• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens på hyttrutorna?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.316
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad kan man förvänta sig map kondens och frost på insidan av hyttrutorna i en integrerad bil?
Jag tänker på temperaturer ute på -10 till -30 grader.

Hur stor betydelse har det om man har dubbelglas i sidorutorna?

Är det någon skillnad mellan olika lösningar (fabrikat) för mörkläggning/insidig isolering av hyttrutorna?

Jag är inte beredd att hänga på stora kappor utanpå bilen för en natt i taget, när man reser på vintern.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Kondens på hyttrutorna?

jag har dragit upp värmeslangar från värmen till rutan, det fungerar ganska bra jag slipper den värsta imman vid regn, jag ser andra bilar som det dryper av vatten
då mina är torra ,,det är ännu på experimentstadiet men det funkar bra ,, jag har också
ändrat slangdragning från värman så nu är det varmast fram och svalast där man sover
mvh håkan
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Kondens beror som alla vet på att varm och kalla luft möts, oavsett vilken bil, i kojor typ nordic så finns en dörr mot hytten vilket resulterar i att hytten där råder minus grader = ingen kondens! i andra bilar så hjälper det om man har en taklucka på glänt eller annan ventilation.

Har ägt Dethleffs med Alde, 2 kabe med Alde har aldrig haft problem med någon större kondens på hyttrutornas insida, Kabes ”Täcke” är fantastiskt bra! var faktiskt det bästa med bilarna när det gäller vintercamping, golvärmen var bra.. om den funnits där fötterna fanns, har efter våra skrivelser dragits om och kan köras separat på 10:eek:rna och framåt.

Undrar varför inte Truma värmen ansluts till bilens defrostersystem? när bodelen byggs på chassiet. Måste i samband med bodelsbyggnationen vara relativt enkelt att göra, går att styra med spjäll inbyggda i systemet flera fördelar inget kallras i hytten, ingen”Kondens” bättre värmekomfort på det stora hela. En dugligare vinterbil. Något fabrikat har en separat luftslang dragen under vindrutan, en nödlösning verkar det som
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kondens på hyttrutorna?

Jag brukar dra för drapperiet på innsidan och lämna en liten springa öppen i sidodörren, så blir där ventilation den lilla kondens som kan uppstå ibland på frontrutan tar jag bort med vebastorn.
 
Toppen