Sv: FILM om klimatförändring OBS SE!!!!
Hur kort är människans minne? Och hur långt är mannaminnet? 20 år, knappt. Minnet kan hållas aktuellt inom 20-årsperioder, sedan faller allt ur skallen och förhållanden som är gamla blir helt nya. Hjärnans hårddisk deletar sig själv och det börjar om.
Sitter jag inte och läser ett nummer av National Geographic från december 1977, alltså för exakt 30 år sedan? Jo, det gör jag, jag läser detta nummer och hittar där rubriken :
The Year The Weather Went Wild - Året då vädret blev tokigt.
Detta år hade fruktansvärda snöstormar drabbat USA tillsammans med extrem torka; det var snö i Miami och det slaska i Alaska. Stora karavaner med lastbilar lämnade Mellanvästern - det var enorma kreatursstockar som fördes till slakt, domedagen ansågs nära. Detta berodde på, sade åtskilliga klimatexperter, som varje månad studerade 20 000 klimatuppgifter från satelliter ner till vanliga termometrar, att ett enormt kallvatten av dimensioner som ej gick att mäta lagrat sig i Oceanernas djup, vilket påverkade alla luftströmmar. Den goda väderlek vi hade haft mellan 1940 och 1970 var nu slut, nu stundade nya istiden; butiker stängdes, snöplogar körde fast, det fanns ingen bensin och inget att värma husen med, militär sattes in - bara i Florida hade miljardskador noterats på apelsinodlingarna och turismen sjönk i botten ty vem vill turista i det snöiga Florida.
Floderna tömdes på sitt vatten och laxen flydde!
Så här skulle framtiden bli i South Dakota:
- Samhället håller på att vittra bort på grund av torkan, bönderna gör konkurs, jorden blåser bort, ungdomen flyr och de kommer aldrig tillbaka, kyrkorna är fyllda av människor men det är gamlingar allihop - hela regionen håller på att dö.
Över 20 sidor sträcker sig detta skräckreportage; det innehåller vetenskapliga diagram, satellitbilder, fantastiska snöbilder och bilder på bekymrade medborgare - nog kunde varje läsare inse att istiden låt om hörnet. Vem kunde överhuvudtaget tveka.
Jag överlämnar detta reportage till var och en att begrunda:
National Geographic, Volym 152, No 6, December 1977.