• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Knaus S-liner 650 2008 hjälp med demontering av inredningsdetaljer

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej på er! :)

I vintras besökte jag stället där vi har vår husbil vinterförvarad och upptäckte då att höger framdäck hade ohälsosamt lite luft, men upptäckte då samtidigt en liten blöt fläck i jorden rakt nedanför framskärmen på samma sida och också en liten droppe som hängde från skärmkanten. Temperaturen vid detta tillfälle var väl runt -10 grader så vatten kunde klart uteslutas och givetvis handlade det då om en glykolblandning.

Har nu husbilen hemma på gården och har börjat riva ner inredningen för att komma åt värmeväxlaren, där jag ser fukt då jag lyser ner i högra väggsidansidan genom lufthål i plastinredningen, men tyvärr tog det stopp med demonteringen då bakre delen av plastsidan satt rekorderligt fast. Innan jag tar till andra grepp så undrar jag om någon på forumet har någon aning om hur man lossar denna sida. Att nämnas skall är att jag inte hittat någon annan läcka i värmesystemet så problemet verkar vara någonstans i närheten av värmeväxlaren eller kanske rent av den. Bortsett från detta problem så är det faktiskt en ganska trevlig husbil, men vill självfallet inte åsamka den mer skada genom att vara för brutal, vilket ibland behövs, med demonteringsmetoderna. :)
 

Bilagor

  • 20220601_203450.jpg
    20220601_203450.jpg
    1,4 MB · Visningar: 71
  • 20220601_203518.jpg
    20220601_203518.jpg
    950,3 KB · Visningar: 71

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
För den som får liknande problem så finns här svaret i bild. Med lite list och ett borstskaft så löste sig problemet med att lossa plastsidan som gömmer bl.a. värmeväxlaren. Upptäckte, vilket syns i bilderna, att läckan är vid värmeväxlaren, vilken jag tror är boven, för där finns både glykol från motor och värmesystem intill den. Ska sätta tryck på systemet i morgon och kika var någonstans det läcker. Hittade också ett litet trevligt delningsfilter för högtalarna. :)
 

Bilagor

  • Delningsfilter.jpg
    Delningsfilter.jpg
    1,2 MB · Visningar: 62
  • Låsning inredning bak vägg.jpg
    Låsning inredning bak vägg.jpg
    1 MB · Visningar: 59
  • Låsning inredning bak.jpg
    Låsning inredning bak.jpg
    1,1 MB · Visningar: 64
  • Värmesystem.jpg
    Värmesystem.jpg
    1,3 MB · Visningar: 61
  • Värmeväxlare.jpg
    Värmeväxlare.jpg
    770,4 KB · Visningar: 62
Toppen