F
F.d. 25228
Guest
Hej,
det finns många oklarheter angående den "nya” husbilsskatten och många, i synnerhet de som importerar själv, är oroliga. Regeringens förslag samt skälen till detta som står att läsa i Regeringens proposition 2009/10:41 torde dock inte lämna några tvetydigheter. Nedan några viktiga punkter:
8.6 Koldioxidbaserad fordonsskatt för lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar
Regeringens förslag:
Lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar som tas i bruk för första gången efter 2010* inordnas i den koldioxidrelaterade fordonsskatten.
Ändringarna träder i kraft den 1 januari 2011.
I skälen som anförs står bl.a.:
1)Äldre* lastbilar, lätta bussar och husbilar föreslås därför kvarstå i den viktbaserade fordonsskatten.
2) Den koldioxidbaserade fordonsskatten bör därför endast omfatta nya* lätta lastbilar, bussar och husbilar, dvs. bilar som köpts från och med ikraftträdande av förslaget.
(*mina kursiveringar)
Den sist citerade meningen kan ge upphov till feltolkning eftersom det inte endast är nya bilar som köps utan även äldre, i synnerhet med avseende på import. Regeringens intentioner bör dock vara entydiga vilket framgår av den första citerade meningen. Det står inte någonstans i skälen till förslaget, så som Transportstyrelsen felaktigt har tolkat detta, att den nya skatteberäkningen skall gälla fordon som registreras för första gången i Sverige efter 20110101.
Innebörden av proppen är även bl. a. att SAMTLIGA husbilar och andra fordon i denna kategori som någon gång tagits i bruk före 20110101 (det sägs inget om att detta ibruktagande ska ha skett i Sverige!) fortfarande skall beskattas efter vikt, även om de har varit avställda någon period. En avställning innebär ju inte att de avregisteras och registreras på nytt vid påställning.
Vidare kan man fråga sig varför det ska göras skillnad på importerade äldre p-bilar klass II och äldre p-bilar klass I. De senare beskattas efter vikt såvida de inte tillförts någon miljöklass:
Påförs man koldioxidrelaterad skatt eller tilläggsbelopp trots att fordonet varit registrerad före 20110101 bör man nog protestera och kräva rättelse.
Eftersom jag själv råkat ut för detta (imp. en -97a) kommer jag att arbeta för att Transportstyrelsens feltolkning korrigeras och det vore bra om fler som är i samma eller liknande situation uttalade sitt stöd.
Hälsningar
Franz
det finns många oklarheter angående den "nya” husbilsskatten och många, i synnerhet de som importerar själv, är oroliga. Regeringens förslag samt skälen till detta som står att läsa i Regeringens proposition 2009/10:41 torde dock inte lämna några tvetydigheter. Nedan några viktiga punkter:
8.6 Koldioxidbaserad fordonsskatt för lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar
Regeringens förslag:
Lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar som tas i bruk för första gången efter 2010* inordnas i den koldioxidrelaterade fordonsskatten.
Ändringarna träder i kraft den 1 januari 2011.
I skälen som anförs står bl.a.:
1)Äldre* lastbilar, lätta bussar och husbilar föreslås därför kvarstå i den viktbaserade fordonsskatten.
2) Den koldioxidbaserade fordonsskatten bör därför endast omfatta nya* lätta lastbilar, bussar och husbilar, dvs. bilar som köpts från och med ikraftträdande av förslaget.
(*mina kursiveringar)
Den sist citerade meningen kan ge upphov till feltolkning eftersom det inte endast är nya bilar som köps utan även äldre, i synnerhet med avseende på import. Regeringens intentioner bör dock vara entydiga vilket framgår av den första citerade meningen. Det står inte någonstans i skälen till förslaget, så som Transportstyrelsen felaktigt har tolkat detta, att den nya skatteberäkningen skall gälla fordon som registreras för första gången i Sverige efter 20110101.
Innebörden av proppen är även bl. a. att SAMTLIGA husbilar och andra fordon i denna kategori som någon gång tagits i bruk före 20110101 (det sägs inget om att detta ibruktagande ska ha skett i Sverige!) fortfarande skall beskattas efter vikt, även om de har varit avställda någon period. En avställning innebär ju inte att de avregisteras och registreras på nytt vid påställning.
Vidare kan man fråga sig varför det ska göras skillnad på importerade äldre p-bilar klass II och äldre p-bilar klass I. De senare beskattas efter vikt såvida de inte tillförts någon miljöklass:
3) I samband med införandet av koldioxidrelaterad fordonsskatt begränsades tillämpningen till nyare personbilar genom att bilarna inte skulle vara äldre än ett visst fordonsår, såvida de inte uppfyllde de vid tidpunkten för införandet obligatoriska avgaskraven (Miljöklass 2005). Prop. 2099/10:41 180
Påförs man koldioxidrelaterad skatt eller tilläggsbelopp trots att fordonet varit registrerad före 20110101 bör man nog protestera och kräva rättelse.
Eftersom jag själv råkat ut för detta (imp. en -97a) kommer jag att arbeta för att Transportstyrelsens feltolkning korrigeras och det vore bra om fler som är i samma eller liknande situation uttalade sitt stöd.
Hälsningar
Franz