• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Knivlag i Danmark

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Hej
En svensk yrkeschaufför har blivit kollad i en poliskontroll i Danmark på väg hem från Tyskland, polisen genomsökte lastutrymmet på budbilen o hittade en morakniv i en verktygsbox. Man mätte knivbladet som var 10cm, 3 cm längre än tillåtet. Han förklarade att kniven används yrkesmässigt bl a för att sprätta upp embalage, men kniven togs i beslag och han blev kallad till rättegång.
Enligt uppgifter i artikeln är endast fällknivar som inte kan låsas i utfällt läge och har blad på max 7 cm lagliga på offentlig plats i Danmark.
Andra knivar är inte tillåtna att ha med i en bil, om den inte skall användas i arbete,jakt eller fiske, MEN, kniven får inte lämnas i bilen efter jakt eller fiske.
Efter att lagen har skärpts, har ett 50 tal människor dömts till fängelse för överträdelse av knivlagen.
Dessa uppgifter är hämtade från Borås Tidning den 8:e Nov.

Nu till min fundering, ALLA husbilar har väl knivar som i så fall är olagliga i Danmark o vad händer om man blir stoppad ?

Blir tveksam om man vågar åka till eller genom landet innan man har fått klarhet i hur det förhåller sig ang husbilar.

Kanske nån av våra danska medlemsvänner kan forska i saken o återkomma med nåt besked?

Hejs

Claes 105

F

F.d. 52994

Guest
Sv: Knivlag i Danmark

Det där skulle jag allt vilja att HBK följde upp. Hur är det i Sverige?? har hört glunkas att något liknande ska gälla även i vårt land

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Claes!
Som jag skrivit förut det är Danskarna som bestämmer här nere i söder, om det sen gäller "bropengar" eller något annat!
Det är i & för sej inget problem, ( som han som ville pruta på tågbiljetten, blev avhyst från tågen med kommentar till tågvärden där går väl fler tåg)!
Med andra ord Via Tyskland direkt!
Mvh.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hej igen

Ville bara med mitt inlägg belysa att knivlagen kan bli ett stort bekymmer för alla oss " knivägare"som både passerar och tillbringar tid i Danmark.
Tror att det är många som vill göra det.
Ärligt talat, tycker att ditt inlägg " förlöjligar" ett för många STORT problem om detta nu stämmer.Förstår faktiskt inte varför du överhuvudtaget ger dig in i debatten, eftersom du bevisligen har valt bort Danmark helt, o därför inte berörs.
Kan man tänka sig en seriös debatt i ämnet, med fakta o vetskap?
Hoppas fortfarande på att någon av våra danska HB vänner kan ta reda på vad som egentligen gäller för husbilar och delge oss andra detta.

Tack för ordet

Hejs

Claes 105

F

F.d. 55519

Guest

Dansk knivlov er streng men de vil ikke reagere på en brødkniv vi har i bilene.:wink:

Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset, UDEN TILLADELSE, anvendes i erhverv. husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri, sportsdykning m.m., hvis de er udformet hertil.
De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Som bakgrund hittade jag det här som då skulle gälla i Sverige:

"För att råda bot på denna osäkerhet infördes år 2000 ett uttryckligt förbud mot att inneha knivar och andra farliga föremål i fordon på allmän plats. Fordon skall ha samma definition som det har i fordonskungörelsen (1972:595). Regeringen påpekar i propositionen till lagändringen att det faktum att föremålet förvaras i en bil måste vägas in vid en bedömning enligt knivförbudslagen.

Regeringen skriver t.o.m. att det är en förutsättning för att denna utvidgning av förbudet skall införas att det tillämpas på ett mycket generöst sätt. ”En sådan regel måste därför tillämpas på ett mycket nyanserat sätt, så att den personliga integriteten inte kränks onödigtvis. En rimlig förklaring till innehavet bör godtas. Under förutsättning att regeln tillämpas på ett sådant sätt anser dock regeringen att det är motiverat att låta ett förbud omfatta även fordon som befinner sig på allmän plats."

Dansk lag har enligt ovan friskrivit knivar i hushållet, jakt och fiske men då får de inte ligga i verktygsväskan eller på udda platser i husbilen.

Sen vill jag minnas att det krävs särskilt tillstånd om husrannsakan om polisen ska gå igenom bilen på insidan.

Senast ändrad:
F

F.d. 55519

Guest

Norsk lov sier jo også omtrent det samme

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettelig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

Tror ikke de tar oss for biff knivene heller :rolleyes:

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025

Här kommer vad som gäller.

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Länk till lagen. https://lagen.nu/1988:254#P1S1

Med vänlig hälsning.

Publikanen

F

F.d. 55451

Guest

Det händer ibland att införandet lagar i riksdagen som är populistiska karaktär och inte har någon praktiskt värde.
Början kniv lagen, och eftersom det antagligen kom från rättsväsendet och de flesta av polisen tog lagen orealistiska -. Mån tog människor som gisslan (uppmaningar till riksdagen)
Det var så mycket besvär dem som ses senare ändrade lagen att det var syftet / avsikten pekas ut som orsaken till att inneha en kniv.
Tyvärr har prata och överdrifter dog inte ner och många historier är under behandling.
Men om du kör husbil eller lastbil med picnic där en lång kniv är nödvändigt - det är ett legitimt syfte och därför laglig.
Vill du gå in till stan på kvällen och ha en brödkniv och du är straffet.
Så du köper en brödkniv i Danmark - så se till att komma hem i husbil förra strax efter butiken stängning - helst med förpackningen runt.
Ursäkter om du kom till värdshuset på väg hem och hade ingen kvitto på kniven hade just köpt - kommer inte att godtas.

-----------

Det hænder undertiden at der vedtages love i folketinget som er af populistisk karakter og som ikke har sin praktiske værdi.
Sådan startede knivloven, og da man vistnok fra domstolenes og mest fra politiets side fandt loven urealistisk - tog man befolkningen som gidsel.( provokation til folketinget)
Der kom så meget ballade heraf så man senere ændrede loven til at det blev formålet / hensigten man pointerer som årsagen til at være i besiddelse af en kniv.
Desværre har snakken og hysteriet endnu ikke lagt sig og mange historier verserer.
Men kører man autocamper eller lastbil med medbragt mad hvor en lang kniv er nødvendig - er det et lovligt formål og derfor lovligt.
Går du i byen om aftenen og medbringer en brødkniv så er du til straf.
Så køber du en brødkniv i Danmark - så sørg for at komme hjem, i autocamperen senest kort efter butikkernes lukketid - helst med emballagen omkring.
Undskyldninger om du kom på værtshus på vejen hjem og ikke havde kvittering for at kniven netop var købt - godtages ikke.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Idag lämnar "buset" kniven hemma och tar med sig en vass skruvmejsel i stället. Flera rån har enligt SDS skett i Malmö den senaste tiden genom att hota med skruvmejsel.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Hej
Andra knivar är inte tillåtna att ha med i en bil, om den inte skall användas i arbete,jakt eller fiske, MEN, kniven får inte lämnas i bilen efter jakt eller fiske.

Inte för att förringa problemet......

men själv har jag ju alltid med mig flertal fiskespön, fiskeväska och kanske lite mask..... så då klarar jag mig kanske ;)

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

jag menar att eftersom jag har spön och fiskeprylar med mig så är jag (alltid) på fisketur och får därför ha kniven med mig..... :rolleyes:

F

F.d. 55519

Guest

MEN, kniven får inte lämnas i bilen efter jakt eller fiske. Hvor gjør du av den da? :wink:

A

Amatören

Guest

Det verkar ju väldigt skumt att man inte får ha en morakniv i en verktygsbox i bilen. Det är väl standard i varenda verktygsväska i varenda husbil/husvagn när man är ute? Har man dessutom en fiskeväska med en vanlig fiskekniv och en filékniv i köksdelen för att ta hand om ev fångst. En brödkniv och en vanlig kniv (man kan ju inte äta fisk hela tiden) så blir det alltså fängelse i Danmark?

Det där är ju grejer som jag alltid har liggande i bilen utan att tänka på det men det är väl bäst att stanna i Sverige då...

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Jag har alltid en kniv i hytten både i jobbarbilen och husbilen men den är till för att skära loss bältet om det händer en olycka och om man behöver komma loss snabbt.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Som jag skrivit tidigare, glöm allt Svenkt tänkande för här nere i " södern"
är det Danskarna som bestämmer!!!
Jo jag vet att den var hård, men hur skall "vi" hjälpas åt att ändra på det!
Enade är vi starka, senariet är att om en del år så får vi "be" om att få utnyttja
Dansk mark!!! (allemansrätt vad är det ??????)
Vem har slagit i vem att vi har samma kultur!
Att Sverige slutar vid Stockholms stads gräns det fick vi lära av "Tage Danielsson & Hasse A ".
Mvh.

F

F.d. 53078

Guest

Det har länge varit en lag här i Spanien att man inte får ha en kniv längre än tre fingrar på sig eller i ett fordon.
Jag har pratat med Guardia Civil om detta, och dom säger att lagen är till för att kunna beslagta vilka som helst vapen av personer som polisen anser som farliga för omgivningen eller sig själva. Inte åka runt och bråka med hederligt folk som har en knivi verktygslådan i bagaget. Jag kan med gott samveta ha en Morakniv i min verktygslåda i bagaget. Ännu mer med knivar i en husbil. Däremot så kan det bli problem med en kniv i kördelen. Denne Lastbilschauffören hade nog retat upp Polisen på ett eller annat sätt. Sedan kan jag inte tänka mig att en domare dömmer en vanlig hederlig människa för att han har knivar i en husbil. Oftast hör man bara den ena varianten av en historia.

Toppen