• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Korrekt ringtryck Michelin

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.473
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Detta är saxat från en engelsk hemsida,ett svar från Michelin angående ringtryck. 54PSI/3,7bar

Thank you for your enquiry about pressures for your motorhome.
The Michelin Agilis Camping tyre is designed especially for motorhomes and would be the preferred fitment on a motorhome.
The Agilis Camping tyre boasts a long life by using the same technology as the Michelin Agilis van tyre range. It has a reinforced construction to enable the use of higher pressures, has 8 kerbing protectors built in to each sidewall to increase resistance of sidewall scuffing and is M+S (mud and snow) marked to give sufficient grip when occasionally travelling in difficult conditions such as unsurfaced roads, mud and snow.
The suggested tyre pressure for the rear of a motorhome running on the Agilis Camping is 80psi.
This is due to the construction of the tyre with 2 casing plies enabling the use of higher pressures. Its construction and the use of higher pressures is designed to cope with continual heavy loads sometimes found on Motorhomes and can help with wear pattern issues if lower pressures are used particularly on the rear axle.

The front pressures however can be adjusted according to accurately weighed axle loads for a more comfortable ride and optimum performance.This recommended pressure is 54psi.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
rek bak 80 psi = 5,5 bar
rek fram 54 psi = 3,7 bar ( följ tabellen, i detta fall 54psi)

Michelins svar ovan med mycket högt tryck bak verkar vara mer att ta gardera sig eftersom "husbilar ofta är tungt lastade" och att det motverkar snedslitning av mönstret.
Om man vet axelbelastning och har en bil med kort överhäng (plåtis) så kan man följa tillverkarens tabeller är min slutsats.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo det gör det, du har ju stora s.k. dynamiska krafter på bilen som kommer av överhängets tyngd, både vertikalt men framförallt i sidled. Dessa blir större ju längre och tyngre överhänget är t.ex. i kurvor och därför bör man köra ett högre luftryck på sådana bilar.
De värsta exemplen på detta brukar vara långa halvintegrerade bilar. Men det är ju enkelt att testa, fyll däcken till de rekommenderade trycken efter axellasterna, kör med bilen, känns den slingrig, öka trycket 0,5 bar bak så blir det förmodligen o.k.
Tänk bara på att om du lastar betydligt mera i garaget, eller på lastramp kan du behöva öka trycket ytterligare! Med ett långt överhäng kan 100kg längst bak motsvara 150Kg i bakaxellast. dessutom minskar trycket på framaxeln en del, vilket ger sämre fäste där.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Jo det gör det, du har ju stora s.k. dynamiska krafter på bilen som kommer av överhängets tyngd, både vertikalt men framförallt i sidled. Dessa blir större ju längre och tyngre överhänget är t.ex. i kurvor och därför bör man köra ett högre luftryck på sådana bilar.
De värsta exemplen på detta brukar vara långa halvintegrerade bilar. Men det är ju enkelt att testa, fyll däcken till de rekommenderade trycken efter axellasterna, kör med bilen, känns den slingrig, öka trycket 0,5 bar bak så blir det förmodligen o.k.
Tänk bara på att om du lastar betydligt mera i garaget, eller på lastramp kan du behöva öka trycket ytteligare! Med ett långt överhäng kan 100kg längst bak motsvara 150Kg i bakaxellast. dessutom minskar trycket på framaxeln en del, vilket ger sämre fäste där.

Ungefär så brukar vi göra (förutom att alltid ligga lite i överkant på Michelins rekommendationer). Normalt har vi inte över 50 - 75 kg last i garaget, efter en Europavisit brukar det bli helt andra vikter och då fyller vi extra luft i bakhjulen.
 
Toppen