• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

F

F.d. 52943

Guest
Jag har beställt en datorfläkt till kylen, då kylen inte riktigt klarat att hålla kylan i sommar. Ska nu försöka hitta passande strömkälla. Det finns en 12V kopplingspunkt bakom kylen , men den verkar vara styrd av något relä – har inte alltid ström. Näst närmsta möjliga strömkälla är solcellsregulatorn (IVT 18318). Enligt manualen (bifogad) finns det en utgång för ”load” på den. Eftersom det bara är när solen skiner som fläkten behöver gå, tänkte jag att man kanske kan koppla direkt på regulatorn och slippa demontera en del av inredningen för att slippa dra kabel.
Problemet är att jag inte förstår vad som menas i manualen under avsnittet om ”Connecting the load” och om ”Function of of push button 1” – se bifogad manual längst ner på sid 3 och överst på sid 4.
Tänkte montera en brytare på + som startar fläkten när det behövs. Måste man dessutom kunna nå knappen ”push button 1” varje gång fläkten ska starta? Regulatorn sitter längst in i ett skåp bakom hyllor som måste demonteras för att kunna nås. Om det är så funkar det inte!

Nästa undran är strömförbrukningen. Med load aktiverad drar regulatorn 130 mA (se Technichal Specifications) Är det mycket – påverkas batteriladdningen significant? Spontant känns det försumbart men jag och ström……?
 

Bilagor

  • ivt18318 manual.pdf
    115,1 KB · Visningar: 95
Senast redigerad av en moderator:

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Utgången "load" har konstant 12V (bodelsbatteriet) men kopplas ifrån när spänningen sjunker under det värde som kan vara skadligt för batterierna.

Utgången är tänkt att koppla *alla* förbrukare på, men husbilar brukar sällan ha inkopplingen på detta sätt.

Du kan koppla din fläkt där ja.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Normalt är 12v, Load, inkopplad när du tryckt ned knappen en gång.
En datafläkts konsumtion är försumbar.
+- bak kylskåpet hos mig är konstant 12v, men den kanske startas av D+?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Ok, ska testa hur det funkar - väntar fortfarande på fläktleverans.

Jag antar att regulatorn stänger av sin egenförbrukning när solen uteblir? Eller finns något som hindrar regulatorn att ta ström från batteriet?

I annat fall kommer väl regulatorn att tömma batteribanken under vintern om jag missar att slå av loadknappen när vi ställer av.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Ja, men har du inget påslaget på Load är den förbrukningen normalt sett försumbar.
Om man låter bilen stå många månader under vintern utan någon som helst laddning, kanske den lilla förbrukningen kan tömma batteriet... lite långsökt dock.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

130mA egenförbrukning - är det per tim? I så fall 3,12A per dygn. Med en batteribank på 180Ah borde den vara helt tom efter 2 mån - eller tänker jag fel? Ellära är inte min grej.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Om jag har räknat rätt så ser det ut som dina beräkningar stämmer, batterierna är tomma efter två månader men redan efter ungefär en månad passerar du gränsen för vad som är bra för batteriet. (lite beroende av batterityp)
En strömbrytare eller en underhållsladdare löser bekymret, men det borde inte finnas något större behov av fläkten under vintern oavsett om du använder den eller har den avställd.

mvh jocke
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Nej, självklart inget fläktbehov på vintern. Jag försöker bara förstå hur det funkar, och har nu lärt mig att det måste in "avstängning av load funktionen" i minneslistan inför vinteravställningen. Med mitt teflonminne är det annars lätt att missa en sådan detalj.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Nu blandas det med ström och energi.
Drar den 130 mA, så gäller det alltid, oavsett om det är en timma eller en månad. Och batteriet har inte 90 A kapacitet, utan 90 Ah. Så då måste du ha samma sort på andra sidan, dvs mAh eller Ah. Men uträkningen är helt rätt.
130 mA låter mycket som tomgångsström. Så det är en signifikant last, icke försumbar. I mitt tycke ska en tomgångsström vara på några få mA, max 10 mA.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

130mA gäller lär "lasten" är inkopplad, annars är den betydligt lägre

Jo, men det är fortfarande tomgångsströmmen när utgången för "load" är aktiverad. Förbrukarnas strömbehov tillkommer om jag fattat technical specifications rätt.
Problemet är att regulatorn sitter inbyggd i ett skåp och jag måste tömma skåpet och lyfta bort ett hyllplan för att kunna slå av/slå på "loaknappen". Så den kommer att att vara på ända fram till vinteravställningen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Du har en konstant plus och minus i bak på kylen och vill du göra det enkelt så monterar du även en av/på strömbrytare i/vid gallret.

En del har monterat en dimmer som är avsett för Ledstripe och då kan du med fjärrkontroll starta och stänga av samt öka/minska hastigheten.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Sorry, förstår ej sambandet. En fläkt kan ju även styras över en termostat som sitter i dess närhet. Solcellsregulatorn förbrukar ju tydligen ström oberoende av om det finns en fläkt eller ej.:confused:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

När det var som hetast med över 30grader, så monterade jag in ett par gamla datorfläktar. Strömmen tar jag från kylskåpets + och -, på baksidan (se närbild). Sen har jag en manuell brytare på kylskåpets framsida.
Fläktarna sitter fast med ett par brickor eller bockade plåtbitar. Endast ett par skruvhål i överkant. Nu råkade jag ha två stycken liggande, annars hade det väl bara blivit en fläkt...
Idag behövs ingen av dom!
 

Bilagor

  • Kylskåpsfläkt-1.JPG
    Kylskåpsfläkt-1.JPG
    96,4 KB · Visningar: 15
  • Kylskåpsfläkt-2.JPG
    Kylskåpsfläkt-2.JPG
    153,4 KB · Visningar: 411
F

F.d. 50199

Guest
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Hej. Jag har gjort likadant. Men tänk på att sätta den där uppe och så att draget blir uppåt och luften kommer ut däruppe. Sätter du den där nere så "kan"det bli så att lågan blåses ut när du kör kylskåpet på gasol.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Du har en konstant plus och minus i bak på kylen och vill du göra det enkelt så monterar du även en av/på strömbrytare i/vid gallret.......

Jag har nu mätt på 12v plinten bakom skåpet igen. Den ger ström för det mesta - dock inte om kylen körs på 12v när motorn stängs av. Efter 15 sek slås strömmen på plinten av, och återkommer först när motorn startas igen, eller om 230v kabeln kopplas in.

Dock känns det alternativet bättre än att koppla via solcellsregulatorn. Tänker mig att lägga in en brytare med skvallerdiod, så att man kan se om fläkten får ström eller inte.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Sorry, förstår ej sambandet. En fläkt kan ju även styras över en termostat som sitter i dess närhet. Solcellsregulatorn förbrukar ju tydligen ström oberoende av om det finns en fläkt eller ej.:confused:

Om det du undrar över är varför jag funderade på att koppla fläkten direkt på solcellsregulatorn, istället för på 12v plinten bakom kylen, så var det för att plinten inte har ström konstant (se första raderna i inlägg 1 ovan), och solcellsregulatorns utgång var den enda alternativa strömkällan i närheten (vill slippa skruva ner inredningsdetaljer för att dölja kabeldragning).
 
Toppen