• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kolla upp säljare/hantverkare.

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Hittade allabolag.se - Företagsinformation om alla Sveriges bolag , där kan man få en uppfattning om firmors/hantverkares ekonomiska status. Kan vara bra om man ställer sitt fordon till salu där alt. erlägger en större summa handpenning på ett fordon å inte avhämtar det samtidigt. Har fått för mig att vid en konkurs så ingår allt i lagret som finns på plats, troligen inte sådant som är inlämnat för service .(Kan ha fel). Kan även vara till nytta vid anlitande av hantverkare för att kolla seriösiteten. Man kan ju även kolla grannen som ev. har firma å se om han är så rik som det yttre skalet ger sken av:santa-2-icon: ! Ha det bra.
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Kolla upp säljare/hantverkare.

Om du lämnar in din beg husbil på hösten och skall hämta ut din nya på våren se till att få en bankgaranti eller stå kvar som ägare för vid en konkurs blir du utan både pengar och bil
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Kolla upp säljare/hantverkare.

Om man nu inte är så kunnig att läsa ut bokslut så finns det ett par viktiga nyckeltal för den oinvigde att läsa ut.

Ett viktigt nyckeltal är ”Soliditeten ”, den skall vara så hög som möjligt, helst över 35 %. Soliditet är ett mått på det egna kapitalets andel av det totala kapitalet i ett bolag. Ett mått på bolagets samlade kapitalstyrka

Kassalikviditeten är också annan mycket viktig parameter och beräknas i procent, ett mått på den kortsiktiga betalningsförmågan i företaget.
Helst skall den vara över 100%, då har företaget har en god likviditetsförmåga att betala omgående sina kortfristiga skulder. Om man har under 100% måste kundfodringar komma in till företaget innan leverantörerna får sina pengar, alltså från ” hand till mun ” , detta betyder om man nu har lämnat in sin husbil till försäljning så måste företaget få betalt av sin kund innan en utbetalning kan ske till ägaren,,, halvbra alltså.

Ett annat mycket intressant siffra är ” Kortfristiga skulder ” Detta tal visar vilken försäljnings-ruljans företaget befinner sig vid bokslutsdagen, dvs hur mycket affärer företaget har på gång. En ynklig siffra innebär att företegat ligger i stiltje, då skall man se upp.

Mitt tips är, med tanke på den finansiella krisen vi nu befinner oss i, gäller än en gång
”Cash is King ” man skall kolla in och koncentrera sig på Kassalikviditeten.
Soliditet som nyckeltal är inte så avgörande längre eftersom bankerna inte lånar ut några pengar eller har några.
 
Toppen