• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kondens i husbilen?

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Kondens i husbilen?

Vi tänker oss en husbil utan mellanvägg till förardelen som får en hel del kondensvatten på framrutorna vid kallt väder och att antal personer som bor i bilen. Bygg nu om bilen så att förardelen stängs av men i övrigt är allt oförändrat. Självklart kommer personerna i bilen att orsaka lika mycket luftfuktighet som innan genom utandningsluft och matlagning. Denna fuktighet kommer att öka tills luften blir mättad för den befintliga temperaturen. Sedan kommer kondens att uppstå där temperaturen är lägst, alltså där intilliggande luft kyls ner så pass att daggpunkten underskrids.

Gunnars resonemang om framrutan som avfuktare är helt rätt. Enda sättet att behålla en låg luftfuktighet i den ombyggda bilen är att antingen höja temperaturen så att luften kan bära mera vatten eller öka ventilationen så att fuktig luft kan ventileras bort.

Hej Michael

Du har ju rätt i ditt resonemang men en erfarenhet från min förra bil var att fick jag det riktigt tätt till förarhytten så minskade även detta ventilationen då en stor del av tilluft kommer genom bilens ventilationssystem och denna är ju medräknad i bilen totala ventiation vid testerna som görs.

Så min fundering blir att vid en nykonstruktion av en vägg som helt isolerar förarhytten bör man även utöka ventilationen i bodelen. Både för att få bort tillräckligt med luft så att inte kondens uppstår och naturligtvis för att få tillräckligt med syre för den egna hälsan.

Är det rätt eller fel i mitt tänk?!? Rulla lungt Torbjörn :mh4:

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det kan stämma men jag undrar om inte ventilationen i husdelen är beräknad utifrån enbart husdelen utan att ta med förarhytten. Du kan ju ställa bilens ventilation i återcirkulation och med tejpade gälar i framdörrarna (på en delintegrerad/alkov) så kommer inte så mycket luft den vägen. Om denna bilventilation ingår i den totala så borde detta framgå av instruktioner och varningstexter.

F

F.d. 50036

Guest

När ventilationstest gjordes i min (behövs inte nu längre) så togs det hänsyn till hyttens ventilation för den stängdes inte igen på något sätt. Så då måste den ingå i mätresultatet. Jag fick dessutom sätta dit en ventil extra, de svenska normerna krävde lite mer än de tyska på den tiden.

Ha de gott alla, Torbjörn

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag tog inte Gunnars ursprungliga förslag om att använda en oisolerad ruta som avfuktare som allvarligt menat, därav min något vinklade kommentar.

Min nuvarande plåtis har jag haft alldeles för kort tid för att egentligen kunna uttala mig om vinterkomforten, men alltså fyra tidigare husbilar med isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset. Två av dessa fabriksbyggda, en Niesmann och en Pillos, och inga kondensproblem i dessa. Visst kunde det tillfälligt bli lite kondens på fönstren (=kallaste ytan) i bodelen vid vattenkokning men det försvann snabbt.
Alltså inte mer bekymmer med kondens än i de husvagnar jag haft. Och vad jag förstår så beror fuktskadeproblemen hos husvagnar på fuktinträngning utifrån och inte på skador av kondens.

Inte kan man väl på allvar hävda att vare sig komforten eller annat skulle förbättras i en välisolerad husvagn genom tillbygge av en dåligt isolerad förstuga med enkelglas? Om där inte finns en isolerad dörr mellan vagn och förstuga förstås, en populär variant vid permanentuppställning av husvagnar i fjällen vintertid; spiketält.

aake

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Fukten i husbilen kommer från matlagning och från vår utandningsluft mm. Fukten sätter sig på kallaste delen i husbilen. I de flesta fall rutorna fram. Ett tråkigt problem. Skulle man få rutan varm och välisolerad är risken stor att fukten sätter sig på annan plats som då blir bilens kallaste ställe. Ett skåp eller en sänglåda osv. Finns det ingen som provat en avfuktare???
Är det inte så att fukten finns överallt i husbilen/husbilsluften, kläder, dynor, ja i allt.
Men den kondenseraras lättast på enkel rutorna fram.

F

F.d. 50036

Guest

Är det inte så att fukten finns överallt i husbilen/husbilsluften, kläder, dynor, ja i allt.
Men den kondenseraras lättast på enkel rutorna fram.

Visst är det så! Men har man tillräckligt med ventilation och konvektorerna på rätt ställen så skall det inte behöva bildas kondens. Hytten är ju dock ett område som i de flesta bilar saknar den ventilation och värme som behövs när man stängt av motorn. Ibland kan ju bara en lien fläkt vara lösningen som någon skrev tidigare i en tråd.

Rulla lugnt Torbjörn

Toppen