Verkö
FD HBK Medlem
Hej,
Har haft ett konstigt fel på mitt kylskåp sedan jag tog ut bilen i våras, och trots att två olika tekniker tittat på skåpet totalt 5 gånger, har de fortfarande inte blivit klokare... Nedan följer en ganska lång felbeskrivning...
Kylskåpet har fungerat bra i ca 1,5 säsong, med undantag för 12V som varit lite svag, men alltid fungerat klanderfritt på 230V och gasol.
I våras när jag tog ut husbilen satte jag kylskåpet på 230V och det gick ner till 5 grader. Ställde in sakerna i kylskåpet (kvällen innan avfärd) och på morgonen när vi åkte var det ca 5 grader i kylskåpet. Slog om till 12V och körde ca 3 timmar. När jag kom fram var det ca 11 grader i kylskåpet, så jag misstänker att 12V inte hade givit så mycket. Kopplade in 230V och slog över kylskåpet till 230V drift. Då kommer felet för första gången. Från att det lyst 3-4 dioder på temperaturgivaren (den man ställer önskad kyla med) åkte det ner till 1 diod, oavsett hur mycket jag vred på ratten. Gav ingen kyla alls, utan temperaturen fortsatte att öka. Försökte lite till och från att försöka få det att fungera, men utan resultat.
Kommer hem 2 dagar senare och kopplar in 230V och startar kylskåpet. Endast en lysdiod lyser, men jag låter skåpet stå på. På morgonen, dagen efter, tittar jag till det och då lyser alla 4 dioderna (hade temperaturvredet på max) och jag har 5 grader i kylskåpet.
Testar under en veckas tid att stänga av och på skåpet (både på 230V och gasol) och allt funkar bra.
Tar en ny tur och gör på samma sätt, kyler ner dagen innan och slår om till 12V när jag åker iväg. När jag kommer fram ca 3-4 timmar senare uppstår samma problem när jag kopplar över till 230V, endast 1 lysdiod och ingen kyla.
När jag kommer hem kontaktar jag elektrolux service och det kommer en servicetekniker (från Ronneby). Från min felbeskrivning misstänker han att axeln till temperaturvredet har gått av och har därför med sig en ny sådan. Det var inte axeln som var av, utan felet kvarstod.
Han beställde då hem en ny elektronik (den som sitter bakom funktions- och temperaturvreden). Bytte den och felet kvarstod. Då beställde han hem en tändautomatik (baksidan av skåpet utifrån). Bytte denna och då fungerade skåpet igen.
Provad till och från i ett par dagar med 230V och gasol, och allt var frid och fröjd. Åkte iväg på en ny tur (samma förfarande som innan) och när jag slår över till gasol när jag kommer fram fungerar skåpet i 10 minuter, sen rasar det ner till 1 diod igen.
Står på norra Öland då och ringer servicekillen i Ronneby. Han ska precis gå på semester och de har inga tekniker på 3 veckor. Han rekommenderar mig att ringa till servicestället i Kalmar. Pratar med servicestället i Kalmar och felsöker lite enligt hans förslag. Under den processen hoppar kylskåpet igång (lågan tänds på gasolen), men bara en diod. Temperaturen i kylskåpet går från ca 12 grader till 8 grader och helt plötsligt tänds alla fyra dioder igen och kylskåpet verkar fungera.
Glad i hågen börjar jag med maten och bestämmer mig för att slänga in lite potatis i ugnen (som sitter ovanpå kyl/frys). Så fort jag trycker på tändningen på ugnen slocknar kylskåpet till 1 diod och lågan till kylen släcks. Meckar lite fram och tillbaka, utan resultat.
Stänger av skåpet och försöker nästa dag, då tänder lågan, men fortfarande bara en diod. Kylskåpet går ner till ca 8 grader, sen lägger det av igen och startar inte.
Åker hem och några dagar senare åker jag till servicestället i Kalmar. När jag kommer fram provar jag att starta kylskåpet på gasol och det fungerar. Alla fyra dioder lyser och ändrar jag temperaturvredet ändras antal dioder. Lågan brinner också. Visar teknikern detta och han tittar på mig och undrar om inte jag är riktigt klok som kommer in med ett fungerande skåp. Trycker då till på tändningen till ugnen och direkt slocknar lågan och bara en diod lyser. Går inte att få igång skåpet igen.
Teknikern byter då elektroniken bakom funktions- och temperaturvreden (elektronik nr 2). Tyvärr så råkar han trycka in knappen till ugnständningen när han ska sätta dit den knappen och kylskåpet startar inte (endast en diod lyser och ingen låga). Passar på att byta tändautomatiken, utan resultat. Servicekillen pratar med "servicedesk" på Dometic som säger att jordningen kan vara dålig och teknikern sätter dit extra jordning, enligt anvisningar. Skåpet är fortfarande dött.
Åker hem och provar skåpet hemma på gasol, en diod, ingen låga. Provar 2 timmar senare då får jag en diod, men lågan går i gång och skåpet börjar kyla. Skåpet fungerar i minst 6 timmar och har då kylt ner från 26 grader till ca 16 grader. När jag går upp på morgonen har jag 17 grader i skåpet och lågan har stannat. Vet inte när under natten den la av. Gick inte att starta på gasol på morgonen.
Teknikern i Kalmar beställde en ny elektronik, så jag åkte upp på morgonen idag och bytte den (elektronik nr 3). Den här gången kom vi överens om att inte sätt dit vredet till ugnen för att undvika att gå emot tändningen. Tyvärr råkade teknikern gå emot tändningen innan vi satt på skyddet... Resultatet var en diod, ingen låga. Åker hem från Kalmar och provar skåpet hemma. Gasolen tänder och jag får en diod. Kylskåpet har nu stått och gått i ca 2 timmar och det kyler, dock bara en diod.
När vi tittade hur kablarna till elektroniken var kopplade så skulle S+ (vit kabel) och D+ (svart kabel) vara kopplade till kortet. När vi mätte spänningen där var det drygt 13V på S+ och 0V på D+ (trots att jag hade startat bilen). Kablarna var även "skiftade" så den vita kabeln (S+) gick till kontakten där D+ skulle vara på kortet och den svarta kabeln (D+) gick till kontakten där S+ skulle vara på kortet. Vet inte hur mycket detta påverkar funktionen på gasoldrift, kanske kan det vara en förklaring till att jag haft dålig kyla på 12V, men tycker inte det borde påverka gasoldriften.
Någon som råkat ut för något liknande eller har något tips?
Mvh
/Jörgen
Har haft ett konstigt fel på mitt kylskåp sedan jag tog ut bilen i våras, och trots att två olika tekniker tittat på skåpet totalt 5 gånger, har de fortfarande inte blivit klokare... Nedan följer en ganska lång felbeskrivning...
Kylskåpet har fungerat bra i ca 1,5 säsong, med undantag för 12V som varit lite svag, men alltid fungerat klanderfritt på 230V och gasol.
I våras när jag tog ut husbilen satte jag kylskåpet på 230V och det gick ner till 5 grader. Ställde in sakerna i kylskåpet (kvällen innan avfärd) och på morgonen när vi åkte var det ca 5 grader i kylskåpet. Slog om till 12V och körde ca 3 timmar. När jag kom fram var det ca 11 grader i kylskåpet, så jag misstänker att 12V inte hade givit så mycket. Kopplade in 230V och slog över kylskåpet till 230V drift. Då kommer felet för första gången. Från att det lyst 3-4 dioder på temperaturgivaren (den man ställer önskad kyla med) åkte det ner till 1 diod, oavsett hur mycket jag vred på ratten. Gav ingen kyla alls, utan temperaturen fortsatte att öka. Försökte lite till och från att försöka få det att fungera, men utan resultat.
Kommer hem 2 dagar senare och kopplar in 230V och startar kylskåpet. Endast en lysdiod lyser, men jag låter skåpet stå på. På morgonen, dagen efter, tittar jag till det och då lyser alla 4 dioderna (hade temperaturvredet på max) och jag har 5 grader i kylskåpet.
Testar under en veckas tid att stänga av och på skåpet (både på 230V och gasol) och allt funkar bra.
Tar en ny tur och gör på samma sätt, kyler ner dagen innan och slår om till 12V när jag åker iväg. När jag kommer fram ca 3-4 timmar senare uppstår samma problem när jag kopplar över till 230V, endast 1 lysdiod och ingen kyla.
När jag kommer hem kontaktar jag elektrolux service och det kommer en servicetekniker (från Ronneby). Från min felbeskrivning misstänker han att axeln till temperaturvredet har gått av och har därför med sig en ny sådan. Det var inte axeln som var av, utan felet kvarstod.
Han beställde då hem en ny elektronik (den som sitter bakom funktions- och temperaturvreden). Bytte den och felet kvarstod. Då beställde han hem en tändautomatik (baksidan av skåpet utifrån). Bytte denna och då fungerade skåpet igen.
Provad till och från i ett par dagar med 230V och gasol, och allt var frid och fröjd. Åkte iväg på en ny tur (samma förfarande som innan) och när jag slår över till gasol när jag kommer fram fungerar skåpet i 10 minuter, sen rasar det ner till 1 diod igen.
Står på norra Öland då och ringer servicekillen i Ronneby. Han ska precis gå på semester och de har inga tekniker på 3 veckor. Han rekommenderar mig att ringa till servicestället i Kalmar. Pratar med servicestället i Kalmar och felsöker lite enligt hans förslag. Under den processen hoppar kylskåpet igång (lågan tänds på gasolen), men bara en diod. Temperaturen i kylskåpet går från ca 12 grader till 8 grader och helt plötsligt tänds alla fyra dioder igen och kylskåpet verkar fungera.
Glad i hågen börjar jag med maten och bestämmer mig för att slänga in lite potatis i ugnen (som sitter ovanpå kyl/frys). Så fort jag trycker på tändningen på ugnen slocknar kylskåpet till 1 diod och lågan till kylen släcks. Meckar lite fram och tillbaka, utan resultat.
Stänger av skåpet och försöker nästa dag, då tänder lågan, men fortfarande bara en diod. Kylskåpet går ner till ca 8 grader, sen lägger det av igen och startar inte.
Åker hem och några dagar senare åker jag till servicestället i Kalmar. När jag kommer fram provar jag att starta kylskåpet på gasol och det fungerar. Alla fyra dioder lyser och ändrar jag temperaturvredet ändras antal dioder. Lågan brinner också. Visar teknikern detta och han tittar på mig och undrar om inte jag är riktigt klok som kommer in med ett fungerande skåp. Trycker då till på tändningen till ugnen och direkt slocknar lågan och bara en diod lyser. Går inte att få igång skåpet igen.
Teknikern byter då elektroniken bakom funktions- och temperaturvreden (elektronik nr 2). Tyvärr så råkar han trycka in knappen till ugnständningen när han ska sätta dit den knappen och kylskåpet startar inte (endast en diod lyser och ingen låga). Passar på att byta tändautomatiken, utan resultat. Servicekillen pratar med "servicedesk" på Dometic som säger att jordningen kan vara dålig och teknikern sätter dit extra jordning, enligt anvisningar. Skåpet är fortfarande dött.
Åker hem och provar skåpet hemma på gasol, en diod, ingen låga. Provar 2 timmar senare då får jag en diod, men lågan går i gång och skåpet börjar kyla. Skåpet fungerar i minst 6 timmar och har då kylt ner från 26 grader till ca 16 grader. När jag går upp på morgonen har jag 17 grader i skåpet och lågan har stannat. Vet inte när under natten den la av. Gick inte att starta på gasol på morgonen.
Teknikern i Kalmar beställde en ny elektronik, så jag åkte upp på morgonen idag och bytte den (elektronik nr 3). Den här gången kom vi överens om att inte sätt dit vredet till ugnen för att undvika att gå emot tändningen. Tyvärr råkade teknikern gå emot tändningen innan vi satt på skyddet... Resultatet var en diod, ingen låga. Åker hem från Kalmar och provar skåpet hemma. Gasolen tänder och jag får en diod. Kylskåpet har nu stått och gått i ca 2 timmar och det kyler, dock bara en diod.
När vi tittade hur kablarna till elektroniken var kopplade så skulle S+ (vit kabel) och D+ (svart kabel) vara kopplade till kortet. När vi mätte spänningen där var det drygt 13V på S+ och 0V på D+ (trots att jag hade startat bilen). Kablarna var även "skiftade" så den vita kabeln (S+) gick till kontakten där D+ skulle vara på kortet och den svarta kabeln (D+) gick till kontakten där S+ skulle vara på kortet. Vet inte hur mycket detta påverkar funktionen på gasoldrift, kanske kan det vara en förklaring till att jag haft dålig kyla på 12V, men tycker inte det borde påverka gasoldriften.
Någon som råkat ut för något liknande eller har något tips?
Mvh
/Jörgen