• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstigt läckage

Status
Stängd för vidare inlägg.

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Uppmärksammade förra helgen att det rann vatten under husbilen när hustrun var på toaletten. Trodde det kom från duschen men när jag började undersöka saken visade det sig att det var avloppet från tvättstället som läcker.

Tog bort en skiva från golvet i luckan där toakassetten sitter och hittade ett konstigt hål i avloppsslangen. Kan inte förstå hur detta hål uppkommit. Jag har inte haft bort skivan i golvet tidigare, det finns ingen spillning från möss och de borde inte kunna gnaga upp hålet som det ser ut.

Finns det någon som har en bra teori hur detta hål uppkommit
 

Bilagor

  • 2013-10-08 18.20.11.jpg
    2013-10-08 18.20.11.jpg
    3,4 MB · Visningar: 181

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt läckage

Er det en ojamnhet på undersiden av lukan som kan ha gnagd? Hvis ikke så må det være en mus. Men skaden ser mest ut som en skruv eller spik som har kunnet bevege seg noen mm på tvers av slangen. Om jeg ser rett så er det tvål avleiringer på neste slange - skaden kan være eldre.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt läckage

Nej, det finns inget på luckan eller i närheten som kan ha gnagt på slangen. Om det är en mus så är det lite konstigt att den gnagt exakt vinkelrätt mot slangens sträckning och på ovansidan kommit lite djupare så att det blev ett hål.

Gissningen på spik skulle stämma bättre, men min teori är att det ser ut precis så som att man skulle kommit år slangen med kapskivan på en vinkelslip. Golvet i duschen är utbytt 2 gånger, något skulle kunna ha hänt då, annars är det bara musalternativet kvar.

/Håkan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Konstigt läckage

Visst, om man förstorar bilden så ser man liksom "luddet" i bakkanten av spåret och en skarp början precis framför hålet. Tror absolut inte att en mus klarar av att gnaga så jämna kanter.

Förresten så är det dax nu att förbereda sig på dessa rackare. Har redan tagit två i fällan i motorrummet.
 
F

F.d. 29933

Guest
Sv: Konstigt läckage

Uppmärksammade förra helgen att det rann vatten under husbilen när hustrun var på toaletten. Trodde det kom från duschen men när jag började undersöka saken visade det sig att det var avloppet från tvättstället som läcker.

Tog bort en skiva från golvet i luckan där toakassetten sitter och hittade ett konstigt hål i avloppsslangen. Kan inte förstå hur detta hål uppkommit. Jag har inte haft bort skivan i golvet tidigare, det finns ingen spillning från möss och de borde inte kunna gnaga upp hålet som det ser ut.

Finns det någon som har en bra teori hur detta hål uppkommit

jag tycker det ser ut som åverkan från stark vätska tex. från toan eller tinner för golvet under slangarna ser nylackat ut och det ser nästan likadant ut på vattenslangen som ligger jämte
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt läckage

Visst, att det skulle vara en mus är ju ganska troligt, men att den skulle gnaga med helt raka kanter är lite konstigt.

Dessutom finns det ingen musspillning någonstans. Och de brukar lämna en hel del är de "jobbar"

/Håkan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Konstigt läckage

Det ser ut som slangen till höger om den skadade sitter fast med en klamma, kan det vara den klamman som har gnagt? eller en skruv som håller fast den eventuella klamman?
Långsökt kanske, men dess position är i närområdet, den skadade slangens vridning passar inte riktigt in i den teorin.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt läckage

Tror inte den kan vara klammern till den andra slangen.

Fick besök av HBK1130 idag och han var säker på att trots allt är en mus som orsakat skadan. Musen har varit duktig och gnagt absolut rakt och dessutom undvikit att förorena hela tiden den varit i husbilen. Men den finns nog ingen annan logisk lösning.

/Håkan
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Konstigt läckage

Nej, det finns inget på luckan eller i närheten som kan ha gnagt på slangen. Om det är en mus så är det lite konstigt att den gnagt exakt vinkelrätt mot slangens sträckning och på ovansidan kommit lite djupare så att det blev ett hål.

Gissningen på spik skulle stämma bättre, men min teori är att det ser ut precis så som att man skulle kommit år slangen med kapskivan på en vinkelslip. Golvet i duschen är utbytt 2 gånger, något skulle kunna ha hänt då, annars är det bara musalternativet kvar.

/Håkan

Kanske misstag eller liknande när de jobbat med golvet skulle jag tro.

/Leif
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Konstigt läckage

Tycker det ser ut som en "Frätskada" slangen till vänster ser lite angripen ut den med! Eller så har nån lött nåt, och kommit åt med lödkolven kanske!?

/Malbeck:wideeyed:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt läckage

Möjligen ett ursprungligt materialfel i slangen alt en monteringsskada som succ försvagat materialet under användningen?
Även slangen bredvid ser anfrätt ut, kanske läcka efter rengöring, med starkt rengöringsmedel, av gråvattensystemet ... ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Konstigt läckage

Min teori (gissning) är att det är en slipskada. Om man tittar mycket noga i förstorning så kan man se följande : Troligt slipdamm till vänster om slangen & slipspår i form av ljusa spår i plasten. Plastspiralen verkar ocså ha slipskador. Det finns även en tendens till överhettning av plasten i ett litet mörkare parti till höger i skadan. När skadan uppkom så slipade man nog inte hål på slangen men den blev mycket tunn på ett ställe där det har brustit när slangen rört sig.

Bennie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen