• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kontrollera bodels batteriet

F

F.d. 6424

Guest
Hej Alla. Hur kan man kontrollera konditionen på bodels batteriet?

På vår husbil ( vår första ) kan man bara ha 2 lampor tända i en timme sen lyser varningslampan på kontroll panelen.

Frågan är om batteriet är dåligt eller det laddas dåligt. Tror det är batteriet då spänningen faller snabbt .


Rickard
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.269
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: kontrollera bodels batteriet

Det låter onekligen som att det är batteriet som är dåligt. Vad det kan bero på är nästa fråga. Är vätskenivån rätt (eller är det ett gel/underhållsfritt batteri)? Fungerar laddaren? Laddar generatorn som den skall? Många frågor som du märker.
Kontrollera med ett instrument vilken spänning generatorn ger vid lämpligt varvtal, respektive vilken spänning laddaren levererar.
Om det är ett vanligt bly/syrabatteri så skruva av locken till cellerna och kontrollera vätskenivån.
Har laddaren underhållsladdningsfunktion eller kör den ut full laddspänning hela tiden? Om det senare är det lätt att batteriet överladdas och förstörs.
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Hej Nebrer!
Jag har nyligen haft liknande problem med bodelsbatteriet vilket slutade med byte av batteriet, endast två år gammalt EXIDE GEL. Batteriet tog inte laddning. Laddspänning var korrekt men laddströmmen sjönk under 2 amp redan efter 10 minuter fastän batteriet bevisligen var urladdat.
Om du har möjlighet att koppla från batteriet och ladda med en annan extern laddare kan du säkert få svar på om batteriet tar emot laddning. För att få in energi i batteriet räcker det ju ej enbart med att spänningen ligger rätt.
Efter batteribytet försvann problemen med ideliga varningar för låg laddning.
Hoppas det löser sig!
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: kontrollera bodels batteriet

Jag har också tvingats byta 2,5 år gammalt gel-batteri, då det inte tog laddning. Garantin var två år så det smakade lite surt. Forsbergs gav mig dock hygglig rabatt under Elmia, men ändå....

Tydligen är det svårt att riktigt bedöma hur friskt ett gel-batteri är, enligt både Forsbergs och "min" bilel-firma. För det krävs någon form av "konditionstest" som betyder att man tvingas lämna in batteriet 4-5 arbetsdagar.

Är det gel-batterierna som har så dålig livslängd? OBS #min" bilel har mätt upp och kollat både laddare och laddström samt ev "tjyvström", så ingen av dessa faktorer ska ha påverkat mitt "döda" batteri.
:confused:
 
F

F.d. 23881

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Har även jag ett dött 2år gammalt Exide gel.
Problemet enligt Tudor som är svensk agent är att gelbatteriet inte eller det tål att stå helt urladdat. Om spänningen sjunker under 11 volt bildas blysulfat som snabbt förstör battariet gel eller vanligt.
Garantin gäller bara fabrikationsfel så det lär bli svårt att visa om inte batteriet faller sönder mekaniskt. Har det sulfaterat så är det handhavandefel.
Jag har kollat laddspänningen på min laddare skall ge max 14,4 volt under 8 timmar sen gå ned till underhållsladdning på 13,8 V som är den spänning som enligt Tudor är den som minimerar sulfattillväxten. Min laddare har korrekta spänningsnivåer så det är förre ägaren som missköt laddningen.
I husdelens instruktionsbok står att man skall ladda från nätet i 48 timmar om man inte kommer att använda bilen en period.
SO
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: kontrollera bodels batteriet

Gel batterier har väldigt bra livslängd om de sköts och laddas rätt.
Mina går nu in på 7:e året och förhoppningsvis håller de några år till.
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Hej Håkan!
Kan man ladda på annat sätt än med bilens laddare för att det skall bli rätt?
Har du något knep? Batteriet har ej heller stått utan tillsyn ens en vecka.
Jag tror för min del att Gelbatterierna verkar vara för känsliga för dessa applikationer. Skall ett batteri behöva bli kaputt för att det blivit urladdat, det har ju inget med laddaren att göra?
Har i mitt fall aldrig haft så högt strömuttag att batteriet skulle bli urladdat men det blev det iallafall gång på gång.
Nu i efterhand tror jag att mitt batteri helt enkelt aldrig tagit full laddning, kanske cellfel från början. Man kan ju inte heller utesluta ojämn tillverkning eller bristande kvalitetssäkring som ger så olika livslängder.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Våta batterier
Det är den äldsta teknologin och har den fördelen som ett lågt pris och ej så känslig för överladdning vilket gör att man kan ha en enklare reglering av laddningsförloppet.
Nackdelen är att de avger explosiv vätgas och syra ånger som gör att batteriutrymmet skall vara ventilerat och man får lätt oxid på polerna. Man måste även fylla på batterivatten regelbundet.
Tål ej att stå urladdade under lång tid och har en relativ hög självurladdningsgrad.
Gel batterier
Har funnits under många år på marknaden. De tål fler cykler urladdningar och är sk. slutna batterier. Det betyder att man ej behöver fylla på batterivatten och de avger inga gaser/ångor. Detta gör att man kan placera undan dem i svåråtkomliga utrymmen.
Största nackdelen är att de är väldigt känsliga för stora laddströmmer och överladdning. Gelen har en tendens att det uppstår sprickor i gelen som gör att batteriet förlorar capacitet.
Låg självurladdning och passar bra till laddning med solceller.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Kontentan av den inkopierade texten är väl att GEL-batterierna är lite känsliga, för att inte säga mycket känsliga för hård laddning och överladdning.
Det kanske är för hårt att drämma i med den inbyggda laddaren på 20A och som dessutom har några år på nacken och låta den stå på kanske hela tiden som husbilen står parkerad. GEL-batterier kanske inte ens var uppfunna när laddaren konstruerades. Dessutom ger ju bilens generator ännu mera laddning och detta ofta i kombination med ett startbatteri i bilen som har en helt annan laddningskurva.
Jag misstänker skarpt att detta kan vara en orsak till att GEL-batterierna går till dom sälla jaktmarkerna alldeles för tidigt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3598

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Batterier är ett gissel. Att ladda det med för hög ström tar död på vilket batteri som helst men gelbatterierna är känsligare på den punkten.
Se därför till att du har en laddare avsedd för gelbatteri. De gamla laddarna klarar inte detta. Annars är gel batterierna inte sämre än de gamla blybatterierna. Vi ska bara lära oss att hantera dem rätt.
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Hej husbilsteknikern!
Det var kloka ord du kom med!
Jag förutsätter dock fortfarande att man skall kunna hantera ExideGel med den laddare som finns installerad samtidigt med batteriet i en två år gammal bil speciellt när laddaren dessutom är avsedd för GEL. Vilken hantering menar du egentligen? Det här med hantering öppnar ju i så fall ett annat spår också.
Hur har ett batteri hanterats under kanske ett halvår från produktion till det hamnar hos kunden och börjar användas som det är till för? Det är ingen fråga som kräver något svar men jag tror att konsumenten skulle vinna på att man lägger större vikt vid val av tåliga komponenter hellre än dra på sig teknikval med marginella fördelar baserade på i alla lägen optimala förutsättningar.
Är inte ännu övertygad om GELapplikationen.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Man får ju tycka och tänka nästan vad man vill i det här landet, tack och lov för det.
Jag föredrar ju själv att ha ett gel batteri speciellt om det är placerat i bodelsytrymmet. Att blybatteriet utvecklar knallgas vid laddning vet alla. Skulle laddaren få knas och koka batteriet vilket inte är ovanligt på äldre bilar är det ännu värre. Och nya bilar blir som bekant också gamla.

En anledning till att gelbatterier inte "håller måttet" är att kapaciteten är för låg i förhållande till uttaget. När batteriet är nästan tomt laddas det med högre ström och vad det för med sig. Jag rekommenderar att man sätter ett batteri till för att "jämna ut" uttaget. Nu säger någon - ja men va fan den måste ju ladda lika mycket och då kokar det ändå. Då svarar jag. - ja, om du kopplar fel.

Och precis som man får tycka och tänka som man vill, så får man välja vad man vill.
Tycker man att blybatteriet är bättre fortsätter man med det annars kan det vara bra att veta att det finns lösningar på uppkomna problem med gelbatteriet för att kunna dra nytta av dess fördelar.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: kontrollera bodels batteriet

När vi köpte våran bil blev vi upplysta om att man kan ej överladda gel-batteriet,t.ex om man står på stolpe sommar tid och har sladden i laddas väl batteriet upp till full styrka och sedan övergår till underhållsladdning.Då kan man väl under vintern ha sladden i hela tiden för å slippa ta bort batterierna då laddaren går på underhållsladdning eller........
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

När vi köpte våran bil blev vi upplysta om att man kan ej överladda gel-batteriet,t.ex om man står på stolpe sommar tid och har sladden i laddas väl batteriet upp till full styrka och sedan övergår till underhållsladdning.Då kan man väl under vintern ha sladden i hela tiden för å slippa ta bort batterierna då laddaren går på underhållsladdning eller........


Du har helt rätt för dig.

Vad jag menar är att så länge det finns laddning på batteriet så gör det ju inget om du har stort effektuttag, det tar ju laddaren hand om. Problemet uppstår när du har använt större delen av batterikapaciteten utan laddare. När du sedan laddar ger ju laddaren vad den kan och "ladddningen rusar" om detta förekommer ofta sliter det onormalt på batteriet med kortare livslängd till följd. Därför menar jag att vet man att effektuttaget är stort eller att man ligger ute länge utan att ladda batteriet så kan det vara en fördel att ha två bodelsbatterier. Alternativt solcell som laddar på dagen när du inte använder batteriet i någon större utsträckning. En låg och kontstant laddning är att föredra framför hög och kort. En solcell fixar även underhållsladdningen på bilen om du har en batterifrånskiljare mellan bodel och bil som känner av laddningsbehovet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.269
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: kontrollera bodels batteriet

...Jag rekommenderar att man sätter ett batteri till för att "jämna ut" uttaget. Nu säger någon - ja men va fan den måste ju ladda lika mycket och då kokar det ändå. Då svarar jag. - ja, om du kopplar fel...

Finns det fler möjligheter att koppla in ett extra batteri än parallellt, förutom i serie och därmed dubblad spänning? Eller har jag missuppfattat frågeställningen totalt?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.269
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: kontrollera bodels batteriet

När vi köpte våran bil blev vi upplysta om att man kan ej överladda gel-batteriet,t.ex om man står på stolpe sommar tid och har sladden i laddas väl batteriet upp till full styrka och sedan övergår till underhållsladdning.Då kan man väl under vintern ha sladden i hela tiden för å slippa ta bort batterierna då laddaren går på underhållsladdning eller........

Jag förmodar att säljaren menade att du inte kan överladdar batteriet i betydelsen att laddaren har överladdningsskydd och går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat. Detta har knappast något med batterityp att göra, snarare typ av laddare. Däremot finns det laddare som är optimerade för GEL-batterier respektive laddare som är direkt olämpliga för GEL-batterier.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: kontrollera bodels batteriet

Finns det fler möjligheter att koppla in ett extra batteri än parallellt, förutom i serie och därmed dubblad spänning? Eller har jag missuppfattat frågeställningen totalt?

Tror inte att du missuppfattat.
Men många gör fel vid inkoppling av mer än ett batteri.
Inkoppling för laddning och effektuttag måste korsas annars förblir de efterkommande batterierna aldrig fullt laddade. Efter en tid är dessa batterier helt värdelösa.
 
Toppen