• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klistrade trådar

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag ser inte att man behöver uppdatera första inlägget så ofta när innehåller väl har mognat. Trådens rubrik är ju rätt tydlig med vad det handlar om och det gäller ju främst fakta med lite ”how to”.
Det är väl mest om något har förändrats eller viktigt kommit till i ämnet och det sker ju ofta i en diskussion i samma tråd. Trådägaren gör själv ett vanligt inlägg då och typ skriver: ”Jag har uppdaterat första inlägget med vad som precis kommit fram..”

Som jag nämnde tidigare så har jag funderat på detta förut men det poppade upp igen nyss när jag skulle fixa ”vad det nu är man behöver” för att kunna åka tung husbil genom Österrike. Det är ju något som har diskuterats massor med gånger i många inlägg och i många trådar. Det är något som många medlemmar rimligen är intresserade av men ändå finns ingen enkel förklaring av hur det fungerar och hur man gör. Man får uppfinna hjulet varje gång genom att söka bland gammal information, ställa samma frågor igen och kanske få felaktiga svar bara för att saker har förändrats.

Tänk om det istället fanns en tråd i rätt kategori med ett första inlägg som beskriver exakt hur det fungerar nu idag. :D

Alternativet är kanske en separat del med bara en massa FAQ’s eller guider men jag tror det är svårare att hålla dem vid liv samtidigt som det troligen blir något som faller på Webb att hålla uppdaterat.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Tyvärr faller det på webb att uppdatera första inlägget också eftersom trådskapare inte kan ändra i mer än ett dygn. Finns ingen inställning som kan justera det enkelt, bara moderatorer kan ändra efter ett dygn. Vi har precis titta på det i ett annat fall (Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri) där nu trådskaparen försöker göra en blogg med huvudinlägget i, bloggar kan författaren ändra utan tidsrestriktioner, och en tråd för diskussionerna. Inte helt optimalt, men det är med detta i minnet jag försöker hitta andra lösningar än klistrad tråd med justeringar av första inlägget...
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag gillar den här tråden..
Jag tror att man kan göra... en lite förenklad version av ursprungs idén .
Detta utan att ändra något tekniskt och använda sökfunktionen som den är.

Om man utgår från en mall en mall om vad som ska ingå. Några rubriker. O sen använder alla som vill göra en Sammanfattningstråd dessa rubriker.
Trådarna börjar alla med samma ord ex sammanfattning o kort några ord om innehåll.
Den som skriver sammanfattar o ev länkar o anger t ex läs inlägg 18 eller läs inlägg 18 43 och 75. Det viktiga är att samma rubriker används o tas upp. Andra medlemmar ska endast i undantagsfall skriva i dessa trådar. Dvs inte diskutera enbart fakta . Det blir då möjligt för vilken medlem som helst som vill lyfta fram något viktigt och sammanfatta att göra detta. Kan då leda till två olika sammanfattningar med lite olika slutsatser men detta kan då tyda på att ämnet inte har en tydlig lösning.
Fördelar med ovanstående är att det är möjligt med nuvarande plattform och sökfunktion. En idé bara. Men någon måste ange tydliga instruktioner.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja, det skulle ju vara trevligt om man på ett smidigt sätt kunde samla ihop en del ämnen och frågor och göra mer komprimerade infoartiklar, guider eller vad man nu skall kalla det. Som ny husbilsägare eller som ny medlem kan man då få sig en riktig snabbstart i exempelvis hur saker fungerar eller få fram vilka lagar och regler som gäller.

Utmaningen förutom det rent tekniska är väl hur man håller informationen färsk och uppdaterad. Där finns det troligen en fördel med att ha det i en tråd eller något liknande där det är enkelt att göra ett inlägg och kommentera om man ser något som inte stämmer. Det tror jag skapar mer delaktighet.
Kanske det går att få till något sådant i en bloggvariant istället?

Om ni webbare tycker det verkar intressant också kan ni väl klura lite på det :) .
Jag vet som sagt inte allmänintresset för detta men kände att jag ville ta upp det.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Fram för fler förbättringsförslag :msn_thumbup: :) , det är ett av sätten vi kan utvecklas på. Detta som du tagit upp i denna tråden @Roger67 har jag lyft i webbgruppen. Men vi är tacksamma för hjälp på traven också, kom med idéer och tankar så kanske vi kan pussla ihop något riktigt bra!

Ja, det skulle ju vara trevligt om man på ett smidigt sätt kunde samla ihop en del ämnen och frågor och göra mer komprimerade infoartiklar, guider eller vad man nu skall kalla det. Som ny husbilsägare eller som ny medlem kan man då få sig en riktig snabbstart i exempelvis hur saker fungerar eller få fram vilka lagar och regler som gäller.
Om vi ser detta som början på vad vi skall uppnå så kanske vi kan hjälpas åt inom klubben att förfina målet så det stämmer med så många personers önskemål som möjligt. Sen kan vi börja borra i systemets möjligheter och begränsningar för att hitta den för ändamålet bästa tekniska lösningen i Xenforo.

Vore väldigt kul om vi kunde få mer hjälp från de som skrivit här i tråden men också alla som bara läser den. Om alla drar sitt strå till stacken kanske det blir en kanonlösning :)
 
F

F.d. 4220

Guest
Då är det inga konstigheter och det är ”bara” att göra en normal tråd med länkar till andra trådar.
Jag trodde det var något ”mer” fiffigt. ;)
Flera av de forumen, Swedroid exempelvis, använder liksom vi Xenforo som forummotor.

Så det är fullt möjligt att göra. Det finns flera alternativ till lösning för att kunna redigera dessa trådar i efterhand också.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
@Roger67 Har du en länk till en sida som har denna typ av sida?
Exemplen som ch & Ib länkade till är inte funktionsmässigt som jag menade.

Här är ett lättöverskådligt exempel: [KERNEL][4 TW roms]CivZ_P900_Rev2.0-Lollipop(22/okt/2015)

Tråden är visserligen inte klistrad i detta exempel men funktionen är ändå att första inlägget lever och uppdateras av trådskaparen vartefter nytt tillkommer i tråden. Trådskaparen gör själv även vanliga inlägg i tråden.
 
Toppen