• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Komplettera med ett batteri till

Andreas S

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17529
Medlemskap
2021
Är nybliven husbilsägare. Har köpt en Burstner IXEO 726 årmodell 2010. Det sitter "bara" ett batteri i. Finns plats och är förberett för ett batteri till. Enda nackdelen om vi monterar ett batteri till är att vi inte kan använda värdeskåpet. Men det kan jag leva med.......

Batteriet som sitter i är på 75 ah. Det är ett "Marine-Caravan" batteri.
Vad är viktigt att tänka på? Är det värt att satsa på så stort som möjligt eller måste det va ett 75 ah det med? Nåt annat som är viktigt?

Vi har inga solceller på taket och kommer fricampa mycket.

Vill ha rejäla grejer som jag kan lite på........

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Komplettera med ett batteri till

Batteribanken bör nog innehålla batterier som är så lika som möjligt i kapacitet då det finns ett inre motstånd i batterier, motståndet ökar med kapaciteten.
(det går nog inte att ladda ett stort batteri med en för liten laddare)

Blandar man gamla med nya batterier skall man nog inte räkna med att kunna ladda de nya batterierna fulla om de ligger parallella i laddkretsen.;)

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej

Vi njuter, använder allt vi vill, när som inkl. 5.1 vid full drift 60A tv sound..
Har sällan försatt mig med i situationen att "snåla", vi lever nu, inte i morgon!

MVH. 360W solpaneler +300Ah batteribank.

Som seglare kan jag säga ett ord, "snåla på strömmen".

Stäng av allt som inte behövs(lysen, WIFI, reducera ev fläkt för värmen på natten mm), stäng av centralström när ni lämnar husbilen mm samt ladda paddor od när motorn går.

Försök att varje dag köra motorn en halvtimme-timme så att inte batterierna går ned sig.

Men, inse att strömmen är en bristvara och spara :)

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

För mej är det inte förbrukningen som bestämmer hur mycket solceller jag ska montera. Jag sätter så mycket som får plats.
Blir det för mycket gör det inget, blir det för lite blir det problem...

F

F.d. 26270

Guest

Har ett litet elverk som går på gasol(572W) men kan återkopplas till bensindrift, ditt pris är 572 kr!!!
:spinny:

F

F.d. 26270

Guest

Hej Kent, vi jobbar ju inom ÖLL båda två!!
Så sant som det är sagt!
Själv kör jag med motordrivna solceller(0-42grader) för att optimera infallsvinklar, utnyttjar även skiljerelä mellan bil & bodel som efter 13,6v på bildelen kopplar in bodelen och försörjer i första hand kylskåpet under färd men även bodelsbatteriet, har två 80Ah som sekvenskopplas också via ett skiljerelä(från båtbranchen, laddar efter 13,6v och kopplar ifrån vid 12,8v) Skiljereläet finns att köpa på Biltema och fungerat ua i flera år!!!
Häls
Kent Holmbom
:music-icon:

Toppen