• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Knirr, knarr, gnissel och buller - hur undviker man det?

S

Sören-6830

Guest
Sv: Knirr, knarr, gnissel och buller - hur undviker man det?

Det här var ett problem jag inte ens tänkt på att det kan finnas!
Ska bli spännande att se hur mycket vår husbil väsnas när vi hämtar den om några veckor.
Om man vill ha lite mer osynlig dämpning vis skåp och luckor finns det små genomskinliga självhäftande plastpluppar att köpa.
Har satt sådana som skydd för trät där dasslocket och kylskåpsluckan är i båten. Syns knappt. Tror man kan köpa sådana på Ikea

Tror du kan vara ganska lugn.
Har en Arto 2012, 4000 mil, känner inte alls igen några av de beskrivna problemen. Flair är förmodligen ännu bättre.

S

Sören-6830

Guest

En sak som jag förundras över är hur jäkla dåligt skåpsdörrar är inpassade i ALLA husbilar......vi har haft fjorton husbilar och lika dåligt i alla!
Var inne i en flång ny Concorde för ett tag sedan......pissdåligt!
Ta tag i varje lucka och dörr och juckla lite så får ni se att det glappar och då blir det skrammel.....ta och anpassa en möbeltass med sax eller sätt dit en hel så får ni se hur bra det blir.......inget skrammel utan ett fint tjooof när man stänger!

FAST, köp ett paket med möbeltassar och lägg ner nån timme så är allt OK!

Sen finns det andra bullerkällor som är kanonlätta att fixa till.....ett exempel är skrammlande och vinande takluckor. Detta har jag fixat på alla husbilar i princip vi har ägt! En spoiler framför varje taklucka som sixaflexlimmas fast!
Görs av en lagom lång plåt som bockas 45grader och limmas! Tyst sen:)

Sen innerskärmar, lite dyrare men väl värt pengen!

Har ni en dörr med lågt insteg så lägg lite jobb där och titta om det går att ljuddämpa underifrån...jag har nyttjat extratjocka lager av underedsmassa för att dämpa något!
Nån bil vi hade var dörreländet så dålig och fladdrig så vi hade ett tjockt stoppat draperi hängandes för dörren vid långresor!
Ja, det finns massor av saker till att göra, bara att fundera:(

Fast , det är jävligt ynkligt att vi konsumeter som köper bilar i miljonklassen skall behöva bry oss, dessa problem borde inte finnas:mad:

Tror du kan vara ganska lugn.
Har en Arto 2012, 4000 mil, helluftfjädring, känner inte alls igen några av de beskrivna problemen. Flair är förmodligen ännu bättre.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

I våran Burstner är det inget gnissel från bodelen men ett i längden besvärande
vindbrus på förarsidan , det sitter dubbla backspeglar på båda sidor en stor och en liten sen är det också brus från förardörren , men tyst på passagerarsidan eftersom det inte finns någon dörr där. Vet inte om det går att justera åt dörren så den sluter tätare eller om gummilisterna bör bytas. Luftfjädringen bak förbättrar mycket och även omdrevad femma som ger lägre motorvarv ger en betydande skillnad.

F

F.d. 50340

Guest

Våran flair är 16 år, men fortfarande helt tyst i skåpet...absolut inga skramliga skåpluckor!
90-100 bra hastighet där samtal sker utan att höja rösten nämvärt....bilen har extra värmegolv i hytten+heltäckningsmatta+innerskärmar.....mest hjulljud, inget vindljud. Däremot skramlar det till i bestickslådorna vid järnvägsspår o liknande!
Luftfjädringen bak gör nog en del, men en eloge till NB för bra bygge!!:spinny:

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej
Ett sätt om man vill ha en tyst husbil så köp en Frankia!!!
Vi har en 840 -12 med 180 hk motorn och den är helt tyst och en dröm att köra
Och ännu bättre blev det sen jag monterade en KCR Box. Kör ofta med släp och detta märks knappast på bilens prestanda.
Ingmar

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Ingen har nämnt Charthago som är en underbar bil som bara susar fram. Inget skrammel som bilen orsakar. Dubbelgolv är det också.
Sen beror det givetvis på en själv när man fyller bilen med saker som skramlar och låter.

JOE

F

F.d. 29954

Guest

Har två husbilar, en från 1986 och en från 1990. Bägge har olika ljudbild. Den ena liknar lite Beethovens nia, och den andra Humlans flykt i nittio takt. Alla växlar och farter påverkar rytmen. Likaså vinden. Aldrig exakt den samma.

Nu blev den andra bilen väldigt tyst när den fick ny motor, och jag fruktar att tristensen smög in samtidigt. Å andra sidan hör jag vad frugan högläser bättre nu än förr. Men tyvärr också alla instruktioner hur man hittar köpcentra.
Egentligen så gillar jag regelbunda ljud vars härkomst jag vet, också ett slags trygghet.
Byig vind gör mig trött, liksom nyheterna från radion. Nyheterna är gjorda av tolvmanna delegation för att reta upp en vän av ordning, för att spä på ytterligare, eller kanske härda, så upprepas allt typ tre gånger per timma. I relation till det, är lite knissel och knirr knarr egentligen harmlöst i en husbil...

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

I våran Burstner är det inget gnissel från bodelen men ett i längden besvärande
vindbrus på förarsidan , det sitter dubbla backspeglar på båda sidor en stor och en liten sen är det också brus från förardörren , men tyst på passagerarsidan eftersom det inte finns någon dörr där. Vet inte om det går att justera åt dörren så den sluter tätare eller om gummilisterna bör bytas. Luftfjädringen bak förbättrar mycket och även omdrevad femma som ger lägre motorvarv ger en betydande skillnad.

Öppna dörren och titta om det finns luftgaller där, så var det i vår förra bil och jag använde det klassiska silvertape och blev av med vindbruset.

/Pelle

Largu

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024

Vad kostade det att montera in innerskärmar ?

Nihog

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2025

finns en del info om innerskärmar på forumet här att söka efter. Det hela beror på vilken bil/årsmodell du har. Jag har monterat själv på en 2005:a Fiat. beställde skärmar med skruv etc för ca 750 kr. Smälte på massor av bitumen plattor köpta på biltema. Såg till att tvätta noga och rostskydda hjulhusen före montering. Sen bara att skruva dit, igen rostskydda hålen, och fylla fogar/kanter med sikaflex. Blev hur bra som helst och plötsligt var ljudet bra mkt bättre eller mindre.

Detta ledde sedan till att nya ljud plötsligt hördes! Alltifrån att man faktiskt örde turbon till knirr på andra ställen :) galet roligt egentligen.. oavsett så är det värt att göra på den typen av alkov vi har!!

N.

alfan

HBK Medlem
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2025

Har en Carthago, 5:e husbilen för oss.Och man märker skillnad i kvalite.
I denna är det inga problem att samtala
i normal samtalston ej heller att lyssna på radio utan att öka ljudvolymen,
när man kör i 90 km/tim. Det märks att inredet är väl ihopsatt med "skalet"
och skåpluckor och lås samt lådor är i en klass för sig, man behöver inte hålla på med duttar och annat för att få en tyst bil.

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

En annan bullerdämpande åtgärd som kanske inte alltid är så uppenbar ... se till att ha verkligt högkvalitativa oljor, typ Omega eller Payback, i både motor och växellåda. Och givetvis i bakaxeln för bakhjulsdrivna bilar!

//Janne

Toppen