Jag tänkte mig inte för utan gick i fällan för 3 år sedan, då jag köpte en ny Hobby, som jag registrerade upp till 3650kg på uppmaningen av säljaren, "bara" för att jag skulle få tillräcklig lastvikt. Ett fullständigt idiotiskt beslut, som jag tog utan att veta bättre!
Jag insåg inta att personbil klass 2, där vi kan köra som om det vore en vanlig personbil, är en svensk företeelse och att det som gäller i Sverige, inte gäller i andra länder t ex hastighet.
Är ditt fordon över 3500kg, anses bilen som en lastbil i andra länder och hanteras därefter!
Innebär bl a högre kostnader för motorvägar, färjor, broar, att du skall följa alla andra regler som gäller för skall du just lastbil och som kan vara olika i olika länder t ex miljözonen, skatter, transpondrar, trafikregler, vägmärken, parkering o s v.
Att andra husbilsägare klarar sig genom att inte visa upp eller chansa på "att går det så går det", måste stå för var och en. Själv vill jag inte lägga tid på att söka lösningar på sådant som jag egentligen vet att jag inte "får" göra eller som jag vet inte är helt lagligt. Det tankesättet är för mig en tids/energitjuv, som jag väljer att avstå ifrån. Händer en olycka, vill jag veta att jag gjort rätt från min sida .
För min del blev konsekvensen av mitt beslut med Hobby'n, att jag istället valde att köpa mig en "plåtis". Den kan jag nu köra som en vanlig personbil, oavsett vilket land jag befinner mig i .
Så här tänker jag i all välmening och låg till grund för mitt beslut att byta biltyp.