den inställningen funits hade här säkrt vari mycket fler ställplatser i landet varför skall man ha allt gratis bara för att man har ekonomiska möjligheter att äga husbil.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Jag tycker nog att det är Ok att betala för vattnet, det är trots allt företaget som får betala för det. På ställplatserna ute i europa får man betala och det är ingen som gnäller för det. Allt kan inte vara gratis, och jag tycker inte att man skall kräva det heller.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

En total missuppfattning att allt skall vara gratis för oss husbilsåkare!
Vi (jag) betalar gärna för service men inga ockerpriser.
De tyska ställplatserna är ett föredöme, där betalar man skäliga priser.
Där finns också ställplatser men där finns ju inte den svenska avundsjukan som härjar här hemma där de flesta tror att vi "campar" och därför skall in på en campingplats, "förbjud vildcamping" etc.
Sverige ligger ett antal år efter i synsätt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Jag håller med att jag gärna betalar ett skäligt pris för olika tjänster. Man måste ju också komma ihåg att det finns ju ingen skyldighet för en tapp att tillhandahålla hundratals liter vatten, och kanske tömning m.m. gratis. Vi förlitar oss på deras välvilja! Förtjänsten på drivmedel är så liten (några ören per liter) att det knappast täcker att skänka bort en massa annan service.
 
Senast ändrad:
T

Toby12

Guest
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Jag kollade på nätet och på tyska ställplatser ligger vattenpriset på 10-20 öre per liter. Mer rimligt således än de 50 öre som begärdes på Öland.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Vi som är på Gotland är tydligen väldigt gynnade. Här finns kommunala små gröna hus med vatten, med jämna mellanrum längs vägarna runt hela Gotland.

Gotlandshälsningar från ett just nu regnigt landskap !
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Vi upplevde samma vattenproblem i juli månad på Öland med över 30 graders värme. Vi behövde fylla på färskvatten och stannade vid Statoil i Borgholm. Frågade om det gick att fylla på vatten. Hur mycket behöver du fick jag till svar. Ca 50 liter drog jag till med fast vi behövde 100 liter. De tittade på varandra i stationen och kom fram till att det inte gick eftersom de hade tvättvatten i tappen för fönsterputs.
Personalen hänvisade till cmpingen i Borgholm och vi åkte dit. Det blev inget vatten där heller eftersom vi inte var deras gäst.
V-backen :mad:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Kostar vatten pengar i Sverige eller ......

Hej!

Vi kom från Borgholm idag. Tankade diesel på Statoil i Borgholm och fyllde därefter upp 100 liter vatten. I och för sig så frågar vi inte utan kör fram till "vatten o luftskåpet" och fyller. Ingen har ännu sagt något om det. Vill dom ha betalt får dom väl sätta upp automater på samma sätt som utomlands. Det var minst 2 personal som gick förbi och ingen sa något.
 
Toppen