• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in inverter på befintligt 230V system synpunkter.

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
tjenare.. Har precis köpt en 2000w inverter som jag ska intstallera i våran husbil när vi hämtat ut den ifrån vinterförvaringen, tanken är att installera den i en befintlig 230V dosa vid elblocket och mata 230V till hela 230 systemet där ifrån (har en bra bit till 230v centralen ifrån batterilådan/EBL blocket annars hade det ju varit bäst att koppla in sig där men tror det blir svårt att komma fram med så grova kablar.

Det jag tänkt på är att vid 230V elcentralen sätta en valomkopplare där ena läget är landström och andra läget är inverter, egentligen bara för att inte få 230V på stiften i landströmskontakten på utsidan av husbilen om någon skulle vara där och pilla medans man kör invetern..

Sen behöver vi även sätta någon "on/off" switch vid kylen för att bryta upp 230V till den när man kör invertern så att inte kylen känner av 230 och byter över till 230V drift, alternativet är ju att köra kylen på manuella lägen hela tiden och välja gas.

Även någon switch till Elblocket behövs ju för att inte batteriladdningen ska gå igång?

Mest plats finns ju i gaderoben vid 230V centralen så ska se om det finns möjlighet att få fram 35-50mm2 kablar dit... Ett alternativ är att sätta ett extra lifepo4 batteri i paralell i gaderoben men det hade jag inte tänkt göra.

Någon som gjort på samma sätt och stött på andra problem med tex elblocket eller liknande som jag inte tänkt på ? Allt kommer ju att bete sig som att landström är inkopplat.. Kanske gör mig själv en tjänst genom att lägga ner detta projektet och istället sätta 2st nya 230V uttag som man använder när man kör invertern..?

Ha det fint!!
David
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
I vår gamla bil kopplade jag det så att det gick en direktkabel från landströmsintaget till Alden och kyl, via jordfelsbrytare och en kabel som gick till en dosa i garaget. Sedan en kabel till en dosa som matas från invertern. Vanlig stickkontakt som går in i EBL vilket gör att jag kan driva allt med invertern eller landström. Jag hade även möjligheten att driva kylen via invertern genom att flytta direktkabeln tillbaka till det gamla uttaget vid tex färjeöverfart. Hade funderingar på att sätta ett prioriteringsrelä så att allt skulle ske automatiskt men ett relä kan ju jäklas så min personliga uppfattning är att det är bättre med en kabel som flyttas, lite mera jobb men inget som kan krångla. I vår "nya" bil har jag i stället satt vanlig strömbrytare på kyl och bodels AC eftersom det blev enklare så men ff direktmatning till Alde, detta gör att jag bara behöver 1 extra jordfelsbrytare. Jag har en sk powerinverter med inbyggd laddning så den gamla laddaren sitter kvar men är avstängd på knappen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
I vår husbil är det kopplat till en inverter med nätprioritering. 230 från invertern är kopplat så att allt kan köras utom batteriladdare, kyl och pannan. Jag kan även köra AC via invertern. Köra kylen på 230 via inverter låter dåligt. Det måste vara bättre då att köra kylen på 12 V vid färjeöverfart. Invertern drar ju egen ström när den jobbar. Nätprioritering finns separat att köpa om det inte finns i invertern. Skulle satsa på en sån i stället för att lita på mitt minne. Den kopplar över automatiskt vid landström. Kompisen har en sån här inverter som fungerat mycket bra även till micro. Vid landström blir den även en batteriladdare. Inverter/UPS 2000W 12V m. laddare 15A - Batterilagret.se
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
I vår husbil är det kopplat till en inverter med nätprioritering. 230 från invertern är kopplat så att allt kan köras utom batteriladdare, kyl och pannan. Jag kan även köra AC via invertern. Köra kylen på 230 via inverter låter dåligt. Det måste vara bättre då att köra kylen på 12 V vid färjeöverfart. Invertern drar ju egen ström när den jobbar. Nätprioritering finns separat att köpa om det inte finns i invertern. Skulle satsa på en sån i stället för att lita på mitt minne. Den kopplar över automatiskt vid landström. Kompisen har en sån här inverter som fungerat mycket bra även till micro. Vid landström blir den även en batteriladdare. Inverter/UPS 2000W 12V m. laddare 15A - Batterilagret.se
Ja håller med om att det är att gå en omväg med 230 på kylen men enligt Dometic fick jag besked om att det inte var att rekommendera att köra 12 v. Har med kylningen att göra tydligen. Jag har också nätprioritering i invertrarna men som sagt så vill jag hellre ha en kabel.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Uden en netprioritering så skal du være forsigtig med at koble.

Hvis du kobler, så du får både landstrøm og inverterstrøm samtidig, så kan der ske store skader-

Jeg ville ikke stole på min hukommelse, for at skifte over. En eller anden gang glemmer du det. tro mig!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Uden en netprioritering så skal du være forsigtig med at koble.

Hvis du kobler, så du får både landstrøm og inverterstrøm samtidig, så kan der ske store skader-

Jeg ville ikke stole på min hukommelse, for at skifte over. En eller anden gang glemmer du det. tro mig!
Om du syftar på mig så spelar det ingen roll om jag glömmer, glömmer jag så kommer det helt enkelt inte någon el fram eftersom kontakten måste sitta i det uttag som ger el.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Utan att ha satt mig in i era alternativ så får det under inga som helst omständigheter vara någon risk att invertern ger ström till elnätet eftersom det blir livsfarligt om det görs arbete på elnätet med tron att det är spänningslöst.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Utan att ha satt mig in i era alternativ så får det under inga som helst omständigheter vara någon risk att invertern ger ström till elnätet eftersom det blir livsfarligt om det görs arbete på elnätet med tron att det är spänningslöst.
Det är ingen större risk, det blir till 99,9% chans en fet kortslutning om man kopplar samman Invertern och elnätet och säkringen i stolpen eller bilen går.

Men det är dumt att riskera detta också så därför använder man en valomkopplare eller nätprioriterare.

Edit: eller ja är det spänningslöst i stolpen så skulle man kunna mata ut på elnätet och det är såklart inte bra
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Det är ingen större risk, det blir till 99,9% chans en fet kortslutning om man kopplar samman Invertern och elnätet och säkringen i stolpen eller bilen går.

Men det är dumt att riskera detta också så därför använder man en valomkopplare eller nätprioriterare.

Edit: eller ja är det spänningslöst i stolpen så skulle man kunna mata ut på elnätet och det är såklart inte bra
Rejält olagligt också. Men det finns ju saker att köpa så att det funkar, som sagt.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
I vår husbil är det kopplat till en inverter med nätprioritering. 230 från invertern är kopplat så att allt kan köras utom batteriladdare, kyl och pannan. Jag kan även köra AC via invertern. Köra kylen på 230 via inverter låter dåligt. Det måste vara bättre då att köra kylen på 12 V vid färjeöverfart. Invertern drar ju egen ström när den jobbar. Nätprioritering finns separat att köpa om det inte finns i invertern. Skulle satsa på en sån i stället för att lita på mitt minne. Den kopplar över automatiskt vid landström. Kompisen har en sån här inverter som fungerat mycket bra även till micro. Vid landström blir den även en batteriladdare. Inverter/UPS 2000W 12V m. laddare 15A - Batterilagret.se
Den invertera såg bra ut! Har du någon uppfattning om ljudnivån när man belastar?
 
Toppen