• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressor kyl

Adde09

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2024
Hej.
Jag funderar på att köpa ett Dometic kompressor kyl o frys som är på 56w. Undrar hur offta kylen går o hur mycket sol celler o batteri man behöver. Vill kunna fricampa hemma på sommaren o i Spanien på vintern. Tar gärna emot tips från er som har kompressor skåp
 

Ulla & Claes

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
8024
Medlemskap
2025
Hej.
Jag funderar på att köpa ett Dometic kompressor kyl o frys som är på 56w. Undrar hur offta kylen går o hur mycket sol celler o batteri man behöver. Vill kunna fricampa hemma på sommaren o i Spanien på vintern. Tar gärna emot tips från er som har kompressor skåp
I vår plåtis har vi ett 90 l Dometic kompressorkylskåp. Vi fricampar mycket och har monterat en 150 w solcell med MPPT-laddare och har ett 90 AH Litiumbatteri (Super B).
Kylskåpet fungera mycket bra även när det är +30 grader utomhus. Vårt kylskåp går ganska ofta tycker vi, ungefär 10 min kanske 4 gånger per timme, men det är inget störande brummande egentligen. Med solcellen laddas batteriet upp till max en solig dag, på natten sjunker laddstatus till ung 60-65% tack vare kylen. Men som sagt Litiumbatteriet laddas fullt på dagen . Och är det transportdag laddas ju batteriet även via generatorn. I oktober när solen börjar stå lägre så har solcellen svårt att ladda tillräckligt men då slutar vår säsong...
Vi är helnöjda med hur solcell och kylskåp funkar.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det drar ca 25w i genomsnitt. Om det blir varmt på sommaren och du får problem med värmen på baksidan av kylskåpet, så montera nån datorfläkt i ventilgallren.
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Hej.
Jag funderar på att köpa ett Dometic kompressor kyl o frys som är på 56w. Undrar hur offta kylen går o hur mycket sol celler o batteri man behöver. Vill kunna fricampa hemma på sommaren o i Spanien på vintern. Tar gärna emot tips från er som har kompressor skåp
Hej
I vår Plåtis har vi ett Thetford kompressorkylskåp på 84 l som fungerar alldeles förträffligt. Förbrukning 0,35 kWh / 24 tim enl spec. Har hyfsad batteribank litium 200 AH + solcell 150 W = Väldigt nöjd

Mvh Stellplatz
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.712
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En fråga till er som kompressorkylskåpen fungerar bra för med tanke på elförbrukningen. Hur fungerar det under t.ex september månad om det är en veckas stillastående utan el-anslutning med regn och mulet? ( obs, frågan är seriös då vi ibland använder husbilen så i september)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.947
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fråga till er som kompressorkylskåpen fungerar bra för med tanke på elförbrukningen. Hur fungerar det under t.ex september månad om det är en veckas stillastående utan el-anslutning med regn och mulet? ( obs, frågan är seriös då vi ibland använder husbilen så i september)
Se svar i inlägg4, det ger en hint
lägg till denna förbrukning till din totala dygnsförbrukning så vet du på ett ungefär när batteriet är tomt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.712
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Se svar i inlägg4, det ger en hint
lägg till denna förbrukning till din totala dygnsförbrukning så vet du på ett ungefär när batteriet är tomt.
Hej
Frågan var nog lite otydlig, det jag mest funderade över var om solcellerna klarade en vecka med regn och mulet i september då kopressorkylskåpen är betydligt mer energikrävande än apsortionskylskåpen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.220
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En fråga till er som kompressorkylskåpen fungerar bra för med tanke på elförbrukningen. Hur fungerar det under t.ex september månad om det är en veckas stillastående utan el-anslutning med regn och mulet? ( obs, frågan är seriös då vi ibland använder husbilen så i september)
Jag "fricampar" 365 dagar om året...
Och har nu en stor kompressor kyl/frys på 139L.
Om man inte har tillgång till annan el än solpaneler och batteri...
Då skall man ha så många paneler som man får plats med.
Expl.... Vid dåligt väder kanske du har 2,5A laddning från 250w panel....
Men har du fyra 250w paneler så får du ju i samma stund in 10A...:spinny:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.947
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
Frågan var nog lite otydlig, det jag mest funderade över var om solcellerna klarade en vecka med regn och mulet i september då kopressorkylskåpen är betydligt mer energikrävande än apsortionskylskåpen.
Enligt mina erfarenheter så med regn/mulet så ger inte mina solpaneler (360W) nästan någonting, ett 100Ah blybatteri kan du tömma på ca.0,6kWh
(utan för stor degradering)
Ett 100Ah Litium på ca. 1,2kWh.
Så med förbrukningen i inlägg4 så kräver den kylen i regn/mulet 1st fulladdat 100Ah blybatteri på ca. 2 dygn,
och ett dito litium blir det dubbla gångtiden.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag "fricampar" 365 dagar om året...
Och har nu en stor kompressor kyl/frys på 139L.
Om man inte har tillgång till annan el än solpaneler och batteri...
Då skall man ha så många paneler som man får plats med.
Expl.... Vid dåligt väder kanske du har 2,5A laddning från 250w panel....
Men har du fyra 250w paneler så får du ju i samma stund in 10A...:spinny:
Och/eller köra sitt elverk.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.840
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag "fricampar" 365 dagar om året...
Och har nu en stor kompressor kyl/frys på 139L.
Om man inte har tillgång till annan el än solpaneler och batteri...
Då skall man ha så många paneler som man får plats med.
Expl.... Vid dåligt väder kanske du har 2,5A laddning från 250w panel....
Men har du fyra 250w paneler så får du ju i samma stund in 10A...:spinny:

I Sverige/Norge i September i mulet/regnigt väder..? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.840
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
September 2022 i Sverige var himla solig och varm ;)

Så här var frågan:
"En fråga till er som kompressorkylskåpen fungerar bra för med tanke på elförbrukningen. Hur fungerar det under t.ex september månad om det är en veckas stillastående utan el-anslutning med regn och mulet? ( obs, frågan är seriös då vi ibland använder husbilen så i september)"
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.220
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så här var frågan:
"En fråga till er som kompressorkylskåpen fungerar bra för med tanke på elförbrukningen. Hur fungerar det under t.ex september månad om det är en veckas stillastående utan el-anslutning med regn och mulet? ( obs, frågan är seriös då vi ibland använder husbilen så i september)"
Svaret har du ju i mitt inlägg no 10..
Vill man sen i detta forum ha svar på hur vädret eller hur mycket solen lyser i september.... Då få man nog ha en himla tur om" han där uppe" svarar här på hbk.. ;)
 
Senast ändrad:
Toppen