• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komposit gasflaska på vintern

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Hej,
Har hört att man inte skall ha komposit gasflaskor på vintern. Är det under en viss temp de inte fungerar, vilken i så fall? Eller är det en degradering av hur mycket man får ut ur flaskan i förhållande till temp? Hur ser i så fall denna kurva ut?
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Jo komposit funkar inte bra .vintertid.. jag testat med värmeljus i gasolskåpet eller värma vatten och ställa in ..en katastrof om aldepannan stoppar så här års .är ofta i Kuren och nu förbrukar ja en flaska på 14 dagar .
Kanske ska ordna med en flaska till ...en liten 5 kilos nåt stål ställa den under diskbänken och koppla in på kylskåpet anslutning .det fungerar
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jo komposit funkar inte bra .vintertid.. jag testat med värmeljus i gasolskåpet eller värma vatten och ställa in ..en katastrof om aldepannan stoppar så här års .är ofta i Kuren och nu förbrukar ja en flaska på 14 dagar .
Kanske ska ordna med en flaska till ...en liten 5 kilos nåt stål ställa den under diskbänken och koppla in på kylskåpet anslutning .det fungerar
Värmeljus i gasolskåpet är nog inte den bästa idé som kläckts tyvärr och att ha en gasoltub inne i bilen är tyvärr inte den heller så lysande som idé räknat.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo komposit funkar inte bra .vintertid.. jag testat med värmeljus i gasolskåpet eller värma vatten och ställa in ..en katastrof om aldepannan stoppar så här års .är ofta i Kuren och nu förbrukar ja en flaska på 14 dagar .
Kanske ska ordna med en flaska till ...en liten 5 kilos nåt stål ställa den under diskbänken och koppla in på kylskåpet anslutning .det fungerar
Båda idéerna är helt mot regler hur gaskärl får användas och direkt livsfarliga funderingar/tips.
 
Senast ändrad:

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jo komposit funkar inte bra .vintertid.. jag testat med värmeljus i gasolskåpet eller värma vatten och ställa in ..en katastrof om aldepannan stoppar så här års .är ofta i Kuren och nu förbrukar ja en flaska på 14 dagar .
Kanske ska ordna med en flaska till ...en liten 5 kilos nåt stål ställa den under diskbänken och koppla in på kylskåpet anslutning .det fungerar

Är det inte bättre att skaffa sig 1 eller 2 stålflaskor istället och kunna sova tryggt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Känner till "problemet" med kompositflaskor, men hur stort är det i husbil?

Jag kör (bl.a) en gasolkanon i mitt hobbygarage, en luft/luft-värmepump håller +10C i garaget konstant.
När jag startar kanonen med en kompositflaska C10 så blir flaskan helt täckt med frost efter ca.1h och effekten sjunker rejält
Är nivån låg så går detta mycket snabbare, då lägger jag flaskan för att få en större kontaktyta av slatten (1-2kg) i flaskan, och effekten ökar en stund. I em. stoppade kanonen på gasbrist, och faktiskt så var flaskan tom på vätska.
När jag kör med stål flaska i +10-15grader så är det alltid full effekt på kanonen.

Så jag undrar ifall detta verkligen är ett stort problem med den begränsade förbrukningen i en husbil?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så jag undrar ifall detta verkligen är ett stort problem med den begränsade förbrukningen i en husbil?
Japp det är det.
Se inlägg med paraktisk erfarenhet i denna tråd.

Gasolförbrukningen är inte vad jag skulle kalla begränsad i en husbil vid -10 -20 grader.
Tydligen är den stor nog att man inte få ut de sista kilona gasol ur en kompositflaska.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Känner till "problemet" med kompositflaskor, men hur stort är det i husbil?

Jag kör (bl.a) en gasolkanon i mitt hobbygarage, en luft/luft-värmepump håller +10C i garaget konstant.
När jag startar kanonen med en kompositflaska C10 så blir flaskan helt täckt med frost efter ca.1h och effekten sjunker rejält
Är nivån låg så går detta mycket snabbare, då lägger jag flaskan för att få en större kontaktyta av slatten (1-2kg) i flaskan, och effekten ökar en stund. I em. stoppade kanonen på gasbrist, och faktiskt så var flaskan tom på vätska.
När jag kör med stål flaska i +10-15grader så är det alltid full effekt på kanonen.

Så jag undrar ifall detta verkligen är ett stort problem med den begränsade förbrukningen i en husbil?
Peter k ja antar du har skorsten på din gasolvärmare ?
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ok vet inte hur ja ska tänka .nu..du använder en gasolvärmare inomhus i en hobbylokal ? Och inget avgasrör !
Vad ja vet så avger förbränning av gasol
Avgaser som koldioxid
Den dödar smärtfritt .ger syre brist .kolmonoxid .. den gör att man.blir förgiftad sjuk liknande influensa .. långvarig förviring .ja psykos . Av vad du skriver så är du förrvirad .För alla som använder gasol vet vikten av ventilationen .
Det somnar in personer i mellanåt husvagnar å husbilar .kanske för de använder gasolspiseln länge utan ventilation !
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok vet inte hur ja ska tänka .nu..du använder en gasolvärmare inomhus i en hobbylokal ? Och inget avgasrör !
Vad ja vet så avger förbränning av gasol
Avgaser som koldioxid
Den dödar smärtfritt .ger syre brist .kolmonoxid .. den gör att man.blir förgiftad sjuk liknande influensa .. långvarig förviring .ja psykos . Av vad du skriver så är du förrvirad .För alla som använder gasol vet vikten av ventilationen .
Det somnar in personer i mellanåt husvagnar å husbilar .kanske för de använder gasolspiseln länge utan ventilation !
Du har helt rätt, man ska vara försiktig och tänka till innan man använder gasol i ett slutet utrymme.
Det viktigaste är att tillse god ventilation, man kan även se till att kaminen har koldioxidvakt.

Du kan vara lugn i mitt fall, garaget (270m2) är välventilerat.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du har helt rätt, man ska vara försiktig och tänka till innan man använder gasol i ett slutet utrymme.
Det viktigaste är att tillse god ventilation, man kan även se till att kaminen har koldioxidvakt.

Du kan vara lugn i mitt fall, garaget (270m2) är välventilerat.
Eeeelda för krååååkan då trår jak.
(PS! Skrivet på norrländsk dialekt, överkalixmålet)
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Du har helt rätt, man ska vara försiktig och tänka till innan man använder gasol i ett slutet utrymme.
Det viktigaste är att tillse god ventilation, man kan även se till att kaminen har koldioxidvakt.

Du kan vara lugn i mitt fall, garaget (270m2) är välventilerat.
Nä 270 kvm säger inget..inte takhöjden heller...som ger total volym.
Förbränning ger kolmonoxid den stiger .. koldioxid sjunker ...Tids nog blir det än risk
När det gäller diesel värmare så skall de inte användas i lokal.ja om de nu inte står utanför.
Tänker .försök minska värmeförlust i din lokal .kanske avskärma .. och investera o nåt riktigt värmesystem!
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Vi kör med komposit året runt fungerar perfekt omman har en duokoppling på regulatorn
då går den över på den andra flaskan när den första är igenisad och byter sedan tillbaka när den kan användas igen
vi har inte haft några som helst problem me kompositflaskan önskade dock att den vär lite större .
och då kör vi inte enbart i tropikernas Skåne utan även i Dalarna
i Dalarna
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Vi kör med komposit året runt fungerar perfekt omman har en duokoppling på regulatorn
då går den över på den andra flaskan när den första är igenisad och byter sedan tillbaka när den kan användas igen
vi har inte haft några som helst problem me kompositflaskan önskade dock att den vär lite större .
och då kör vi inte enbart i tropikernas Skåne utan även i Dalarna
i Dalarna
Det va en smart lösning .duokoppling .
För min del är vikten inget problem
Ska fråga på gasolfyllarna om detta
 
Toppen