Sv: Koppling solcell
cbe blokken har en logikk for ladning av startbatteri når bobatteri er nesten fullt og startbatteri trenger ladning. De tre boksene er fra venstre 230V inntak med sikring og personbeskyttelse, elblokken med fordelersentral og siste boks er batterilader fra 230 stolpe.
Du får bedre effekt ut av solar ved kobling direkte på batteri, men mister da visning på displayet. Det finnes plint inne i elblokken for tilkobling av solar, denne har 3 punkter +, - og signal om ladning. Dette siste benyttes videre til å signalere til AES kylskåp at det kan benytte 12V pluss å tenne et solar signal i kontrollpanelet. Mangler dette signalet fra din valgte solarregulator så kan en like gjerne koble parallelt med 230V laderen på plintet nederst på elblokken, en får da ladevisning uten solarsignal i displayet.
Har solarregulatoren eget display så ville jeg koble direkte på batteri, uten så er jeg litt mer i tvil. Har ikke benyttet koblingspunktene inne på elblokken for solar da jeg ikke har hatt signal om ladning på de regulatorer jeg har brukt.