• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kolla gasolanläggningen

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Jag har en provtryckare för gasol.
Vet dock inte vilka värden/kriterier som ska uppfyllas för att anläggningen kan anses godkänd med den metoden.
Jag kan pumpa till max 0,8 bar.
Testa detta under en timme utan att trycket sjönk.
Någon här som vet hur mätningen ska göras på ett ”korrekt” sätt?

Bilagor

• IMG_0911.jpeg
    IMG_0911.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 8

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Riktigt så enkelt är det inte
När man lägger på 150 mbar så stressar man fram smygande fel som kommer längre fram

Det där får du allt ta och utveckla lite. Alla förbrukare ska utan problem klara 150mbar vid test, men du menar att man inte ska genomföra detta pga fel längre fram. Om ett fel kommer senare hu härleder du det tillbaka till testet?

Hälsningar
Peter

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Trycket spelar roll!

En täthetskontroll skall göras vi 150 mbar, men trycket efter reduceringsventilen är ju endast 50 mbar.

Enkel matematik, enligt gasfackkunniga: (150 mbar/30 mbar)² x 10 min = 250 minuter.

Om man mäter vid arbetstrycket (30 mbar) ska man alltså vänta i drygt 4 timmar – inte 10 minuter – innan man avläser tryckfallet.

Pålle
Det skall väl stå 30 mbar i första meningen, inte 50?

Toppen