• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens?

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Hoppas jag kan förklara så att ngn förstår hur jag menar. Vi har en Knaus 700. Ovan förar och passagerardörrar samt vindrutan finns förvaringsfack, öppna. Vid sidorna sitter även högtalarna. Om man tänker båda främre ytterhörnen så upptäckte jag i helgen "fukt". Första tanken är ju NEEEEJ! Har kört med fläkt, värme slår från snabbat då det blir varmt i och omkring ett sådant litet utrymme. Därför har fläkten stått på just bara fläkt. Och mindre än ett dygn så känns det torrt. Därav min rubrik, kondens? I dessa hörn "långt inne" från kupén finns ju ingen cirkulation. Har någon råkat ut för samma? Om, hur har ni åtgärdat? Min första tanke är att öppna upp så att det blir flöde till utrymmet ovan vindrutan. Tar tacksamt emot råd från dig som haft problemet och löst det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag en annan typ av husbil... Men den har också skåp och luckor ovanför styrplatsen mm.

Mycket kallras kom det på vintern... Och på sommaren blev där varmt som i en bakugn...

Jag köpte 2-komponent polyuretan skum och lyckades få in det bakom skåpen...

Nu har jag ingen kallras (fukt fångare) och ej heller någon bakugn om sommaren...

Vad jag har hört så får många husbilar fukt bakom inredningen just där du skriver...
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Nu har jag en annan typ av husbil... Men den har också skåp och luckor ovanför styrplatsen mm.

Mycket kallras kom det på vintern... Och på sommaren blev där varmt som i en bakugn...

Jag köpte 2-komponent polyuretan skum och lyckades få in det bakom skåpen...

Nu har jag ingen kallras (fukt fångare) och ej heller någon bakugn om sommaren...

Vad jag har hört så får många husbilar fukt bakom inredningen just där du skriver...
När jag vet mer så låter det ju som en bra lösning, kommer aldrig att "packa" in ngt där ändå. Gissar att det liksom annat skum expanderar mycket och har en förmåga att trycka sönder det som krävs. Hade du erfarenhet av isoleringsarbete eller du bara gjorde det? Man vill ju inte orsaka skada på ngt annat i och omkring utrymmet.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
På 90-talet användes fogskum till allt möjligt.
Fastsättning av fönster var jättevanligt med efterföljande problem som kommer långt efteråt.

Skulle tro att fogskummet försvann från byggena för ca 20-25 år sedan, i alla fall för tätning/fastsättning av fönster och branddörrar.
Om man inte vet vad man gör så ska man nog undvika fogskum, jag skulle iallafall aldrig fogskumma någonting i min husbil och jag skulle aldrig rekommendera någon annan att skumma i husbilen.

Men om du ska fogskumma så täck allting runt omkring så du inte slabbar ner överallt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När jag vet mer så låter det ju som en bra lösning, kommer aldrig att "packa" in ngt där ändå. Gissar att det liksom annat skum expanderar mycket och har en förmåga att trycka sönder det som krävs. Hade du erfarenhet av isoleringsarbete eller du bara gjorde det? Man vill ju inte orsaka skada på ngt annat i och omkring utrymmet.
Nä... inte mer än att jag har totalt renoverat mitt fd hus.

Som någon skriver här forgskum... Forgskum skall du akta dig för... Finns många anledningar till varför...

Det jag använde är ett 2 komponent forgskum som du själv blandar...
Och det jag använde är speciellt för formgjutning... Alltså det Efter expandera mycket litet..
Sen så fyllde jag utrymmen i flera etapper, för att vara på den säkra sidan så det inte blev för mycket på en gång, för då kan det bli problem...
Jag tryckte in ca 0.5L åt gången...
Än har jag som sagt bara märkt fördelar med detta...
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag tror man ska vara väldigt säker på att kondens är felkällan innan man börjar stänga in allt med skum eller annat.

Var det sådan temperaturskillnad att kondens kunde uppstå när du kände fukten? Hade det regnat ute innan?
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Jag förstår! Inget regn eller tvätt på 2-3 veckor. Jag märkte i fjol att det blev mycket kondens på insidan av vindrutan med solskydden fördragna. Skaffade ett Masa täcke och inte en droppe kondens numera. Gissar att det inomhus var ca 21-22 grader och natttemp ute var en bit under 10, kanske ner mot 5-6 grader. Och eftersom det är lika på båda sidor så tog det mig ett dygn av vånda innan jag numera tror på kondens. Jag kommer inte att "våga" skumma utan får hitta på något annat. Tipset säkert jättebra men rädslan att trycka sönder ngt eller som Du skriver stänga in fukt får mig att avstå.+, i vartfall tillsvidare!
 
Toppen