• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontrollvägning Husbilsvikt

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Har någon HBK:are, Medlem eller Intresserad, råkat ut för en kontrollvägning under säsongen?
Om så skedde och du överskred totalvikten, vad hände?
 
F

F.d. 14352

Guest
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

hej!

vi var i österrike i somras. där råkade vi ut för vägning. trots att vi hade lite packning (end. kläder som inte väger så mkt) och att vi hade tom gråvattentank, så åkte vi på övervikt. de vägde in oss på 150 kg övervikt. de ville ha 70 euro för detta, men det gick att pruta bort. åkte därifrån med ett hedersord på att vi skulle tömma ut båda tankarna, som vi sa var fulla. helt otroligt egentligen med tanke på att vi var på väg ner och inte hade hunnit att handla ngt ännu. det var bara att tänka om inför det vi hade tänkt ta med oss hem.
resan var trots allt otroligt lyckad och vi hamnade inte i mer klammer med rättvisan.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

Hej lillamina!

Det vore intressant att veta vad ni har för bil och hur tjänstevikt och totalvikt ser ut i ert fall. Vår har tjänstevikt 2610 och totalvikt 3300. Vi vägde den i sommar. Tre personer samt all utrustning vi behöver, vågen stannade på 3180. Det finns ju ett antal vågstationer där man kan väga bilen själv. Bara köra på vågplattan och läsa av på en display.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

Det är rätt som du säger Curtax, använd vågstationerna för att inte bli överraskade.
Vår bil har en totalvikt på 3400kg och vid avfärden i somras till Norrland visade vågen mitt emot Gasklockan i Gbg 3.440kg.
Det är lätt att överlasta vilket förm kan innebära problem med försäkringsbolaget om det skulle bli en försäkringsskada, försäkringsbolagen hittar ofta kryphål.
Att banta 40kg vid en vågkontroll är ju bara att släppa ut lite färskvatten men vid större övervikt kan det säkert bli stora problem.
Endast en modig person har svarat på frågan om kontrollvägning, kanske det är så sällsynt med kontrollvägning!!!???
 
F

F.d. 13652

Guest
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

Är det fritt att använda dessa stationer,,och finns det förteckning var dom är
plaserade..har sett ett par vågstationer i sverige men inte en tanke att på
hur dom används,,trodde det var för polisen??
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

Hej på er.
Intressant det här med vikten, undrar samma sak som Kendor var finns dessa vågstationer och får man använda dom som privatperson, kan vara bra att veta hur man ligger till
mvh Claes/Husbilsbjörk
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

Det är fritt fram att använda vägverkets vågstationer. Vi vägde vår bil efter Husqvarnamötet, på väg hem vid Viareds kontrollplats . Blev chockad: reggad 3500 kg vägde 3720kg. Ändå var vi ej lastad som vi skulle varit vid en resa söderut. Det blir omgående omreggning till 3850 kg pb 2 . Tid beställd.
:confused:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

har för mig att Kingen har varit med i en tråd om det. Kolla under sök:)
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

Hej!

På husbilsklubbens sida finns länken vågstationer. Titta till höger vid innehåll och lång ner står vågstationer. eller följ denna länk http://www.husbilsklubben.se/forums/f37/
De flesta är igång och öppna men det finns stationer som är stängda och som kräver bemanning för att användas. Vi pratade med vägverket på Elmia-mässan och dom sa att dom inte längre ger ut nån broschyr om vågstationer. Tidigare mässor har man fått denna av vägverket. Enligt den vi har fanns då 37 vågstationer från Ystads hamn i söder till Aitik i norr.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

Jag vet inte om man kan lita på vågarna alltid. För en månad sedan vägde jag min bil på vågstationen vid Linköping och då vägde den 2940. Bilen har maxvikt 3000. Jag hade inte speciellt mycket last och var ensam i bilen. Två veckor senare passerade jag åter Linköping och svängde in på samma station och då visade vågen 2100. Bilen har ca 2500 kg som tjänstevikt. Dessutom varierade vikten ca 200 kg om jag flyttade bilen lite fram och åter.
 

Rembrandt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

Hej!

Vägde (mittemot gasklockan) min bil innan Spanien semestern i somras och då vägde den 3560kg med 5 personer i, full bränsletank, full färskvattentank, knök fullt kylskåp och skafferi :)

Mvh/ Rembrandt

P.S

Hittade en "ny" bilvåg, den ligger vid aröds bilbesiktining.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

Jag har inte hört någon som blivit vägd, förutom du lillamina, så du hade nog bara otur:wideeyed:
När vi påbörjade vår resa till Spanien 2006 vägde vi in på 4.060kg!!
(Våran är då reggad 3.500kg)

Man törs ju bara gissa vad vi vägde på väg hem, med extra Öl och Whiskey i garaget;)
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

aröds bilbesiktining skriver du Rembrandt. Aröd var? Kungsbacka, Göteborg osv
Tänkte att jag skulle lägga in adressen bland de andra vågplatserna med det gick inte så bra, Aröd finns på mer än en plats.

Bigge
 

Rembrandt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

aröds bilbesiktining skriver du Rembrandt. Aröd var? Kungsbacka, Göteborg osv
Tänkte att jag skulle lägga in adressen bland de andra vågplatserna med det gick inte så bra, Aröd finns på mer än en plats.

Bigge

Tjena Bigge!

Trodde att alla va från Göteborg :wink:
Här kommer adressen och trevlig helg :)

Aröds Industriväg 20-22
422 43HISINGS-BACKA

Mvh/Rembrandt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

HusbilsBjork,

Det skulle vara annu battre ifall det ocksa fanns GPS co-ordinator tilldom vagstationer och lagga dom permanent i datan - PDA - GPS'sen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

rolly
Jag håller med om det.
Jag mailade VV och frågade om dom hade possioner på sina vågstationer men fick till svar nej. Synd för det hade varit bra.

Finns en fil här för "laser och kontrollplatser" då borde man få med en del vågstationer men det blir inte helt rätt. Många kontrollplatser är dessa avfartsrundlar som finns utmed t.ex. motorvägar och där finns inga vågplatser.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Kontrollvägning Husbilsvikt

Men där finns väl i regel plats för en av dom 10 transportabla vågar som polisen lär ha inköpt i år. Dom stod för övrigt vid vågstationen i Krängsberg söder om Jönköping häromveckan med lastbilsskylten tänd. Men eftersom bilen nu är en personbil körde jag bara förbi och tänkte nu kommer dom väl efter mig, men ingenting hände.
 
Toppen