• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klonkar/Skrammlar

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej

Jag har ett ljud som "Klonkar/Skrammlar" i vissa gupp eller svängar.
Verkar komma från hö dörr eller hö sida av instrumentbrädan.
Är det någon som har haft samma fel så hör av er.
Från en som är rätt irriterad på detta ljud.

Ha de
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Har själv haft 2st fel som påminner om din beskrivning.

1. Fjäderbenslagringen. Kunde också höras ibland om man körde mycket sakta och svängde fram och tillbaka. Även rakt fram ibland vid mycket låg hastighet.
Felet kan också bero på att fjädern inte ligger 100% i läge. Då kan den skava (knarra) på den nedre fjäderbenstallriken. Det avhjälps lättast med grafitolja.

2. Har haft ett klickande, knäppande ljud i min förardörrsida som visade sig att det försvann när jag smörjde gångjärnen.

Lycka till
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Jag är inne på det där med att det kan vara någonting med gångjärnet eller den tappen som håller fast dörren i halvöppet/öppet läge.
Har smörjt gångjärnen men det hjälpte inte. Det är bara på passagerarsidan.

Peder
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag smörjde inte med olja utan med lithiumfett (spray) som driver in och sedan hårdnar till fett.
När jag hörde ljudet första gången stod mina träskor på insteget så jag trodde det var dom, men icke.
På vår bil blev det helt tyst.
 
F

F.d. 4879

Guest
På Fiat, Peugeot, Renault mm så är det inte ovanligt att övre fjäderbenslagringen går sönder/rostar ihop. Man märker det först genom att det låter illa och till sist så går inte ratten tillbaka när man har svängt utan man måste hjälpa till tillbaka. Plocka bort fjäderbenet och ta isär det. Vet man inte hur man gör och inte har verktyg så ska man INTE göra det då det är förknippat med risk för att avlida!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Helt rätt Kölis.
Det var det jag fick göra på min bil. Det är väldigt öppet för smuts att ta sig upp till lagringen. Det löste jag med innerskärmar som jag komletterade med en tunn gummiduk som fästes i innerskärmen innan den monterades. Detta gjorde så hålet som fjädern går igenom blev minimalt och ingen smuts kan ta sig upp.

Mvh Håkan J
 
Toppen