• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kolbaserad monteringspasta, batterier.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.248
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag såg på tuben en person som använder kolbaserad monteringspasta (spänningsledande) när han monterar bus bars.

Någon som provat, eller i övrigt vet något om denna metod?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har inte hört talas om denna "pasta" tidigare.
Men ifall den behövs så känns det som något annat är fel.

Men jag reagerar på att han ens lägger energi på sina busbars av "skräpmodell, känns okunnigt.
En bra busbar ska ha inbyggd flexibilitet samt vara av ren koppar, vilket man får bekräftat av många kunniga youtubers.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Har inte hört talas om denna "pasta" tidigare.
Men ifall den behövs så känns det som något annat är fel.

Men jag reagerar på att han ens lägger energi på sina busbars av "skräpmodell, känns okunnigt.
En bra busbar ska ha inbyggd flexibilitet samt vara av ren koppar, vilket man får bekräftat av många kunniga youtubers.
Fast nu säger ju han i filmen att han ska slänga dom och köpa riktiga.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fast nu säger ju han i filmen att han ska slänga dom och köpa riktiga.
I informativt syfte kan man så klart göra ett långt videoklipp om nackdelarna med dessa, men han kunde även gjort som majoriteten av "testare" och visat skräpet, och sen bara slängt dem, det var det jag reagerade på.
Men denna youtuber är ganska omständig i sina videor och det blir ofta en lång transportsträcka innan poängen kommer.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vad är det för fel på vaselin?

Avsikten med att fetta in anslutningar på bilbatterier är att förhindra att de oxiderar.
Man smörjer på ett tunt lager för att göra det lufttätt.
Andra kabelförbindelser i bilar har gjort täta med exvis gummipackningar , vi ser sådant i lyktor etc.

Går vi till starkströmsidan, dvs i kraftverk ställverk där det är avsevärt högra strömmar och ofta består ledare av koppar skenor, dvs större än de sk bars tråden startade med.
Där har jag aldrig hört tala om att man använder någon form av smörja, gegga eller fett, flott etc med avsikt att förbättra ledningsförmågan.

Går vi till husbilens bodelsbatteri är det inte utsatt för samma fukt smuts och vad vi finner under motorhuven, där har jag aldrig sett något behöv av att smörja in något.

En väl utförd kabelanslutning, dvs en kabelskoförsedd kabel, med en rejäl skruv, ger ett förband som där kontaktytan sker, är helt vattentät i sig.

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Absolut, finns många punkter i 12V systemet i våra husbilar där det kan bli varmgång, det vanligaste jag konstaterat är anslutningar på ebl. Men talar vi strömmar på 200-300A då gäller det att verkligen ha bra anslutningar, jag tycker även man borde mäta temperaturer under en sådan belastning. Angående pastan så kan man väl killgissa att det inte blir sämre med den.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.248
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns mätningar på tuben som visar att det kan bli varmt även om man är kunning.
Jag tror dock inte att denna typ av pasta gör något i grunden.
Som sagts tidigare, det gäller att ha bra/rätt busbars samt koll på anliggning, ytor och moment.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag putsade av mina ytor med ett fint slippapper innan montering, tvärtemot i filmklippet ovan. Sen får man ha lite känsla när man drar åt förbanden, det kan nog inte sitta för hårt, men inget får heller brista, skarvar är inte ovanligt att det blir varmgång i Will Prowse visar på detta i flera youtube-klipp med >100A ström, trots rätt dimensionerad kabel/kabelsko.
 
Toppen