Nu tycker jag att vi håller på och gör en höna av en fjäder.
Jag är ingen jurist men en hel del fastnar ändå. När en lag är lite "luddig" så hänvisar man ofta till "förarbetena" till lagen,. Som jag tolkar det så är det de anvisningar, som regering eller riksdag ger till lagstiftarna, beträffande vad lagen ska omfatta, dvs hur lagen är tänkt att fungera. Sedan kommer själva lagskrivandet och det blir ofta lite luddigt, faktiskt av naturliga skäl.
I mina elaka stunder, så tror jag att det här görs upp bland studenterna på de juridiska fakulteterna. "Om ni fixar jobb på departementen och skriver luddiga lagar, så blir vi andra advokater, åklagare och domare och håller på i domstolarna. Då har vi ordnat framtiden åt oss alla."
Jag har letat efter förarbetena men inte hittat något annat än regeringens proposition till den första knivlagen samt något mera matnyttigt, nämligen
Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning till åklagarna, som jag bifogar en länk till
här.
Mitt på sidan fyra står det så här:
Förbudet mot innehav på allmän plats gäller inte om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för en viss tjänst eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är befogat. Med andra befogade innehav avses sådana innehav som framstår som naturliga och rimliga i samhället, t.ex. arbetsredskap som medförs av hantverkare, liksom knivar som jägare, scouter eller annat friluftsfolk har med sig.
Detta kan inte tolkas annorlunda än att en "normal" husbilsåkare kan ha med sig köksknivar, moraknivar, yxor, skruvmejslar, sylar mm. bara de förvaras på en naturligt lämplig plats (dock inte är i anslutning till framstolarna).
Mitt förslag är därför att tråden stängs för vidare kommentarer. Vi kommer inte längre i frågan!