• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Koppla upp Daly bms till datorn..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har ju installerat nya lifepo4 cells, men inte nya bms och där är en sak jag inte kan ändra i Bms'en, så nu tänkte jag om jag kopplar upp dem mot datorn då kan jag säkert radera cykel som står på 160 till noll...
Men programmet daly bmsV1.1.1.5 säger nu.... Comm status disconected
Jag använder Daly orginal Uart cable men tyvärr fungerar det ändå inte.... Här är det slut på mina kunskap...

Någon här som kanske vet hur jag skall göra nu.?

IMG_20240802_155249.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har inte kvar min Daly men vill minnas att det finns 2 olika program till Daly och det var blandat vilket program som gick till vilken BMS. Det ena hette Sinowelth BMS tool och det fungerade inte på min 200A BMS. Det som fungerade på min var BMS Monitor. Vilken Daly har du? Bifogar det program som fungerade på min Daly så kan du testa.
 

Bilagor

  • BmsMonitorV1.2.8.zip
    5,5 MB · Visningar: 8

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej och tack Håkan...
Jag har Daly smart bms 150A 2st.
Jag hämtade programmet på Daly hemsida... Men ändå problem :(

Skall testa programmet du skickat... Och hålla tummarna att det fungerar..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag provat.... Men tyvärr samma dåliga resultat...
Klickar jag på CommSet så kommer en ruta upp.... Men jag vet ju inte vilka värden jag skall lägga i de tomma fälten...

IMG_20240802_181056.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har ju installerat nya lifepo4 cells, men inte nya bms och där är en sak jag inte kan ändra i Bms'en, så nu tänkte jag om jag kopplar upp dem mot datorn då kan jag säkert radera cykel som står på 160 till noll...
Men programmet daly bmsV1.1.1.5 säger nu.... Comm status disconected
Jag använder Daly orginal Uart cable men tyvärr fungerar det ändå inte.... Här är det slut på mina kunskap...

Någon här som kanske vet hur jag skall göra nu.?

Visa bilaga 235251
Kan det vara ditt virusprogram/brandvägg i datorn som inte godkänner programmet.
Det kan vara samma sak i din telefon att du måste godkänna programmet, behörigheter etc för appen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Com port ser du i dropdownmenyn och då får man testa de som finns att välja på, om du inte ser något där så saknar din dator drivrutiner för dongeln eller så är det som Herbet säger ovan. Du behöver ha kabel ansluten till både BMS o datorn innan du startar programmet.
Kolla i enhetshanteraren när du har kabel ansluten om det finns något entry med utropstecken på så kan du få en ledtråd till vad kretsen heter som det saknas drivrutin till.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Så här ser det ut när jag kopplat in enbart Daly dongle i datorn: (Com7)
Du behöver drivrutiner för CH340 om du har samma dongle som det var till min Daly.
1722617003668.png
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ibland när program inte startar eller hänger sig kan man gå in i tjänster i datorn. Skriv tjänster i sökrutan. Där går det att ställa in resp. program i auto, manuellt och off.
Ibland räcker det med att aktivera off för att sen starta programmet manuellt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Håkan och alla andra...
Maten och lite vila kom mellan..
Och sen tog orken slut... :twitcy:

Men jag har kollat på lite bilder på nätet...

Orange pilar är uart och där den skall kopplas in.. Men kontakten är för bred..

Och på min bms vid grön pil står det uart och där passar kontakten...

Screenshot_20240802_205359_com.google.android.googlequicksearchbox_edit_241002062503329.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Du kan bara ha dongeln isatt i datorn så ska det se ut som på bilden i inlägg #7.
Det kan stå något annat i stället för CH340 och det kan vara en annan Com port än Com7 men det ska finnas en enhet i enhetshanteraren.
Gör det inte det så har du fel drivrutiner och då kvittar det var andra änden på kabel sitter.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om kabel passar där blåtandsdongeln brukar sitta så har du troligen samma dongle som jag och då är den länk jag skickade på drirutin den rätta.
Kontakten för UART är för RS485/CAN kabel och den har du inte så strunta i det som står på nätet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om kabel passar där blåtandsdongeln brukar sitta så har du troligen samma dongle som jag och då är den länk jag skickade på drirutin den rätta.
Kontakten för UART är för RS485/CAN kabel och den har du inte så strunta i det som står på nätet.
Ja.... Min uart passar bara där bluetooth dongle också är kopplad i Bms'en... Men ändå fick jag ingen kontakt....
Skall fortsätta prova imorgon..... Och då se om jag får kontakt med den andra Bms'en...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Prova den medskickade zipfilen. Den ska inte installeras utan bara unzippa och tryck på uppdatera drivrutin under USB Serial och sedan väljer du katalogen där du unzippat filen.

1722684064480.png
 

Bilagor

  • usb_serial_converter_ch340_windows_x64_drivers.zip
    40,5 KB · Visningar: 0
Toppen