• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kondens i husbilen?

F

F.d. 50036

Guest
Gör en egen tråd av detta svar från ""Fönsterskrapa bra för helintegrerat" då jag tycker det är ett viktigt ämne som jag tror berör många. Tror att många av er i klubben byter bil pga värmen som egentligen är lätt/billig att åtgärda, istället för att byta bil!

Istället för att att torka kondensvatten i husbilen?

Byggde om värmen i vår husbil förra året en Bürstner Argos 747-2 (stor alkovbil) och fick bort allt av kondens och fukt i hytten, drag och ojämn värme. Det gäller ju att ha luftcirkulation och element på rätt ställe. Alla husbilar är ju olika men ofta har ju tillverkaren fuskat med just värmen!

Vadå fuskat, undrar du?!? I vår bil satt den fantastisk panna Alde 3010 men man hade sparat in på styrpanelen, enklaste varianten istället för digitalvarianten med alla inställningsmöjligheter. Vidare hade man sparat in på konvektorerna för att pressa priset!?! Man hade också sparat in på luftspalter i alkoven vilket gör att värmen inte fungerar, då luften inte kan cirkulera!

Vi gjorde följande ombyggnad av vår husbil: Först av allt så byggdes hela alkoven om, 3 cm luftspalt under hela bädden och rikligt med tilluft från hytten. Vidare konvektorer runt om i alkoven, dessa kunde nu ”suga” luft under bädden från hytten. I hytten monterades ett av Alde:s kompaktelement med fläkt. Den nu digitala panelen gjorde att man kunde ställa om värmen(måste för att kunna utnyttja kompaktelementet), nu roterar vattnet hela tiden och värmen anpassas istället så att rätt temperatur uppnås. Denna inställning kan med fördels användas vid 5-10 plus grader och lägre. Ger jämnare temperatur i hela bilen.

Vidare monterades en stor extra konvektor i dubbelgolvet och två extra konvektorer bakom soffan för att minska kallras från fönstren.

Resultatet blev följande(har hittills bara kunnat testa i -2 grader): dubbelgolvet blev varm i hela bilen kunde utan problem gå barfota överallt, golvet varmt och skönt. Alkoven som tidigare bara blev 10 grader varmare än ute är nu alltid på inställda 20 plus och madrassen är varm och skön. Den natten med 2 minus så skilde temperaturen inte med mer än två grader i dubbelgolv, garage, hytt, alkov eller övriga bodelen. Kallast var hytten som var två grader under inställd temperatur men viktigast av allt ingen kondens eller drag och detta var utan utanpåliggande vintertäcke. Har köpt finska täcket och hoppas kunna testa i vinter, i -20 grader.

En positiv sak som hände var att gasolförbrukningen sjönk(även elförbrukningen vintertid, brukar ha pannan på 7 grader på vinter med el). Gjorde inte jobbet själv med ombyggnaden utan jobbet fixade, Stenstorps Husvagnsservice(experter på Alde), kostnaden blev drygt ca 20,000kr. Billigt med tanke på vad som hände med komforten, blir inte mycket byte av bil för 20,000kr! Vill du göra jobbet själv tror jag inte kostnaden inte blir mer än ca 5000kr, då det mest är arbete, kanske något mer!

Alla bilar är olika men har du problem med fukt, kondens och drag så är det värmen och luftcirkulationen som behöver åtgärdas. Inte en massa fiffiga verktyg att torka kondens med!

Lycka till önskar Torbjörn :spinny:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kondens i husbilen?

Intressant Torbjörn.

Men det torde bli höga gasolkostnader att slåss med norrländsk vinterkyla på detta vis, om nu inte vintrarna fortsätter på samma vis som nu (inte mer än -7C idag, jämfört med under -30C samma tid de föregående två åren).

Att släppa ut varmluft i underkant på en fönster är ju det gamla sättet att komma tillrätta med "kallstrålning", men energieffektivare är att isolera. På en av mina gamla husbilar (en Niesmann Clou) fanns en isolerad mellanvägg med dörrlucka från fabrik och på tre andra bilar har jag byggt eller låtit bygga i efterhand.

Här en bild på min nuvarande plåtis med nybyggd heltät mellanvägg och dörr med 23mm isolering av PU-skum. Varmluftutsläpp från pannan på bodelssidan av väggen. Vi får se om jag överhuvud får någon användning av mitt gamla finska täcke när det blir riktig vinter; förarhuset och frontrutan blir ändå varma och rena av den Eber som jag kör före start av motorn i riktig kyla.

IMG_3408 (Large).jpg

IMG_3412 (Large).jpg

aake
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Kondens i husbilen?

Fukten i husbilen kommer från matlagning och från vår utandningsluft mm. Fukten sätter sig på kallaste delen i husbilen. I de flesta fall rutorna fram. Ett tråkigt problem. Skulle man få rutan varm och välisolerad är risken stor att fukten sätter sig på annan plats som då blir bilens kallaste ställe. Ett skåp eller en sänglåda osv. Finns det ingen som provat en avfuktare???
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Kondens i husbilen?

Hej aake
Snyggt gjort!!
Ser att du tagit efter NORDIC. Hurra Hurra för dig.
/Vidhem
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kondens i husbilen?

Inte alls vidhem!
Vad jag vet har Nordic inte tillverkat husbilar mer än runt 20 år och jag gjorde på detta vis redan med min första campingbil en MB 206D sommaren -79.
aake
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kondens i husbilen?

Fukten i husbilen kommer från matlagning och från vår utandningsluft mm. Fukten sätter sig på kallaste delen i husbilen. I de flesta fall rutorna fram. Ett tråkigt problem. Skulle man få rutan varm och välisolerad är risken stor att fukten sätter sig på annan plats som då blir bilens kallaste ställe. Ett skåp eller en sänglåda osv. Finns det ingen som provat en avfuktare???


Ser man till att ha bilen väl ventilerad brukar det inte bli kondens på det viset. En oisolerad ruta blir väldigt mycket kallare än en sänglåda.
Avfuktare drivs väl med 220V och brukar dra någon kW, svårt att klara energiförsörjningen.
aake
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.790
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kondens i husbilen?

Jag tror inte man skall se det så negativ att det samlas kondens på den oisolerade framrutan. Som redan nämnts i tidigare inlägg så kommer fukten att lägga sig någon annanstans i husbilen och kanske på ställen som är svårare att kontrollera och torka av tex i sittdynor och sängkläder (vanligt i båtar).

Vad som sker med framrutan är ungefär samma som sker i en byggtork. Den varma, fuktiga luften dras in och kondenseras mot en kall yta i byggtorken där den samlas upp i en behållare.

Skillnaden med framrutan är att vi själva får samla upp vattnet som kondenserats. Det är där "Fönsterskrapan", kommer in som ett bra hjälpmedel.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kondens i husbilen?

I vintras var vi ute en hel del med vår Argos, i 20 minus ungefär. Men vi hade inga direkta problem med kondens på rutorna. Jag har sytt ett extra isolertäcke som jag knäpper fast på skjutdörren till hytten, tycker det funkade väldigt bra, lite kyligare i hytten, men ingen is eller kondens och inget kalldrag mellan hytten och bodelen. Utanpå hytten hade vi finska vintertäcket.

/Annette
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kondens i husbilen?

Gunnar
Din idé för avfukttning bör funka ännu effektivare om man ökar på de kalla ytorna, kanske genom att avstå från isolering på fönster och dörrar i bodelen. Isen får du lätt bort med isskrapa och trasa. Idén torde vara fullt möjlig att applicera även i bostadshus. Patentansökan?

Att det kan bli fuktigt i dåligt isolerade båtar vet jag. Jag har tom övernattat i båt på fjället i snöstorm och det blev en blöt historia. Svårt att ventilera båtar underifrån tyvärr.

Flera av de husbilar där jag byggt eller låtit bygga mellanvägg använde jag först utan sådan och jag kan försäkra att komforten ökade avsevärt efter installation av den isolerade väggen, och några fuktproblem har jag hitintills inte dragits med trots periodvis flitig vinteranvändning här hemma. Det gäller att ha bra ventilation.

I min näst sista bil (en Kabe alkov) fanns inte plats för att bygga mellanvägg utan jag fick klara mig med "vinterdraperi" och finska täcket och visst gick det leva även med detta, men lite kalldrag kring draperiet och kondens på rutorna i förarhuset kom man inte ifrån.

Ju större bil desto mindre problem har jag märkt. I större helintegrerade förekommer dessutom dubbla sidorutor i förarhuset, vilket även detta torde minska problemen betydligt. I en liten bil blir den relativa kalla ytan större och dessutom kommer man närmare denna. I en plåtis vill jag inte bo utan isolerad mellanvägg i vinterkyla.

F.ö. trassel med detta inlägg. Jag försökta lägga in en smiley med varggrin efter första stycket, men denna smiley hamnade på fel plats och när jag försökte sudda denna så försvann hela inlägget! Tröttsam historia, ssk som min första version nog var lite mer välformulerad. Men nu får ni nöja er med detta hastverk eftersom jag loggar ut idag på ett par veckor.

aake
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.790
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kondens i husbilen?

Observera att mitt resonemang endast gäller helintegrerade husbilar som inte har en vägg mellan bodel och förardel. I alkov- och delintegrerade bilarna har man ofta möjlighet att stänga av förardelen mot bodelen.

Fönsterskrapa bra för helintegrerat
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Kondens i husbilen?

Hej Annette och alla andra som skriver i tråden…

Precis som du skriver Annette så fungerar Argosen bra i original men jag har en inneboende kraft som tror att allt kan bli bättre även i en Argos.

Isoleringen är ju inget större problem i Argosen, men den kunde naturligtvis varit tjockare precis som i de flesta bilar. I original har vi även dörr till hytten så precis som Annette skriver är det inga problem med kondens men står dörren uppe så bildas det naturligtvis kondens även i Argosen.

Orsaken till mitt inlägg var upptäckterna som följde när jag ville höja värmekomforten i alkoven, där det blev lite kallare än i övriga bilen. För att få fart på värmen konstaterade vi att luftcirkulationen måste ökas, detta gjorde enklast genom att höja bädden 3cm och ta tilluften från hytten. För att öka effekten ytterligare satte vi konvektorer runt hela alkoven och ett värmerör under bädden som en ”förvärmare” av tilluften.

När vi nu ändå hade tömt Aldesystemet på vatten så passade vi på att sätta in ALDE:s värmeboster under passagerarsätet i hytten. Effekten på denna boster är 500W, vi monterade ett eget termostat till den som jag brukar sätta på 18 grader. Effekten av detta blev underbar och mycket bättre än jag räknat med! Hytten är varm och go på morgonen, om jag vill kan jag använda hytten hela tiden oavsett temperatur på utsidan och ingen som helst tendens till kondens!

Som jag skrev tidigare så upplevde jag att gasolförbrukningen minskade när värmen blev jämnare i bilen, har svårt att förstå att dessa 500W skulle lyckas tömma gasoltuben, jag kan ju dessutom om jag vill sänka termostaten eller helt stänga av den vissa perioder om jag vill spara energi. Tidigare har jag också tätat ”gälarna” som är i hyttdörrarna med magnetmatta så är det enkelt att ta bort om så önskas. Detta är en åtgärd som höjer hyttkomforten avsevärt mycket kalldrag försvinner i hytten speciellt vid kraftig sidvind.

Och när vi som sagt ändå var igång så blev det en konvektor till i dubbelgolvet och en extra slinga med två av ALDE:s ”minikonvektorer” under fönstret vi långsoffan då det var lite kallras där vid riktig kyla ute.

Efter ombyggnaden har jag endast ”testat” i -2 grader och då utan matta på hytten. Hade 6-7 mätpunkter och då diffade dessa ca 2 grader så därför är jag nyfiken på vad som händer vid minus 20 grader. Skulle tro att det blir lite större diff då jag tror att det behövs mer cirkulation i dubbelgolvet för att hålla värmen på topp vid kraftigare kyla. Men detta är ju lätt åtgärdat om det behövs.

Tack alla som skriver i tråden det är kul och ta del av olika uppfattningar/lösningar. Som vi alla vet är ju ingen husbil färdig även om en del märkesfantaster hävdar detta och jag tror att med rätt monterat värmesystem borde kallras, kondens och kalla områden inte finnas i våra bilar. Varför byta en bil som man gillar om det bara är värmen som behöver kompletteras lite för några tusenlappar.

Gott Nytt År och fortsätta att skriv dina reflektioner, Torbjörn :snowman-1-icon:

PS Gunnar jag tror att kondensproblemet försvinner även i en integrerad om värmen är rätt anpassad och monterad eller vad tror du? DS
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kondens i husbilen?

Din idé för avfukttning bör funka ännu effektivare om man ökar på de kalla ytorna, kanske genom att avstå från isolering på fönster och dörrar i bodelen. Isen får du lätt bort med isskrapa och trasa. Idén torde vara fullt möjlig att applicera även i bostadshus. Patentansökan?

Idén påminner om självavfrostande kyl och frys.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kondens i husbilen?

Knarrevik

Påminner ännu mer om vår gamla bryggstuga, enkelglas runt om. Självavfrostande är den tyvärr inte.

aake

Någon som begriper vad som gick fel när jag försökta sudda min smiley i föregående inlägg? Varggrinet var avsett att hamna efter stycket du Knarrevik citerar men hamnade i stället i marginalen ovanför och när jag suddade så försvann alltså hela inlägget.

Nu har jag lärt mig, man kan dra ner sin smiley till önskad plats!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25016

Guest
Sv: Kondens i husbilen?

Torbjörn! Hur mycket konvektorer har du nu efter ombygnaden i mellangolvet? Har en i710 med Trumavärme och tänkte lägga en slinga med konvektorer och funderar på hur mycket man kan behöva i mellangolvet.

/Micke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.405
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Kondens i husbilen?

Vi tänker oss en husbil utan mellanvägg till förardelen som får en hel del kondensvatten på framrutorna vid kallt väder och att antal personer som bor i bilen. Bygg nu om bilen så att förardelen stängs av men i övrigt är allt oförändrat. Självklart kommer personerna i bilen att orsaka lika mycket luftfuktighet som innan genom utandningsluft och matlagning. Denna fuktighet kommer att öka tills luften blir mättad för den befintliga temperaturen. Sedan kommer kondens att uppstå där temperaturen är lägst, alltså där intilliggande luft kyls ner så pass att daggpunkten underskrids.

Gunnars resonemang om framrutan som avfuktare är helt rätt. Enda sättet att behålla en låg luftfuktighet i den ombyggda bilen är att antingen höja temperaturen så att luften kan bära mera vatten eller öka ventilationen så att fuktig luft kan ventileras bort.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Kondens i husbilen?

Hej Gunnar!
Håller helt med dej om att det inte är negativt att framrutan blir fuktig!
Du nämner fönsterskrapan, sedan jag modifierade "skrapan" ( efter goda tips här på forumet) så har jag visserligen på husfönsterna inte kunnat "frambringa" det fräsande & stänkande från skrapan fastän behållaren varit nästan full, innan räckte ett drag på framrutan så spottade & fräste skrapan & då med bara lite vatten i behållaren!
Skall bli intressant att prova i verkligheten (Husbilen)!
Mvh. "PS" funkar även i Halvintregrerad "DS"



Jag tror inte man skall se det så negativ att det samlas kondens på den oisolerade framrutan. Som redan nämnts i tidigare inlägg så kommer fukten att lägga sig någon annanstans i husbilen och kanske på ställen som är svårare att kontrollera och torka av tex i sittdynor och sängkläder (vanligt i båtar).

Vad som sker med framrutan är ungefär samma som sker i en byggtork. Den varma, fuktiga luften dras in och kondenseras mot en kall yta i byggtorken där den samlas upp i en behållare.

Skillnaden med framrutan är att vi själva får samla upp vattnet som kondenserats. Det är där "Fönsterskrapan", kommer in som ett bra hjälpmedel.
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Kondens i husbilen?

Hej.
vi har också en Argos 2009 men vi upplever inte kondens i förarhytten. Ytterst ytterst lite i så fall. Vi avhjälpte detta genom att hänga en filt eller dyligt från alkoven och ner till golvet samt att stänga väggen mellan hytt & bodel. Detta funkar bra för oss i alla fall.

Vi var på campingen i Ullared i helgen och på lördagen var det rätt så kallt, 4-6 grader kallt. Men ingen kondens på rutorna.

Så, ibland är lösningen rätt enkel. Men man kan ju givetvis gå längre om man vill.
//Magnus
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kondens i husbilen?

Vi tänker oss en husbil utan mellanvägg till förardelen som får en hel del kondensvatten på framrutorna vid kallt väder och att antal personer som bor i bilen. Bygg nu om bilen så att förardelen stängs av men i övrigt är allt oförändrat. Självklart kommer personerna i bilen att orsaka lika mycket luftfuktighet som innan genom utandningsluft och matlagning. Denna fuktighet kommer att öka tills luften blir mättad för den befintliga temperaturen. Sedan kommer kondens att uppstå där temperaturen är lägst, alltså där intilliggande luft kyls ner så pass att daggpunkten underskrids.

Gunnars resonemang om framrutan som avfuktare är helt rätt. Enda sättet att behålla en låg luftfuktighet i den ombyggda bilen är att antingen höja temperaturen så att luften kan bära mera vatten eller öka ventilationen så att fuktig luft kan ventileras bort.

Åter på banan efter ett par veckor på Gran Canaria.
Det finns naturligtvis inget att invända mot det du skriver Michael, men jag har alltså valt att i stället komma till rätta med fuktproblemen genom ökad värmekapacitet (från Truma gasol 3,4 kW till Truma diesel 6 kW) och ökad ventilation (en extra taklucka samt en extra ventilator. Totalt tre takluckor med motordrivna fläktar). Större panna behövs för att kunna bibehålla god värmekomfort trots ökad ventilation, avsikten är inte inte att hålla högre inomhustemperatur.
Tyvärr blir det inte enbart vatten på vindrutan vid sträng vinterkyla utan även is (om man nu inte vill trassla med ett täcke över rutorna) och sådant slipper man med en tät mellanvägg.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Kondens i husbilen?

Torbjörn! Hur mycket konvektorer har du nu efter ombygnaden i mellangolvet? Har en i710 med Trumavärme och tänkte lägga en slinga med konvektorer och funderar på hur mycket man kan behöva i mellangolvet.

/Micke

Hej Micke

Har du Truma luftburen värme blir ju det lite annorlund. Hade det imin förra bil som jag också utökade värmesystemet på. Min erfarenhet från detta är att skall det hända något med luftburen värme använd största slangen hela tiden, ända fram. Långa slangdragningar kan kräva extra fläkt.

I Argosen med vattenburen värme är det betydligt enklare att komplettera värmen och få värmen dit man vill. Har två utrymmen i dubbelgolvet ett där tankarna ligger och ett större där jag har förvaring. Där tankarna är tror jag det är ett stor konvektor tvärsöver bilen och en eller två mindre som även ger värme till garaget. i det andra utrymmet var det en tvärsöver fram i orginal har plussat på med en till tvärsöver i bakre delen och ytterligare två mini konvektorer bakom soffan som till viss del också påverkar dubbelgolvet. Jag fixade också om packningen en del i utrymmet sa att det skulle kunna vara mer cirkulation på luften, det är ju lätt att packa tätt när man vill ha in mycket.

Lycka till Torbjörn
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Kondens i husbilen?

Hej.
vi har också en Argos 2009 men vi upplever inte kondens i förarhytten. Ytterst ytterst lite i så fall. Vi avhjälpte detta genom att hänga en filt eller dyligt från alkoven och ner till golvet samt att stänga väggen mellan hytt & bodel. Detta funkar bra för oss i alla fall.

Vi var på campingen i Ullared i helgen och på lördagen var det rätt så kallt, 4-6 grader kallt. Men ingen kondens på rutorna.

Så, ibland är lösningen rätt enkel. Men man kan ju givetvis gå längre om man vill.
//Magnus

Håller helt med dig Magnus inget problem i orginalutförande, men...

jag startade inte med att det var kondens, utan mitt problem var att jag sover i alkoven och har problem med värk. Vid minusgrader ute så är det ingen behaglig temperatur i madrassen och när jag vaknade på morgonen så var mina muskler som förstenade.

Det finns enkla lösningar på detta, låt barnen sova i alkoven och ta själv varma bädden bak, lägga en räddningsfilt under bäddmadrassen(fungerar kanon men var rädd för kondens i längden), åk bara när det är varmt ute eller bygg om och alla får lika skön säng i bilen.

När jag byggt om upptäcket jag att nu kunde jag utnuttja hytten mer även vid kyla utan att det bildades kondens på rutorna. Sedan är ju ventilationen a och o som några redan påpekat men detta är ju inget problem i en Argos den är mycket bra.

Sedan är ju ett vintertäcke ute på rutan också ett mycket bra alternativ som effektivt hindrar att det bildas kondens och vid riktig kyla är det nog också ett måste för värmens skull. Väntar på kallare väder så jag får testa mitt finska täcke!

Skriv gärna mer alla som läser tråden, tycker ämnet är intressant då min uppfattning är att det är ett område som många fabrikanter vill spara in på. Tror att resonemanget är att de flesta åker ändå bara på sommaren!? Det som stör mig mest är att det vore så enkelt att göra jobbet rätt från början på fabriken.

Rulla lungt Torbjörn :msn_wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen