• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla ur batteriseparator

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Jag planerar att installera en DC-DC-laddare som ska kopplas direkt mellan generatorn och bodelsbatteriet. Bilen är en Carthago Chic C-Line 4.8 från 2012, med en dum generator och elblock CBE DS450-CA.

Jag har konstaterat att bilen har en batteriseparator CBE SB-150 https://365-saint-tropez.com/wp-content/uploads/2024/05/CBE-SB-150-DE-Manual.pdf som kopplar ihop bodels- och startbatterierna, och att separatorn ska tas bort/kopplas ur när DC-DC-laddaren installeras. Vad exakt är det jag ska koppla bort och hur?

(Jag har hittat batteriseparatorn men inte öppnat och tittat in i den.)
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hur ska DCDC kunna göra sitt jobb om in och utgång är sammankopplade som reläet gör?
Beror på hur kablaget ser ut, på min bil innebär sammankoppling att ström flyter genom +kabel från start till bodel, på denna kabel sitter DCDC, när du stänger av motorn upphör sammankopplingen, under förutsättning att spänningen är under en viss nivå.
Det finns alltså inte två kablar, om det fanns det skulle resultatet kunna bli det du beskriver.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.158
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Beror på hur kablaget ser ut, på min bil innebär sammankoppling att ström flyter genom +kabel från start till bodel, på denna kabel sitter DCDC, när du stänger av motorn upphör sammankopplingen, under förutsättning att spänningen är under en viss nivå.
Det finns alltså inte två kablar, om det fanns det skulle resultatet kunna bli det du beskriver.
Du har ju DCDC i serie med reläet så då är det ju inga problem. Det är när den är parallellt som det blir problem och den blir parallellt om man kopplar dcdc direkt mot batterier.
 
Toppen