• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla el till husbil under vintern?

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Husbilens inbyggda laddare fungerar bra att ha inkopplad hela vintern,den lämnar underhållspänning på dom flesta bilar.
Har aldrig startat motorn under vintern,den måste isåfall varmköras, inte på tomgång.
Min laddare i bilen lämnar ca 13.7 V i underhållsläget.
På tok för mycket. Jag har en Ctek som pulsladdar med 12.8 V vilket är rätt vid längre underhållsladdning
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bifogar en länk som har lite bra info om "slitage" på dom laddare/block som bl.a. sitter i Burstner och LMC även av senare årsmodeller.
Vi hade även detta block i vår LMC 2013.
Reich e-Box Battery Charger Sales and Repairs for Burstner Motorhomes

På vår nuvarande Hobby 2005 hade laddaren packat ihop p.g.a. trötta kondingar men om det bara var tiden som slitit ut dem eller om även användandet påverkat vet jag inte. Det är i alla fall hyfsat vanligt att dessa Hobbyladdare checkar ut.

Det skiljer säkert mellan olika typer och tillverkare men det kan ju vara onödigt att chansa om man kan hänga på en vanlig billig laddare istället eller kanske strunta i konstant laddning.
Min ide’ med en timer skulle nog inte fungera så bra ihop med ett EBL.
Vad jag förstår sker en del av haverierna vid laddning över 14V.
Uppstarts, bulkladdningen skulle då ske alltför ofta, som det skrevs om tidigare.
Temperatur kompenseringen ökar också spänningen när det blir kallare.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
För ca 3år sedan började vår batterimätare larma.
Den var ställd att larma på 15 v.
Då var denna laddaren 10 år gammal, och satt i bilen sedan den var ny.
DSC_2121_copy_4488x2525.jpg
Det var bara att byta till en nyare laddare då den började överladda mer och mer.
Inga problem med batteriet, som fungerar än idag.
Personligen låter jag inte elen va inkopplad då det inte är godkänt att ha batterierna inkopplade där vi förvarar vår husbil.
Krav från fastighetsägarens försäkringsbolag.

Krister.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har el inkopplad hela vintern,laddar 13,7V
Alternativt ladda fullt, koppla loss minuspolen på alla batterier,dom behöver inte laddas under vintern.


Så här skriver Tudor om underhållsladdning

I en beskrivning över batteriladdning bör även nämnas den laddningsform som syftar till att bibehålla batterier, som lagras eller står i vila, i fulladdat tillstånd. Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår. Självurladdningen i moderna batterier är mycket låg, men med tiden sänker den laddningsstatus på batterier som står i vila. Detta måste kompenseras antingen genom periodiska uppladdningar eller som en kontinuerlig underhållsladdning.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tänk vad mycket det har hänt med utvecklingen av laddare.
Förr satt det i princip järn och koppar klumpar som var laddare.
Batterierna laddades med en linjär laddning.
Och underhållsladdningen kunde pulsa upp och ner en halv volt. Så var det i min gamla 89:a. Undrar vad batterierna tyckte om det.
Jag fick byta bodelsbatteriet ganska många gånger när bilen var ute och rullade.

Nu är det switchad teknik i laddarna som gör att spänning och ström som anpassar sig i princip helt till batteriet. Med andra ord, batterierna har aldrig haft det så bra som nu. Laddare och batterier gifter sig med varandra.

Switchad teknik, EMC, MMPT solceller, det tar vi en annan gång.
Bra grejer det också.

Åke
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Så här ser laddkurvan ut för min EBL 99. Det enda problemet med den (laddkurvan) är att för att Gel/Agm batteriet ska bli fulladdat måste temperaturen vara +25°C, enligt Tudor, vilket den sällan är i Sverige.
Laddkurva EBL 99.jpg
 
Senast ändrad:

Rapido9065

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
5135
Medlemskap
2024
Köpte en CTEK som är kopplad till el-uttag och startbatteriet, den kollar batteriet med jämna mellanrum och laddar det vid behov. Har däremot inget till bodelsbatterierna, laddas de av startbatteriet? Nämnas skall att bilen står i en flyghangar som är oisolerad, kan bli -30 ibland, och att man inte kommer åt bilen mellan inlämning och uthämtning. I våras fick jag byta generator efter förvaring. Någon kunnig som har förslag/synpunkter på detta?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Enligt min filosofi ska all inkommande ström, 230 V, generator och solpanel, gå till EBLn Denna fördelar sedan vart det ska ta vägen, bodel och start. Och det är olika beroende av batterierna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Köpte en CTEK som är kopplad till el-uttag och startbatteriet, den kollar batteriet med jämna mellanrum och laddar det vid behov. Har däremot inget till bodelsbatterierna, laddas de av startbatteriet? Nämnas skall att bilen står i en flyghangar som är oisolerad, kan bli -30 ibland, och att man inte kommer åt bilen mellan inlämning och uthämtning. I våras fick jag byta generator efter förvaring. Någon kunnig som har förslag/synpunkter på detta?
Vet inte hur ditt elblock fungerar, men på min och många andra bilar är det tvärtom,koppla laddaren till bodelsbatteriet så laddas även bilbatteriet.
Med din koppling är det troligt att bodelsbatteriet inte får någon laddning.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Köpte en CTEK som är kopplad till el-uttag och startbatteriet, den kollar batteriet med jämna mellanrum och laddar det vid behov. Har däremot inget till bodelsbatterierna, laddas de av startbatteriet? Nämnas skall att bilen står i en flyghangar som är oisolerad, kan bli -30 ibland, och att man inte kommer åt bilen mellan inlämning och uthämtning. I våras fick jag byta generator efter förvaring. Någon kunnig som har förslag/synpunkter på detta?
-30 grader
Då är spänningen drygt 16V från laddaren, temperaturkompensering.
Frågan är om generatorn klarade av den ökade spänningen.
Det kanske även gäller resten av elektroniken i bilen om batteriet är anslutet.
Du kan kolla i länken inlägg #28.
Åke
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Har både ström å värme till bilen såm står skyddad bakom huset. 14-17 grader hela vintern. Kostnad ca 1500-: för elen. Vi använder bilen ibland även vinterti. Innan vi startar bilen kör vi webasto ett par timmar. Så slipper vi kallstart. Det bäsra med den här lösningen är att vi kan använda bilen som gästrum.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Under de 10 år jag haft husbil, har den varit avställd c:a 5 månader under vintern. Alltid stått på el hela tiden, aldrig startat den. Det har fungerat i 10 år så bara hoppas det fungerar i fortsättningen.
Samma här, har alltid stått med laddström på via bilens laddare, nu under gott och väl tjugo års tid har det funkat så när som under ett år då jag inte lyckades med att få ett ställe med ström och då blev det byte av både bodels- och startbatterierna...
 
Senast ändrad:

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Hej, är ny ägare till husbilen, min första! Och det finns många mystiska saker som jag inte känner till. T.ex. vad händer med laddning från solpaneler när man kopplar borta batterierna vid längre avställning.Don producera fortfarande el. Ska man tekar dom så att solljuset inte går igenom ? Tacksam om någon kan hjälpa mig med denna fråga. Franco
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har man solpaneler så skulle inte jag koppla bort batterierna, man vill ju ha all laddning man kan få, däremot är det bra att få bort/stänga av så många förbrukare som möjligt.
Ev. kan man koppla bort startbatteriet ifall det inte laddas via solpanelerna.
 
Toppen