• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konstig laddning

ingerbenny

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Är det någon som har någon bra ide.
Min solpanel ger konstiga värden.
En gång så laddar den med 2,7A, nästa gång när jag tittar så visar den 1,5 A, nästa gång så visar den 0,3A, och just nu så visar den 0,7A.
Solpanelen har gett mellan 19,8V - 14,0V.
Har bytt regulator (Den gamla visade ungefär samma värden), klippt av alla
kablar ca: 2cm och anslutit om dessa igen.
Får ändock inte högre värden, tror att panelen är på ca: 85W.

ingerbenny

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Konstig laddning

Tack alla för Era goda råd och tips.
Har nu haft tv och 4 lampor i gång i 24 timmar och solpanelen urkopplad, så spänningen har minskat till 11,6 V.
Har nu stängt av allt och kopplat in panelen.
Gissa vilken glädje jag upplever (efter att ha misströstat under en månad) när batteriet har på 30 minuter ökat till 12,1 V, och mätaren visar att det laddas med 4,4 A.

Än en gång, Ett stort TACK, för alla era goda råd.

Ha en fortsatt skön Husbilssommar.

Benny Johansson

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej igen, nu har jag monterat min Tracer MPPT regulator och displayen Meter MT-5.
Jag hade dragit ur lite på batteriet innan jag monterade "kittet". Nu laddar panelen med 6A och 14,6V. Batteriet blev fulladdat på mindre än en timme. Men ett problem har jag, kabeln till displayen är för kort. Jag hade behövt en förlängning med ca 2 meter för att kunna montera displayen på ett bra ställe i bilen.
Någon som vet var det finns att få tag i? har letat som en galning men gått bet.
// Tommy :spinny:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hej igen, nu har jag monterat min Tracer MPPT regulator och displayen Meter MT-5.
Jag hade dragit ur lite på batteriet innan jag monterade "kittet". Nu laddar panelen med 6A och 14,6V. Batteriet blev fulladdat på mindre än en timme. Men ett problem har jag, kabeln till displayen är för kort. Jag hade behövt en förlängning med ca 2 meter för att kunna montera displayen på ett bra ställe i bilen.
Någon som vet var det finns att få tag i? har letat som en galning men gått bet.
// Tommy :spinny:
Hej!

Kontakterna på displaykabeln heter RJ45 och är de samma som används till datorers nätverk.
Men har för mig kopplingen är rak dvs 1-1 2-2 osv till 8-8.
Så du kan använda en vanlig rak nätverkskabel. Den skall vara kopplad enligt T568B.

För att vara säker håll de genomskinliga kontakterna sida vid sida och jämför färgerna.
Det skall vara samma ordning på dem som på den medföljande kabeln.

Har du en Kjell Co affär i närheten så hjälper de dig.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej!

Kontakterna på displaykabeln heter RJ45 och är de samma som används till datorers nätverk.
Men har för mig kopplingen är rak dvs 1-1 2-2 osv till 8-8.
Så du kan använda en vanlig rak nätverkskabel. Den skall vara kopplad enligt T568B.

För att vara säker håll de genomskinliga kontakterna sida vid sida och jämför färgerna.
Det skall vara samma ordning på dem som på den medföljande kabeln.

Har du en Kjell Co affär i närheten så hjälper de dig.

Tack, det berömda hjärnsläppet måste ha slagit till igen.
Naturligtvis är det ju så enkelt, Tack Persson !! :)

Toppen