Dawe_a
HBK Medlem
tjenare.. Har precis köpt en 2000w inverter som jag ska intstallera i våran husbil när vi hämtat ut den ifrån vinterförvaringen, tanken är att installera den i en befintlig 230V dosa vid elblocket och mata 230V till hela 230 systemet där ifrån (har en bra bit till 230v centralen ifrån batterilådan/EBL blocket annars hade det ju varit bäst att koppla in sig där men tror det blir svårt att komma fram med så grova kablar.
Det jag tänkt på är att vid 230V elcentralen sätta en valomkopplare där ena läget är landström och andra läget är inverter, egentligen bara för att inte få 230V på stiften i landströmskontakten på utsidan av husbilen om någon skulle vara där och pilla medans man kör invetern..
Sen behöver vi även sätta någon "on/off" switch vid kylen för att bryta upp 230V till den när man kör invertern så att inte kylen känner av 230 och byter över till 230V drift, alternativet är ju att köra kylen på manuella lägen hela tiden och välja gas.
Även någon switch till Elblocket behövs ju för att inte batteriladdningen ska gå igång?
Mest plats finns ju i gaderoben vid 230V centralen så ska se om det finns möjlighet att få fram 35-50mm2 kablar dit... Ett alternativ är att sätta ett extra lifepo4 batteri i paralell i gaderoben men det hade jag inte tänkt göra.
Någon som gjort på samma sätt och stött på andra problem med tex elblocket eller liknande som jag inte tänkt på ? Allt kommer ju att bete sig som att landström är inkopplat.. Kanske gör mig själv en tjänst genom att lägga ner detta projektet och istället sätta 2st nya 230V uttag som man använder när man kör invertern..?
Ha det fint!!
David
Det jag tänkt på är att vid 230V elcentralen sätta en valomkopplare där ena läget är landström och andra läget är inverter, egentligen bara för att inte få 230V på stiften i landströmskontakten på utsidan av husbilen om någon skulle vara där och pilla medans man kör invetern..
Sen behöver vi även sätta någon "on/off" switch vid kylen för att bryta upp 230V till den när man kör invertern så att inte kylen känner av 230 och byter över till 230V drift, alternativet är ju att köra kylen på manuella lägen hela tiden och välja gas.
Även någon switch till Elblocket behövs ju för att inte batteriladdningen ska gå igång?
Mest plats finns ju i gaderoben vid 230V centralen så ska se om det finns möjlighet att få fram 35-50mm2 kablar dit... Ett alternativ är att sätta ett extra lifepo4 batteri i paralell i gaderoben men det hade jag inte tänkt göra.
Någon som gjort på samma sätt och stött på andra problem med tex elblocket eller liknande som jag inte tänkt på ? Allt kommer ju att bete sig som att landström är inkopplat.. Kanske gör mig själv en tjänst genom att lägga ner detta projektet och istället sätta 2st nya 230V uttag som man använder när man kör invertern..?
Ha det fint!!
David