• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla på ytterligare batterikablar på batteriet??

M

MikeC

Guest
Jag håller på att bli smått tokig, jag vill göra något så enkelt som att lägga på en kabel till på bägge av startbatteriets poler, men det finns vad jag kan se inget enkelt sätt att göra detta på.

De kablarna från generatorn har liknande sånna här kabelskor på sig: Batterikabelskosats - Biltema och de tar all ju plats. Hur ska jag få dit ytterligare kablar? Jag tycker inte att man ska behöva kapa bort kabelskorna på de befintliga kablarna och trycka in två kablar i samma kabelsko... Jag förväntade mig att man skulle kunna köpa kabelskor man kan bara lägga över batteripolen, typ som de svarta i denna länk: Batterikabel - Biltema men de hålen är inte tillräckligt stora för att kunna träs över batteripolen...

Det måste finnas något enkelt smidigt sätt att koppla på ytterligare en kabel på batteriet utan att behöva klippa och skarva... eller har jag fel?

Hur har ni gjort?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Koppla på ytterligare batterikablar på batteriet??

Inom billjudsbygge behövs det olika varianter av batteripolskor.

Kan detta vara något (finns fler varianter) ?

Peter :)

610BT2PLUS_1.jpg
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Koppla på ytterligare batterikablar på batteriet??

På "SWEDOL" finns följande.
 

Bilagor

  • Kabelsko2.jpg
    Kabelsko2.jpg
    17,2 KB · Visningar: 627
  • kabelsko.jpg
    kabelsko.jpg
    13,4 KB · Visningar: 15
M

MikeC

Guest
Sv: Koppla på ytterligare batterikablar på batteriet??

Tackar för tipsen. De första är inte riktigt vad jag är ute efter. Det skulle innebära att jag måste klippa upp skorna på de befintliga orginalkablarna, jag hoppas slippa det. De översta från Swedol ser däremot ut att vara vad jag letar, jag åker dit på en gång.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Koppla på ytterligare batterikablar på batteriet??

Tackar för tipsen. De första är inte riktigt vad jag är ute efter. Det skulle innebära att jag måste klippa upp skorna på de befintliga orginalkablarna, jag hoppas slippa det. De översta från Swedol ser däremot ut att vara vad jag letar, jag åker dit på en gång.

Den här då ?

Annars så vill man ofta byta till bättre/grövre kablar för bättre kontakt/kapacitet.

610BT1PLUS_1.jpg


Peter :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Koppla på ytterligare batterikablar på batteriet??

Den kabelsko som inledningsvis refereras till (Biltemas) har två bultar för att klämma kramlan som håller batterikabeln. Dessa bultar brukar vara användbara till att skruva fast ringkabelskor i. Funkar inte det i detta fall? Ringkabelskor finnas med olika stora bulthål.
 
Toppen