• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025
Hej
Jag tänkte förbättra laddningen till bodelsbatteriet. Originalladdaren ger bara 16 A. Dessutom behövs bättre laddning vid generatordrift så jag är sugen på en ctek S250 Dual och en smartpass. Mitt problem är att jag saknar elschema över husbilen och ebl. Jag har en CBE450 ebl.
Är det någon annan Carthago-ägare (Chic C-Line ?)som gjort liknande förbättring och kan ev vara behjälplig med elschema? Vill gärna veta vilka plintar och kablar som finns var innan jag försöker mig på inkoppling.
Mvh
Claes
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.075
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Har läst tråden ett flertal gånger men det är några saker som jag inte förstår.

- varför behövs ett relä? Vad gör det för nytta?
- exakt vilka kablar kopplas bort från EBL? (har EBL 101)

Tacksam för enkel o pedagogisk beskrivning så vi som är mindre kunniga kan förstå.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Hej Kjelle
Kabeln som går från "EBL:en" till bodelsbatteriet (batterierna) skall kopplas genom relät, detta för att man skall använda D250S laddaren när man kör bilen men när man kopplat in sig på stolpe och får 230 Volt till bilen skall kretsen vara som innan man kopplade in D250S och reläet och detta är väl om jag förstår rätt för att man skall ladda startbatteriet.

Det är väl så att de flesta "EBL:er" kopplar vidare laddning från bodelsbatteriet till startbatteriet när bodelsbatteriet fått tillräckligt med laddning. Det blir väl även så om man står utan 230V och solcellen laddat bodelsbatteriet till en viss spänning så kopplar "EBL:en" vidare och laddar startbatteriet.

När relät får styrning från D+ (=motorn går och generatorn laddar) så drar relät och bodelsbatteriet laddas av generatorn via D250S.

På detta sätt använder man D250S för att ladda bodelsbatteriet när man kör och från solcellerna och "EBL:en" kopplar in Startbatteriet för laddning som tidigare innan man monterade D250S.

Det framgår inte av skissen här i tråden men man behöver nog se över säkringarna när man kopplar in relät så man inte har för kraftiga säkringar för relät.

Med vänlig hälsning,
Martin
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.075
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Tack för ett utförligt svar! Nu tror jag att till och med jag förstår. Då är det bara att åka iväg och köpa en Ctek, kablar, säkringar.....:spinny::spinny:

Hälsar Kjell
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Hej Rusken
Jag har en D250S som jag tänkte koppla in enligt ditt elschema. De två säkringarna man ser på bilden är de för att säkra av ditt 40 amperes relä?

Med vänlig hälsning,
Martin

Hei!
Jeg legger ganske enkelt alltid inn sikringer i begge ender når jeg kobler inn egne systemer. Kun for å være sikret mot kortslutning generelt.
:)
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Om man väljer ett växlande relä på 40A är det då lämpligt med säkringar på 30A?

Det funkar ju fint för relät men du bör ju kolla upp hur många ampere som din laddare laddar med så det inte är över 30 ampere. Tänk också på att du inte använde för klena kablar utan anpassar dessa efter säkringarna.

Martin
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Det är riktigt att när D250S används blir det inte mer än ca: 20A men när du står kopplad mot 230Volt går strömmen från 230/12V laddaren genom relät på vägen till batteriet, så det är ju bäst att kolla att den laddaren inte går över 30 A om du säkrar med 30A.

Martin
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingsschema elektroblock Carthago Chic C-line

Laddar den med 16A så blir ju 30 A bra
Angående kabelarean så är det ju bättre med så grova kablar som möjligt men det skall ju fungera praktiskt också.

Tyvärr kan jag inte vad som gäller angående kabelarea och avskärning men hemsidan 24volt.eu säger följande:
Minsta kabelarea för säkringar:
35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

de har också en slags kalkylator för att ta fram kabelarea beroende på kabellängd och ampere.

Martin
 
Toppen