• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kod 291, vart är vi på väg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 29954

Guest
Läste om något mycket märkligt i text TV.

DN skriver att polisen hemlighåller alla brott där migranter är inblandade antigen direkt eller indirekt. Ett direktiv till alla polismyndigheter från högsta ledning stipulerar att man klassar dessa brott under namnet Kod 291. Och att det är "arbetsmaterial" som inte lämnas ut till media.

Jag tycker detta är inte politik, utan en demokratifråga. Hade vi läst en sådan nyhet från Ryssland så hade det varit i linje vad vi väntat, men här hemma?

Polisen hemlighåller fakta om sitt flyktingarbete - DN.SE

Senast redigerad av en moderator:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Kod 291, vart är vi på väg?

Anledningen till att de kan "mörka" informationen är att det pågår en extra ordinär kommendering som heter "Alma-kommenderingen".

När den upphör (tror det är i februari/mars) skall allt komma upp i ljuset.
Det blir spännande.

Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Finns experter här på forumet som säkert kan förklara fenomenet....

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021

Hej Bigspender ! Jo det är i högsta grad politik i allmänhet och Svensk politik i synnerhet, där invandrare skall skyddas in absurdum eller som min gamla far sa "det är skillnad på löss och åkerhöns"
Med önskan om en fortsatt solig dag
Hasse

F

F.d. 29954

Guest

Var inte precis så jag menadeen . Det där med invandring är kanske inte så politiskt heller eftersom en "bred enighet" råder om saken bland de etablerade politikerna, de filar ju endast detaljer.

Det som upprörde mig var att polisen mörkar offentliga uppgifter. Så som jag uppfattar saken kommer ordern uppifrån från högsta polisledningen. Vill man politisera saken och tror att de gör detta för att inte gynna en viss parti, så tror jag att åtgärden är mycket kontraproduktivt, för det kommer ut ändå. Jag har hittils aldrig hört något så omfattande mörkläggning av en svensk myndighet.
Ingen tycks vilja debbattera saken heller, då nationen är upptagen av en annan "rökridå" som skall täcka den förra otäcka, ofattbara nyheten vid en musikfestival.... (tror jag)

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

I inlägg nr 4 ges ju svaret, "almakommenderingen" det förklarades tydligt i nyheterna för några dagar sedan att vid mottagningen av nyinkomna flyktingar tas allmänna uppgifter upp om den nyanlände. Innan dessa uppgifter lämnas ut så har man bestämt att informationen skall kontrolleras och eventuellt kompletteras. Det kanske ändå är OK att man gör den kontrollen istället för att risken för felaktig info skall offentliggöras. Om ni har tålamod så vänta tills Almakommenderingen är klar och chansen för riktiga uppgifter blir offentliga.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Var inte precis så jag menadeen . Det där med invandring är kanske inte så politiskt heller eftersom en "bred enighet" råder om saken bland de etablerade politikerna, de filar ju endast detaljer.

Det som upprörde mig var att polisen mörkar offentliga uppgifter. Så som jag uppfattar saken kommer ordern uppifrån från högsta polisledningen. Vill man politisera saken och tror att de gör detta för att inte gynna en viss parti, så tror jag att åtgärden är mycket kontraproduktivt, för det kommer ut ändå. Jag har hittils aldrig hört något så omfattande mörkläggning av en svensk myndighet.
Ingen tycks vilja debbattera saken heller, då nationen är upptagen av en annan "rökridå" som skall täcka den förra otäcka, ofattbara nyheten vid en musikfestival.... (tror jag)

I inlägg nr 4 ges ju svaret, "almakommenderingen" det förklarades tydligt i nyheterna för några dagar sedan att vid mottagningen av nyinkomna flyktingar tas allmänna uppgifter upp om den nyanlände. Innan dessa uppgifter lämnas ut så har man bestämt att informationen skall kontrolleras och eventuellt kompletteras. Det kanske ändå är OK att man gör den kontrollen istället för att risken för felaktig info skall offentliggöras. Om ni har tålamod så vänta tills Almakommenderingen är klar och chansen för riktiga uppgifter blir offentliga.

Det ligger en hel del i vad ni skriver. Men man skall inte vänta sig att dessa uppgifter offentliggörs efter Almakommenderingen's avslut. Att polisen "mörkar" beror nog på att man vill vara "politiskt korrekt" som är så modernt i dagens Sverige & att man inte hur som helst vill lämna ut vissa uppgifter eftersom risken är stor att det triggar igång en del tokfransar i samhället som sätter eld på flyktingförläggningar mm. Om myndigheterna skulle peka ut en viss grupp människor så skulle all dessa "dras över en kam" av merparten av allmänheten vilket inte är med sanningen överensstämmande. Visst begår en del av dessa människor brott, därav många grova men merparten står svenskar & andra EU-medborgare för. Den organiserade brottsligheten i Sverige är stor & dit kan väl näppeligen flyktingarna räknas eftersom dom nyss har kommit hit.

Bennie

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Min uppfattning är att man måste vara ärlig och öppen med information för att bygga förtroende.
Hemligstämpla gör man för att skydda människor och samhället och det bör ske mycket varsamt.
Det som nu sker luktar politisk hänsyn i min näsa och det rimmar dåligt med demokratin som jag och många andra tycker är mycket viktig.
Myndigheter och nyhetsrapportering bör vara politiskt strikt neutral. Politik för bedrivas på ledarsidor och vara tydligt märkt som dito.
Som det nu blivit vet i katten om man kan lita på något eller någon.
Trist utveckling.:mad:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

För den som äR intresserad så kan man googla lite på Dan Eliasson som är chefen för polisen.... Ingen slump att en sån "politruk" blivit rikspolischef....

Den gossen erkände ju nyligen att han tar politisk hänsyn i vad som informeras om så där har vi ett tydligt exempel på motpolen till öppenhet och att vara politiskt neutral.
När sånt händer tappar jag förtroendet och det tycker jag är beklagligt. Man skall kunna ha fullt förtroende för mydigheter annars går det riktigt illa på sikt. Mycket trist:mad:

F

F.d. 29954

Guest

Jag för min del tycker att det är förståeligt om man mörkar var eventuella nya asylboenden skall uppstå för att unvika att de bräns ned. Det är bara en detalj i det hela. Men kod 291 är mycket mer än så. När den dessutom kommer i anslutning för avslöjandet om musikfestival "skandalen" så börjar man skönja en obehaglig trend som inte gynnar någon, möjligen ryktespridarna med diffusa motiv.
Jag tycker också att det är onödigt, då media har verkligen varit varsamma med rapporteringen om brott direkt kopplade till migrationen. Å andra sidan, vissa brott är väldigt osannolikt att svenskar skulle begå, och då kan man ju gissa vilt... Och vad händer då när rapporten släpps ut? Finns det någon som längre tror att den skulle motsvara verkligheten, om verkligheten inte är vad som önskas? Här finns en hel kennel begraven...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen