• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konstig laddning

ingerbenny

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Är det någon som har någon bra ide.
Min solpanel ger konstiga värden.
En gång så laddar den med 2,7A, nästa gång när jag tittar så visar den 1,5 A, nästa gång så visar den 0,3A, och just nu så visar den 0,7A.
Solpanelen har gett mellan 19,8V - 14,0V.
Har bytt regulator (Den gamla visade ungefär samma värden), klippt av alla
kablar ca: 2cm och anslutit om dessa igen.
Får ändock inte högre värden, tror att panelen är på ca: 85W.

ingerbenny

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Konstig laddning

Jag har ju köpt ett nytt AGM batteri från Biltema, och regulator

Tracer-2210RN / 2215RN som visar att batteriet har ca: 13,3V.
Varför jag tolkar mätaren som att det inte är full-laddat.
Samtidigt så kan du ha rätt, för när jag kopplade in batteriet så satte jag även in handsken för 230V i ca: 2 veckor, och har inte använt bilen sedan dess.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Se till att du belastar batteriet lite så du säkert vet att du inte har det full laddat.
Min Tracer MPPT visade så här i måndags förmiddag. Det var efter att jag förbrukat från batteriet hela kvällen innan. dvs ett kanske 60% batteri.
2013-07-02 10.16.38.jpg

Tänk på att regulatorn har en form av laddcykel.
"The Tracer has a 4-stage battery charging algorithm for rapid, efficient, and safe battery charging."
Även moln påverkar ju solens effekt på panelen.

edit: Jag har en 80W panel så mina värden är nog okey.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har en gammal solpanel med en nästan lika gammal mppt-laddare och den laddar lugnt och fint utan större hopp i spänningen. När jag köpte en ny solpanel nyligen så fick den egen nyinköpt mppt-regulator och den beter sig på det viset som du beskriver. I början trodde jag att det var något fel på den men det ska tydligen vara så. Det är någon sorts impulsladdning som blir lugnare ju mer laddat batteriet blir och när det har blivit fulladdat så är pulserna väldigt långsamma.

Det finns säkert någon här som kan förklara detta fenomen bättre!

Jappe

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Ett fulladdat batteri har spänningen 12,72 Volt men behöver minst 13,92 Volt för att bli fulladdat p g a spänningsfall i elektroyten.
Det är batteriets laddningstillstånd som bestämmer hur mycket ström det tar emot, inget annat. Regulatorn huvuduppgift är att kontrollera spänningen.
Det verkar som dina värden är helt normala.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej.
Jag har monterat en 180W panel på min Travelmaster 750. Har varit ute under semestern i fyra veckor och stått på elplats två nätter. Vi har kollat lite på Tv och belysningen normalt.
Vi har aldrig varit strömlösa och på batterimätaren (original i panelen) har vi aldrig gått under 12,4V. Nu till frågan, mätaren indikerar aldrig mer än 13,7V. Har läst och hört att panelen skall ge 14,5V. Har jag en för dålig regulater.
// Tommy

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Normalt har regulatorn en temperaturavkännare i närheten av batteriet. Vid kyla kan därför regulatorn ge högre spänning, men i sommarhettan är spänningen lägre.

Jag har också haft regulator som hoppat oregelbundet. Det kan nog vara korrekt, men jag fick inget bra förtroende för den:confused:, men den var billig:)

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Hur har ni kopplat regulatorn? Direkt till batteri eller via EBLn?
Tycker detta är ett stort mysterium hur man skall koppla solcellen.

- via Schaudt dyra regulator till EBL (är den bra)
- via annan t.ex MPPT regulator till EBL med Schaudt kontakt
- via regulator MPPT direkt till bateriet (ger tydligen problem vid laddning när man kör)
- via annan regulator som kan arbeta tillsammans med EBL

Har en Schaudt EBL 208 SF och planerar att skaffa en 100W solcell

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag har min regulator som är av fabrikatet Phocos, (låter inte så förtroendeingivande) kopplad direkt på batteriet. Den laddar både bilens och bodelens batteri så allt fungerar men den skulle kanske ge mer med en häftigare regulator.
// Tommy.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Jag har Schaudt EBL 220 och en 150 watts solpanel , jag köpte deras egen regulator LR 1218 pris straxt över 800:- kr. med kablar o instr. för att koppla in på elblocket.
Fungerar suveränt samt att jag får upp på org.displayen hur mycket det laddar på bo resp. startbatteriet. Helnöjd. Hoppas det löser sig för dig.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det finns flera trådar här som behandlar ämnet Solpanel. Sök!
Det går utmärkt att koppla regulatorn direkt på bobatteriet. Den är intelligent och känner av när 220 är inkopplat eller när bilen laddar, då stänger regulatorn ner sin laddning.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jaha, det blev nog kommentar till andra frågor i tråden.
Mät upp om panelen visar rätt värden, för solpanelen ska ge mer än 13,7, annars blir batteriet aldrig fulladdat. Mät direkt på batteriet. Regulatorn ska ge över 14v vid full laddning.
Du kan också kontrollera spänningen när du har bilgeneratorn igång.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Tommy, det är batteriet som bestämmer spänningen!
Jag ska försöka förklara på ett begripligt sätt med ett räkneexempel. Vi antar att ditt batteri är urladdat till 12,4v och har en inre resistans på 40 mOhm. Vi antar att din solpanel är belyst så den orkar ge 8A. När man laddar ditt batteri kommer polspänningen bestå av en inre spänning (12,4) + inre spänningsfallet över elektrolyten (U=IxR) dvs 8x0,04 =0,32V, totalt 12,74v. Om man antar att 12,7v är fulladdat batteri skulle polspänningen stiga till 12,7+0,32v =14,04v.
MEN, detta är bara ett räkneexempel. Jag vet ju inte vad inre resistansen är i dina batterier. 40 mOhm tog jag för att jag räknat fram det på ett gammalt startbatteri i källaren. Notera att inre resistansen stiger med sjunkande temperatur, det är därför man måste ha högre spänning på laddare när det är kallt.
Blev detta begripligt?
// Göte J

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Tack Göte, jag skall kolla batteriet och räkna.
I går kollade jag mätaren på originaldisplayen och den visade 13.7V så startade jag bilen och lät den gå med lite förhöjd tomgång i ca en minut. Då steg mätaren direkt till 14.3V.
Är det någon idé att montera in en separat mätare för att hålla koll på laddningen från panelen? kanske byta regulatorn till en PPM? eller det är bra som det är?
// Tommy :twitcy:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Bilens laddningsregulator är en ganska simpel konstruktion, så den kommer alltid att ge en högre spänning i början. Dessutom ligger ju startbatteriet med där.
Ladda ur batterierna ner till 11,5-12,0 V utan att ha solcellerna inkopplade. Koppla sedan in dem och kolla spänningen hur högt den stiger.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hej!
Bytte ut min Pocos mot en Tracer MPPT. Inte för att Pocos var trasig eller kanske inte ens dålig.
Men ville som du ha kol på hur mycket det laddade.

Köpte en Tracer med display från Ebay. Mycket bra pris jämfört mot svensksåld.
Men kanske lite sämre service om den strular. men priset var så pass mycket billigare så jag valde Ebay. Hitills mycket nöjd med den. Den ger lite drygt 75W ut till batteriet och panelen är en 80W så det är okey. Räknar med lite förlust vid regulatorn.

Här är ett exempel på annons på ebay.
MPPT 10A Solar Panel Regulator Controller Charger PV 100V 260W Input WT-5 Meter | eBay

Exempel på svensk handlare.
Regulator 12/24V MPPT 10A upp till 100V in - Regulatorer - Solpaneler 12V

Toppen