F
F.d. 50036
Guest
Gör en egen tråd av detta svar från ""Fönsterskrapa bra för helintegrerat" då jag tycker det är ett viktigt ämne som jag tror berör många. Tror att många av er i klubben byter bil pga värmen som egentligen är lätt/billig att åtgärda, istället för att byta bil!
Istället för att att torka kondensvatten i husbilen?
Byggde om värmen i vår husbil förra året en Bürstner Argos 747-2 (stor alkovbil) och fick bort allt av kondens och fukt i hytten, drag och ojämn värme. Det gäller ju att ha luftcirkulation och element på rätt ställe. Alla husbilar är ju olika men ofta har ju tillverkaren fuskat med just värmen!
Vadå fuskat, undrar du?!? I vår bil satt den fantastisk panna Alde 3010 men man hade sparat in på styrpanelen, enklaste varianten istället för digitalvarianten med alla inställningsmöjligheter. Vidare hade man sparat in på konvektorerna för att pressa priset!?! Man hade också sparat in på luftspalter i alkoven vilket gör att värmen inte fungerar, då luften inte kan cirkulera!
Vi gjorde följande ombyggnad av vår husbil: Först av allt så byggdes hela alkoven om, 3 cm luftspalt under hela bädden och rikligt med tilluft från hytten. Vidare konvektorer runt om i alkoven, dessa kunde nu ”suga” luft under bädden från hytten. I hytten monterades ett av Alde:s kompaktelement med fläkt. Den nu digitala panelen gjorde att man kunde ställa om värmen(måste för att kunna utnyttja kompaktelementet), nu roterar vattnet hela tiden och värmen anpassas istället så att rätt temperatur uppnås. Denna inställning kan med fördels användas vid 5-10 plus grader och lägre. Ger jämnare temperatur i hela bilen.
Vidare monterades en stor extra konvektor i dubbelgolvet och två extra konvektorer bakom soffan för att minska kallras från fönstren.
Resultatet blev följande(har hittills bara kunnat testa i -2 grader): dubbelgolvet blev varm i hela bilen kunde utan problem gå barfota överallt, golvet varmt och skönt. Alkoven som tidigare bara blev 10 grader varmare än ute är nu alltid på inställda 20 plus och madrassen är varm och skön. Den natten med 2 minus så skilde temperaturen inte med mer än två grader i dubbelgolv, garage, hytt, alkov eller övriga bodelen. Kallast var hytten som var två grader under inställd temperatur men viktigast av allt ingen kondens eller drag och detta var utan utanpåliggande vintertäcke. Har köpt finska täcket och hoppas kunna testa i vinter, i -20 grader.
En positiv sak som hände var att gasolförbrukningen sjönk(även elförbrukningen vintertid, brukar ha pannan på 7 grader på vinter med el). Gjorde inte jobbet själv med ombyggnaden utan jobbet fixade, Stenstorps Husvagnsservice(experter på Alde), kostnaden blev drygt ca 20,000kr. Billigt med tanke på vad som hände med komforten, blir inte mycket byte av bil för 20,000kr! Vill du göra jobbet själv tror jag inte kostnaden inte blir mer än ca 5000kr, då det mest är arbete, kanske något mer!
Alla bilar är olika men har du problem med fukt, kondens och drag så är det värmen och luftcirkulationen som behöver åtgärdas. Inte en massa fiffiga verktyg att torka kondens med!
Lycka till önskar Torbjörn
Istället för att att torka kondensvatten i husbilen?
Byggde om värmen i vår husbil förra året en Bürstner Argos 747-2 (stor alkovbil) och fick bort allt av kondens och fukt i hytten, drag och ojämn värme. Det gäller ju att ha luftcirkulation och element på rätt ställe. Alla husbilar är ju olika men ofta har ju tillverkaren fuskat med just värmen!
Vadå fuskat, undrar du?!? I vår bil satt den fantastisk panna Alde 3010 men man hade sparat in på styrpanelen, enklaste varianten istället för digitalvarianten med alla inställningsmöjligheter. Vidare hade man sparat in på konvektorerna för att pressa priset!?! Man hade också sparat in på luftspalter i alkoven vilket gör att värmen inte fungerar, då luften inte kan cirkulera!
Vi gjorde följande ombyggnad av vår husbil: Först av allt så byggdes hela alkoven om, 3 cm luftspalt under hela bädden och rikligt med tilluft från hytten. Vidare konvektorer runt om i alkoven, dessa kunde nu ”suga” luft under bädden från hytten. I hytten monterades ett av Alde:s kompaktelement med fläkt. Den nu digitala panelen gjorde att man kunde ställa om värmen(måste för att kunna utnyttja kompaktelementet), nu roterar vattnet hela tiden och värmen anpassas istället så att rätt temperatur uppnås. Denna inställning kan med fördels användas vid 5-10 plus grader och lägre. Ger jämnare temperatur i hela bilen.
Vidare monterades en stor extra konvektor i dubbelgolvet och två extra konvektorer bakom soffan för att minska kallras från fönstren.
Resultatet blev följande(har hittills bara kunnat testa i -2 grader): dubbelgolvet blev varm i hela bilen kunde utan problem gå barfota överallt, golvet varmt och skönt. Alkoven som tidigare bara blev 10 grader varmare än ute är nu alltid på inställda 20 plus och madrassen är varm och skön. Den natten med 2 minus så skilde temperaturen inte med mer än två grader i dubbelgolv, garage, hytt, alkov eller övriga bodelen. Kallast var hytten som var två grader under inställd temperatur men viktigast av allt ingen kondens eller drag och detta var utan utanpåliggande vintertäcke. Har köpt finska täcket och hoppas kunna testa i vinter, i -20 grader.
En positiv sak som hände var att gasolförbrukningen sjönk(även elförbrukningen vintertid, brukar ha pannan på 7 grader på vinter med el). Gjorde inte jobbet själv med ombyggnaden utan jobbet fixade, Stenstorps Husvagnsservice(experter på Alde), kostnaden blev drygt ca 20,000kr. Billigt med tanke på vad som hände med komforten, blir inte mycket byte av bil för 20,000kr! Vill du göra jobbet själv tror jag inte kostnaden inte blir mer än ca 5000kr, då det mest är arbete, kanske något mer!
Alla bilar är olika men har du problem med fukt, kondens och drag så är det värmen och luftcirkulationen som behöver åtgärdas. Inte en massa fiffiga verktyg att torka kondens med!
Lycka till önskar Torbjörn