• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Klossar/Kilar

F

F.d. 52938

Guest
Hej på er!

En liten fråga från en som är nyb. : På många ställen har jag sett att det används kilar under fram hjulen,varför? Det används ju även på plant underlag ! Min tanke va att det va för att få bilen att stå vågrätt eller ?:music-icon::music-icon::music-icon:
Frank 59

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Klossar/Kilar

Just det, du har helt rätt. De använd för att kompensera bilens lutning på plan mark eller markens lutning där så är fallet.

F

F.d. 6238

Guest

Hej Frank. Jag har aldrig sett någon hbil som har klossar under bilen "för skoj skull".
Naturligtvis är det för att bilen skall stå "i vatten".

hls kurt.
:D

F

F.d. 52938

Guest

Jag trodde att det var på det viset men jag har sett uppställda bilar som på helt plan mark använda dom ! Jag trodde att det även hade något med låg
frigång att göra.Jag har märkt att dörren på våran bil tar i trappan när man öppnar. Kanske för hög trappa!!
Frank 59

Frank Ekman

FD HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej Frank!
Det finns en del bilar som lutar i sig själva (högre bak). En last och fjädrings historia! Där kan man använda klotsar även på plan mark,

Ha det!
Från en annan Frank

F

F.d. 24280

Guest

Fast om man vill stå på en vanligt parkering då är det svårt med klossar eller Kilar,lite lutning får man akceptera..det gör jag i alla fall:)

F

F.d. 2549

Guest

Hej Frank!
Vi har en sån där ”framtung” bil som måste stå i uppförsbacke för att mor skall kunna använda stekjärnet utan att gnissla.
Men så finns ju extremfallet. Detta gäller endast om man har extremkvinna i huset.
Tänk Norge. Tänk stup med vattenfall endast tio meter från bilen som skall parkeras för natten. Tänk stödben ner, parkeringsbroms tilldragen, växel ilagd, kilar under hjulen såväl fram som bak; och nu är du på väg in i bilen för att pusta ut efter din överkurs i förankring.
Då hör du: Älskling, tror du inte att vi sover lugnare om du fäster bogserlinan mellan bilen och det stora trädet där borta.

Hälsningar farbror Claes.

F

F.d. 2549

Guest

Jappe!
Visst får man säkerställa sin personbil med ett par kilar även på en parkeringsplats.
Därmed kan denna åtgärd inte rubriceras som camping. Däremot, om stödbenen
är nere då kan diskussion uppkomma kring campingliv eller inte.
Hälsa Snurre, eller vad heter din kompis i framsätet; undrar farbror Claes.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Ja, fabror Claes, jag förstår din kära hustru. Det låter som om det kom ifrån mig själv. Hasse kan bli lite småtokig på mig ibland!
;)
Eva

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Et godt permanent alternativ til kiler på flat mark er å sette inn stivere framfjører, vi gjorde det etter første sesong og har aldri angret. Bilen ble også bedre å kjøre! Årsaken er at orginalfjørene fra Fiat er dimmensionert for en lett varebil selv på Maxi chassi. Vi fikk løftet fronten med ca. 8 cm.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Farbror Claes!

Min kompis i framsätet heter verkligen inte "Snurre" utan "Millan" och hon hade blivit mycket upprörd om hon hade hört dig kalla henne "Snurre"!!!!

Vad gäller ämnet, så skulle det inte förvåna mig om användandet av klossar eller kilar skulle kunna få lokal nitisk tjänsteman att vilja betrakta sådan parkering som camping.

Jappe

F

F.d. 2621

Guest

Tack för det tipset, Knugrone. På helt plant underlag står vår bil litet "på näsan". Att på det sätt du berättar om få upp nosen 8 cm vore inte så dumt. Om det inte för några andra nackdelar med sig. Då skulle man slippa att alltid behöva söka litet uppförslut eller att använda klossarna.

F

F.d. 9153

Guest

Hejsan,
En liten egen tanke , parkering=ställ bilen i markerad ruta & se ut som vilket annat parkerat fordon som helst!
Camping : fixera bilen med stödben kilar eller vad ni vill , fäll ut markisen också för att riktigt irritera alla som ser fricampare som parasiter och försöker hindra dessa att just fricampa på vanliga parkeringar.
Jag tycker att de som inte kan parkera sin bil för övernattning utan dessan ovan nämda åtgärder , tar in på en camping och ställer sig som man önskar!
Det finns regler och anvisningar som reglerar parkering osv , varför inte följa dessa ?
Ju fler som irriterar eller bryter mot regler osv , ja inte underlättar det för oss husbilsåkare som gärna fricampar utan att störa inte!
Sen att det lutar lite , ojdå .. så länge inte maten åker av bordet så !
Mvh U&A

F

F.d. 839

Guest

Frank,

Används mycket på kontinenten pga att marken för det mesta är ojämn ett set av 2st hårdplast (tål 5 ton) kilar kostar ca € 21. Jag använde dom tidigare också men nuförtiden har jag 4 hydrauliska "fötter" som ser till att husbilen alltid står vågrätt bara trycka på knappen och fötterna kommar ut i ett vertikal läge och trycker up husbilen mellan 3-5 ovan marken (mycket nyttigt när man har fått punktering).

Jag personligen skulle inte köpa det tack vara att det kostar en hel del men dom fanns redan monterade när jag köpte bilen så man tackar den förra ägaren ;)

F

F.d. 9118

Guest

Det finns regler och anvisningar som reglerar parkering osv , varför inte följa dessa ?

Vilka regler och anvisningar tänker ni på? Jag har inte hittat speciellt mycket
sådant bland Vägverkets dokumentation. Definition av vad som är parkering mm
menar jag.

/Alex

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Hej!
Vägverket har en pdf-fil som handlar om att stanna och parkera.
Stanna och parkera / Vägverket
Hade en dialog med trafikansvarig i Västervik ang vad som är parkering och vad som går åt vad som betraktas som camping av dem.
Enkelt uttryckt, bara hjulen och inget annat på marken och alla hjulen inom markerad parkeringsruta är parkering.
Stödben eller stol utanför husbilen mm, då betraktar kommunen det som camping.

Senast ändrad:
F

F.d. 11846

Guest

Ärs, kiler o klosser dom elde vi me i Norrland, då vi ska grille körven, gör som vi släpper ut luften i alle 4 hjulen då står man stadigt, o då kan man h på utan att det gunger.:music-icon: :swoon: :twitcy: Ursäkta, karnse kom från ämnet lite grann:music-icon:

Toppen