• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komposit gasflaska på vintern

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Hej,
Har hört att man inte skall ha komposit gasflaskor på vintern. Är det under en viss temp de inte fungerar, vilken i så fall? Eller är det en degradering av hur mycket man får ut ur flaskan i förhållande till temp? Hur ser i så fall denna kurva ut?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Omvandling av gasolvätskan till gas kräver värme.
Den nödvändiga värmen tas från gasolflaskans omgivning.
Om man har en gasolflaska som isolerar mot omgivningen, som en kompositflaska gör, kommer tillgänglig värme för förgasningen att bromsas.

Förgasningen kommer dock inte att upphöra helt, utan beroende på hur mycket gas man vill förbruka, kan flaskan klara av det eller inte vid var given temperatur.

Det kan tex gå utmärkt att köra kylskåpet på gasol vid -10, men värmen kan inte köras på grund av ca 10 gånger större gasbehov.

Min erfarenhet är att det blir problem med värmen kallare än ca -10.
Men detta säger egentligen ingenting, hur stort är mitt gasbehov och hur varmt är det i min gasolkoffert.....

Det är så många variabler inblandade att ett generellt diagram över gasproduktionen inte kan göras.

Men, det är ganska enkelt i praktiken, vintercamping = metallflaskor.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
En erfarenhet vid -20 grader, Aldepannan stannade då den inte fick tillräckligt med gasol. Då var det ca 3,5 kg kvar i kompositflaskan. Vi kunde starta pannan igen efter ca 20 min men den stannade igen efter 15 min. Gjorde så några ggr men när det var ca 2 kg kvar gick det inte längre. Stålflaskan var helt tömd. Ett sätt är att köra 2 st samtidigt. Nackdelen är att båda flaskorna tar slut samtidigt.
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Hej,Det finns stålflaskor som bara väger 11-12 kg har själv sådana.Fick reda när jag köpte h-bil 2005 att i att i tyskland är det ej
tillåtet för en tysk att använda annat än stålflaskor av säkerhetsjäl då man har flaskorna i bilen,på vissa bilar vid passagerarstolen,
Vet ej om det gäller fortfarande men verkar en bra tanke tycker jag./l-G
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej,Det finns stålflaskor som bara väger 11-12 kg har själv sådana.Fick reda när jag köpte h-bil 2005 att i att i tyskland är det ej
tillåtet för en tysk att använda annat än stålflaskor av säkerhetsjäl då man har flaskorna i bilen,på vissa bilar vid passagerarstolen,
Vet ej om det gäller fortfarande men verkar en bra tanke tycker jag./l-G
Man har väl inte gasoltuben inne i bodelen! Den sitter väl i ett eget utrymme med avlopp nedåt för att eventuellt läckage skall kunna "rinna" ut.
Så har det i allafall varit på de gasolanläggningar jag sett.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,Det finns stålflaskor som bara väger 11-12 kg har själv sådana.Fick reda när jag köpte h-bil 2005 att i att i tyskland är det ej
tillåtet för en tysk att använda annat än stålflaskor av säkerhetsjäl då man har flaskorna i bilen,på vissa bilar vid passagerarstolen,
Vet ej om det gäller fortfarande men verkar en bra tanke tycker jag./l-G
Det finns ingen sådan regel i Tyskland.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
När vi beställde våran Pössl år 2017 så köpte vi direkt därpå en sån komposit gasolflaska med fyllstop. Det gick utmärkt att klara kontrollbesiktningen och gasolkontrollen i Tyskland med en komposit flaska ombord. Bara att påfylla den själv hos en LPG mack - det anses fortfarande lite ovälkommet, men detta är ett annat ämne.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
När vi beställde våran Pössl år 2017 så köpte vi direkt därpå en sån komposit gasolflaska med fyllstop. Det gick utmärkt att klara kontrollbesiktningen och gasolkontrollen i Tyskland med en komposit flaska ombord. Bara att påfylla den själv hos en LPG mack - det anses fortfarande lite ovälkommet, men detta är ett annat ämne.
Nja inte komposit. Men däremot alu flaska med fyllstop
 
Toppen