F
F.d. 50036
Guest
Sv: Kondens i husbilen?
Hej Michael
Du har ju rätt i ditt resonemang men en erfarenhet från min förra bil var att fick jag det riktigt tätt till förarhytten så minskade även detta ventilationen då en stor del av tilluft kommer genom bilens ventilationssystem och denna är ju medräknad i bilen totala ventiation vid testerna som görs.
Så min fundering blir att vid en nykonstruktion av en vägg som helt isolerar förarhytten bör man även utöka ventilationen i bodelen. Både för att få bort tillräckligt med luft så att inte kondens uppstår och naturligtvis för att få tillräckligt med syre för den egna hälsan.
Är det rätt eller fel i mitt tänk?!? Rulla lungt Torbjörn
Vi tänker oss en husbil utan mellanvägg till förardelen som får en hel del kondensvatten på framrutorna vid kallt väder och att antal personer som bor i bilen. Bygg nu om bilen så att förardelen stängs av men i övrigt är allt oförändrat. Självklart kommer personerna i bilen att orsaka lika mycket luftfuktighet som innan genom utandningsluft och matlagning. Denna fuktighet kommer att öka tills luften blir mättad för den befintliga temperaturen. Sedan kommer kondens att uppstå där temperaturen är lägst, alltså där intilliggande luft kyls ner så pass att daggpunkten underskrids.
Gunnars resonemang om framrutan som avfuktare är helt rätt. Enda sättet att behålla en låg luftfuktighet i den ombyggda bilen är att antingen höja temperaturen så att luften kan bära mera vatten eller öka ventilationen så att fuktig luft kan ventileras bort.
Hej Michael
Du har ju rätt i ditt resonemang men en erfarenhet från min förra bil var att fick jag det riktigt tätt till förarhytten så minskade även detta ventilationen då en stor del av tilluft kommer genom bilens ventilationssystem och denna är ju medräknad i bilen totala ventiation vid testerna som görs.
Så min fundering blir att vid en nykonstruktion av en vägg som helt isolerar förarhytten bör man även utöka ventilationen i bodelen. Både för att få bort tillräckligt med luft så att inte kondens uppstår och naturligtvis för att få tillräckligt med syre för den egna hälsan.
Är det rätt eller fel i mitt tänk?!? Rulla lungt Torbjörn
Senast redigerad av en moderator: