• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstigt förslag från Radiotjänst!

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Dax att lägga ner Radiotjänst o licenstvånget. Denna kvarleva från dåtid.
Låt folk som vill abonnera på statskanaler betala precis på samma sätt som de som abonnerar på canaldigital/viasat kanaler etc. Väder o nyheter kan möjligen vara av intresse och jag är beredd att betala en slant för att abonnera på just de kanalerna, men inte allt annat som jag inte efterfrågar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Reklamfria kanaler är guld! Frågan är hur de ska finansieras! Jag orkar inte längre med den närmast infantila reklamen i betalkanalerna! Jag bojkottar i stort sett alla varor som det görs reklam för i TV numera!

Jappe
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Det finns teknik för att slippa reklamen...bara att spola förbi om REC använts.
SR lever i skyddad värld visavi de kommersiella kanalerna och jag ser ingen anledning till varför de ska ha andra villkor.
Skattsedeln är redan tyngd och kärnverksamhet (skola, vård, omsorg mm) trängs alltmer åt sidan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Det finns teknik för att slippa reklamen...bara att spola förbi om REC använts.
SR lever i skyddad värld visavi de kommersiella kanalerna och jag ser ingen anledning till varför de ska ha andra villkor.
Skattsedeln är redan tyngd och kärnverksamhet (skola, vård, omsorg mm) trängs alltmer åt sidan.

Jo, jag brukar spela in intressanta program på det sättet. Problemet är att det bara går att spela in ett om man vill titta på ett annat samtidigt. Dessutom trängs de bästa programmen på samma klockslag 20:00.

Som tur är går det att titta på de bästa i efterhand på iPaden.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Konstaterar bara att argumentationen varierar för respektive ställningstagande:

- en del argumenterar för att fortsätta som nu
- en del argumenterar för att vilja lägga licensenavgiften på skatten
- en del argumenterar (som jag) för att slopa licensavgiften o låta SR finansiera sig likt kommersiella kanaler
- övrig argumentation

Därmed slutdiskuterat från min sida i denna fråga
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Vi har kabel TV via Comhem, med tillhörande kanalpaket åtta favoriter. Detta för att kunna se program i från vårt hemland. (Finland)
Kanalerna kan bytas 1ggr mån. från en förutbestämd utbud. Bra så, funkar klockrent.
Men väljer vi kanaler typ Discovery, vilka också ingår i paketet, så är de kanaler nerlusade mad reklam.
Nu till frågan och ämnet: Hur kan Comhem ta betalt för enkanal som rimligen bör vara reklamfinnansierd?
Det före kommer även reklam i SVT;s utbud liknande : Detta program finnansiars av------!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Skäll inte på Radiotjänst de gör bara vad politikerna bestämmer och man undrar vilket århundrade de lever i. Ta på skatten för jag tror att nästan alla hushåll har en dator eller padda eller TV eller mobil. Vips så var problemet löst
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Påtvingad, det finns väl nästan ingen i vårt land som inte tittar på TV i någon förm eller lyssnar på radio, nä lägg avgiften på skatten så måste även "smitarna" betala.

Förresten när jag tänker efter lite, eftersom jag har husbil så bör skatteobligatoriet förstås inte gälla mig!
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Påtvingad, det finns väl nästan ingen i vårt land som inte tittar på TV i någon förm eller lyssnar på radio, nä lägg avgiften på skatten så måste även "smitarna" betala.

Förresten när jag tänker efter lite, eftersom jag har husbil så bör skatteobligatoriet förstås inte gälla mig!

Dubbel skatt för oss, och dela med oss till grannländerna.
Vi bor ju i världens samvete!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Hej
Märk väl att det inte är utbudet som det skall betalas för, det är för innehavet av utrustning där det är möjligt att visa "utbudet".

Genom att släppa utbudet på svt play fritt så vill de alla apparater där det är möjigt att se det skall betala avgift.

Som jämförelse kan sägas att om t.ex metro hade haft samma rätt att kräva avgift så skulle de genom att placera ut gratistidningar kunna kräva att alla betalar en abbonemangsavgift, med hänvisning till att det är möjligt att ta en tidning.

Radiotjänst försöker motivera avgifterna med att de är ett oberoende public service företag.
De kan dock knappast ses som oberoende då de är helt i händerna på statliga beslut och programutbudet är inte heller alltid så objektivt, det är tvärt om ofta ganska vinklat.

/Stig
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Det finns många som fortfarande klarar av att sysselsätta sig utan att behöva en TV, finns ingen anledning att staten skall tvinga dessa till olika avgifter på det här sättet. Detta handlar inte om att "snika" utan om rättvisa.

När man började att lägga budget på barn och äldre gick allt fel, vissa saker skall fungera och andra är frivilliga.

Så tycker jag och det även om jag betalat TV-avgift.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Jag tror att många hetsar upp sig i onödan. För de hushåll som som nu betalar TV-licens blir det ingen skillnad, man kan ha hur många datorer, surfplattor och smarta telefoner man vill utan att betala någon extra avgift. Till ett hushåll räknas de personer som bor på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också till exempel fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort. Här ett par länkar att kolla:

Avgiftsplikt för t ex datorer och surfplattor - Radiotjänst

Avgiften - Radiotjänst

Birger
 
Toppen