Hej, det blir lite underligt, för hur och var man kan pumpa vissa tryck eller inte är lite olika även om den här prylen "bara" verkar vara upp till 0.8bar vilket är 800mbar (millibar) och i själva systemet har man bara 30mbar. Kanske skalan går till 0.8bar men pumpen ändå klarar ännu mer??
D.v.s. att pumpen kan bara användas med fullt tryck i stället för gasoltuben före reduceringsventiler m.m. och då blir det läckagetest som görs och inte provtryckning av systemet som är rätt onödigt om det inte skett till eller ombyggnad.
Besiktningen gör också bara läckagetest som oftast går lite för fort om bilen glider genom snabbt och felfritt

.
För mycket tryck i själva lågtryckssystemet kan förstöra de mjuka packningarna till ventilerna som stänger flödet om lågan slocknar och inte tänder om igen / flamvaktsfunktionen.
Det är faktiskt enklare att lära sig som Blaser338 skriver att använda gasolen och det trycket samt avstängd flaskventil på rätt sätt som gör en mycket säker koll samt den är lätt att utföra när man är på tur.... Kanske efter en knölig bumpi färd på dåliga grusvägar som starkt kan motivera en kontroll.
Det finns även ytterligare en pryl som kollar tryck enkelt om man vill se själva trycket och inte bara kolla hur länge lågan brinner efter några timmar med stängd tub, men sitter monterad hela tiden. En tryckmätare som monteras mellan tuben och regulatorn.
Vid koll så behöver man bara kolla trycket på mätaren, stänga av kranen på tuben, när man har alla huvudkranar till förbrukarna öppna... Men själva förbrukarnas kranar stängda (eller ev. påvridna om man även vill kolla att flamvakterna håller tätt, men det räcker att göra ibland bara.)
Vänta en stund och kolla att trycket ligger kvar lika.
Vänta en timme och kolla att trycket ligger kvar, och då vet man att det är "rätt" ok.
Vänta flera timmar eller över natten, och om trycket ligger kvar så länge (ev. något liite lägre tryck) så är det tätt.
Det gör ju också att man inte behöver skruva med kopplingar och kanske bli lurad och fundersam över någon liten läcka där eller i testutrustningen, eftersom man kan kolla systemet helt orört om man använder gasolens eget tryck för testen i stället.
Det finns instruktioner skrivna på flera ställen här redan.
(Det finns även en snabbtestpryl man skruvar dit på lågtrycksidan efter regulatorn som innehåller vätska, om man trycker på en knapp så passerar gasolen genom vätskan, och om man testar med alla förbrukare avstängda i bilen och det bubblar, så läcker det någonstans...)
M.v.h. JANKRO.