Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ja särskilt som det byggt ut och investerats i stora dyra lokaler på många håll med lånade pengar?Problemen med konkurs hos vinterförvarande husbil/husvagnsfirmor lär vara ovanligt aktuellt framöver.
Jag tror inte en sekund på branchens optimistiska framtidssyn, många konkurser väntar branchen.
Skall man vara petig så kommer samfälligheter, typ fiberföreningar och vägsamfälligheter, in närmast efter bankerna. Möjligt att hyror går före, är osäker där.Normalt är det bankerna som får betalt först, sedan eventuella hyror, och därefter leverantörer om det finns något kvar. Till privata små fordringsägare brukar det oftast inte bli något.
Skall man vara petig så kommer samfälligheter, typ fiberföreningar och vägsamfälligheter, in närmast efter bankerna. Möjligt att hyror går före, är osäker där.
Om Snickarens företag stod som ägare (och kan styrka det) har företaget full rätt att återfå sin egendom utan kostnad. Låter som det fattas något i den här redogörelsen.En snickare med ett par anställda blev av med företagets firmabi. En av hans anställda har skulder till fogden. Vid en kontroll där fogden var på plats beslagtogs bilen. Snickaren enda sett att få tillbaka sin egen bil är att lösa den anställdes skuld. Här har vi ett hål i huvudet på lagstiftaren.
Är det mig och vilka fler som Ni räknar till "pöbeln"? Trodde faktiskt att det fanns en uppförandekod här på HBK, men jag kanske är naiv... Känner inte till den tidningen Ni refererar till "TT ela" gärna en länk tack då min sökning inte gav svar. Och tack för mig i kommande inlägg/forum här. Önskar alla trevliga och övriga medlemmar ett gott nytt år.Poängen är den att verkligheten inte ser ut som "pöbeln" önskar/tror. Det som jag nämnde kan man läsa i TT ela tidningen och det handlade om en företagare i Lilla Edet.
För något tag sedan hade jag själv en anställd där vi fick dra från hans lön till fogden. Ringde upp fogden och jodå dom har rätt att beslagta fordonet. Han fick sitta på passagerare platsen. Så att låna ut sin HB kan ha sina risker om lagen stoppar vid "fel" tillfälle. Läs gärna artikeln i tidningen, för detta kan ju inte stämma.... Eller
Problemet i Sverige är väl att lagstiftning och domstolar är vida långt ifrån den rättsuppfattning som en stor del av allmänheten har pöbel eller ej! Så anser ju exempelvis domstol och nämndemän att det är okej att kasta sten på poliser och bränna upp polisbilar...... därför att man inte kunde bevisa att avsikten var att träffa! Och friade de åtalade.Är det mig och vilka fler som Ni räknar till "pöbeln"? Trodde faktiskt att det fanns en uppförandekod här på HBK, men jag kanske är naiv... Känner inte till den tidningen Ni refererar till "TT ela" gärna en länk tack då min sökning inte gav svar. Och tack för mig i kommande inlägg/forum här. Önskar alla trevliga och övriga medlemmar ett gott nytt år.
Google -> tt ela = TTELAKänner inte till den tidningen Ni refererar till "TT ela" gärna en länk tack då min sökning inte gav svar.
Jag hoppas att om ett riktigt fall skulle dyka upp där någon blir ifråntagen sin rättmätiga egendom att vi då gemensamt kan hjälpas åt på alla sätt genom massmedia och politiker att påvisa orimligheten i detta gällande rättsläge. Med tanke på kommande lågkonjunktur och högt ränteläge är det ju högst troligt att en del överbelånade handlare kan tvingas till konkurs.I flera inlägg (bl.a. #9) i denna tråd har det redogjorts för gällande rättsläge.
Varför då hålla på och tjafsa med en massa personliga åsikter, och t.o.m. uppmana till lagbrott? (Man får inte återta något som Kronofogden har beslagtagit.)
Pålle
Tack för detta! Ytterligare ett bevis på hur galna reglerna är i Sverige! I mina ögon var ju detta ren stöld från myndigheternas sida! Så om vi återgår till husbilsvärlden kan man rekommendera att exempelvis ta med ett hjul om man lämnar bilen hos en handlare.....Jobbar i byggbranschen. Vi hade på ett bygge en golvfirma som levererade mattrullar till bygget och fakturerade därefter 850.000:-, kort där efter går golvfirman i KK. Byggfirman fick tyvärr lämna i från sig mattrullarna till KK-förvaltaren trots att bevis för betalningen var gjord, varför? Jo mattrullarna var inte tillpassade för bygget utan ansågs vara uppställda i förvar på platsen, att byggfirman betalt för mattrullarna, ja det kan vara men att betala för något som inte är anpassat till bygget fick byggfirman stå för själv. Hur skulle dom gjort? Jo hade mattrullarna varit styckade för de olika rummen i lgh hade mattorna tillhört byggfirman. Detta ärende avgjordes i domstol och kan säga att man lärde sig mycket av den affären.
Någon som vet om konkursande förvarares konkursförvaltare tar Husbil/båt man lämnat för förvaring ???
hur skyddar man sig ??
Vinterförvaring måste ju jämställas med parkering. Och om någon då skulle ta husbil/husvagn eller båt är det ju ren stöld! Ett vinterförvarat fordon måste ju räknas som att man tagit det i besittning....Vansinnigheterna som beskrivits tidigare handlar ju om när man köper på höst och vinter och inte hämtar förrän till våren!Jag tror det